vitaminer
Vad rekommenderar ni för vitaminer till gerbiler?
- Sort , typ mm. ?
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Har du ett bra basfoder till dina gerbiler så ska du inte behöva ge tillskott. Det man kan göra är att ge dem en mineralsten utan salt att gnaga på.

vad jag tror så måste gnagare få i sig speciellt c-vitamin. kom inte ihåg hur det var men det var nå speciellt med det. Jag har en vitaminlösning som jag doserar i dricksvatten. Men de ger jag bara om jag har en dräktig hona. det jag har är en nån slags koncentrat som jag bara droppar i några droppar och som är väldigt drygt.
Men C-vitamin finns ju i t.ex citrusfrukter, och det får ju gerbiler inte äta..?
//Elin

nä just därför ger man det i vitaminlösning =)

läste att det var kaniner marsvin som inte själv kunde tillverka sitt eget cvitamin men vet inte hur det är med gerbiler. men jag tror det är alla gnagare det gäller
Jo, men i naturen så får dom ju inte heller i sig C-vitamin isåfall..?
//Elin

jo men c vitamin kan säkrt finnas i växter med. jag har köpt tex torkad persilja som innehåller mycket c-vitamin.
gerbiler har inte speciellt stort c-vitaminbehov och behöver inte tillskott om de får en bra matblandning och lite färskmat då och då. proteiner och i vissa fall mineraler kan vara det som är aktuellt att ge extra utav.

därför jag bara ger då jag har en dräktig hona.
Fast om du ger i dricksvattnet har det 0 effekt, solljuset bryter ner vitaminerna på ett par minuter 

solljuset? det kommer inte åt akvariet iaf. jag får väl blanda i lite av persiljan i maten i så fall.

annars finns mycket c vitamin i broccoli, brysselkål, blomkål och vitkål, spenat, paprika, potatis och sparris, jordgubbar, ananas, plommon och nypon. kan gerbiler äta ananas, plommon, nypon?
#11 Jag vet inte om det är direkt solljus eller dagsljus.
#12 Ananas är nog för surt, kanske torkad kan funka möjligen, Plommon är väl stenfrukt? Det bör man undvika. Annars är det nog fritt fram att ge :)
#1 jag har ingen aning om mitt basfoder är bra, köper i djuraffären och ger det ibland och ibland ger jag ett som jag blandad själv.
Tänkte om de va nån speciell sorts vitamin man skulle ge utöver och i så fall vad, men de verkade inte som om det behövs??
:)
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

om du ger ett bra komplett foder behöver du inte, därför vore det bra om du vet vad de får. viktigt är ju att de får en del protein med även animaliskt.

Kaniner behöver inte extra tillgång till c-vitamin, utan det är marsvin som inte kan skapa eget c-vitamin i kroppen. det bästa är att man ger c-vitamin genom grönsaker och inte med droppar. Ger man med droppar kan dosen bli alldeles för hög. 
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Marsvin (har 8 st) behöver C-vit men de får i sig det genom födan. Man ger det rätt grönsaker. C-vit i vatten är lönnlöst. C-vit försvinner i kontakt med luften och ofta ser man att foder är berikat med c-vit men det blir en bluff för när du öppnar påsen försvinner den effekten på några timmar. Varför använda droppar när djuret ifråga måste tömma flaskan på 1-2 timmar för att få någon nytta av det? För mycket C-vit kissar de ut. Inget farligt. Som flera sagt förut så är kosten det viktiga. persilja kan man ge färsk. Mina får några blad ibland. De älskar det! Dessutom är den full av andra vitaminer osv. Det är inga stora mängder det handlar om som många tror. Om ett djur blir sjukt kan man använda sig av droppar osv..direkt i munnen på djuret.

nu senast har jag köpte vitaminer, mineraler och kalk i pulverform som man kan blanda i viss mat. då försvinner e iallafall inte som i det i vatten. doseringanvisning finns på burken. Ger endast till dräktiga gerviler. nu har jag nämnt det 3 gånger.

#18 Det verkar mycket vettigare och när de är dräktiga så är det väl bra att vara på den säkra sidan.(såg att du skrivit det men glömde..)Vet inte hur viktigs c-vit är för gerbiler? Nån som vet mer?