Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1623 ggr
[jakke94]
0

Tveksamt köp?!

jag tänkte köpa gerbiler till vintern, men nu har jag börjat fundera och det är så att jag KANSKE.. ska gå på ett internat om ett år då jag börjar första ring, det är ett hundgymnasie.. så det kanske finns en liiten chans att man får ha dem på sitt egna rum :P

får väl maila och fråga sen.. fast svårt med alla dessa gymnasie val :P

några frågor: vilket kön är lugnast ?, kan man ha dem i en marsvinsduna ?

kan passa på o fråga om ni vet något annat gymnasieprogram med djur som man relativt lätt kommer in på, inte toppenbetyg med inte dem sämsta heller :P

enbartmalin
0

Ja det bästa är att du säkert vet var du ska gå och om dom kan följa med.

Kön spelar ingen roll, det är från individ till individ. Om du vill vara mer säker på en lugn gerbil ska du välja en duktig uppfödare, du har du större chans att få en lugn och trevlig gerbil.

Marsvins duna är helt lagom. :)

Djur program är väldigt svåra att komma in på.

Hälsningar Malin

[jakke94]
0

#1 jupp, men tror rätt starkt på hundgymnasiet, och annars någonting inärheten av där jag bor :P

vad bra :P tror det blir 2 hanar isåfall ;)

inte alla djurpogram väl ? :P .. hundgymnasiet är inte spec. svårt.. men djurprogram menar jag typ inte vetrinär :P menar något annat där man inte behöver hålla på med skadade djur då jag nog inte hade klarat av det :P hade inte klarat av att komma in där heller XD

enbartmalin
0

Min erfarenhet är att alla sorters djur program är populära. Har ett lantbruks gymnasium här i byn med en smådjurs linje, den ska vara väldigt svår att komma in på.

Det behöver inte tvunget vara djurvård, allt med djur är poppis.

Du blir inte veterinär av någon gymnasie utbildning, det närmsta är att gå djurvård och då håller du itne direkt på med sjuka djur. Du lär dig mer om djur i almänhet och deras anatomi.

Hälsningar Malin

[Tassy]
0

Djurprogrammen är i regel väldigt populära ja, men det varierar lite runtom i landet. Här är djurvårdarlinjen inte alls särskilt svår, men i en del andra större städer är det MVG+++ för hela slanten för att ha en chans typ :P så det verierar helt enkelt.

Marsvinsduna fungerar, men man kan behöva sätta ett extra galler för locket om det är för glest mellan gallren, det ser du själv om det behövs. Det får vara max 1cm springor, annars kan de fastna/smita.

Om du inte är intresserad av att jobba med sjuka/skadade djur så är djurgymnasiet ett mycket bra val för dig tycker jag. :) Man kan ju bli till exempel djurskötare efteråt, eller jobba på hunddagis, ha hundtrim och lite sånt om man väljer just hund då :)

På djurgymnasiernas elevhem brukar djur vara tillåtna, men är det bara en linje på ett vanligt gymnasie (som ej har eget elevhem) så brukar djur ej tillåtas på rummen pga allergiker. Men kolla upp det :)

Satsa på gerbiler ifrån en seriös uppfödare, ta god tid på dig och hälsa gärna på den du tänker köpa av i förväg för att bilda dig en personlig uppfattning.

Lycka till!

tjoffsa
0

jag hade väl inte det bästa betygen från högstadiet..typ G och nått eller några VG och jag kom in på naturbruks. Jag vet inte hur det är om du vill inrikta dig till veterinär då första året går in på det direkt, Annars hade jag ett år då det var allmänt  och sedan andra året inrikta sig till tex djurvård, lantbruk. De kan ha gjort om jättemycket då det var 10 år sedan jag börajde gymnasiet. (ni ska veta att tiden går sååå j*vla fort)

Men då kunde iallafall alla från landet söka till den skolan uppe i norr =) Det var en del från stockholm och skåne som började där.

[Tassy]
0

Vill man bli veterinär ska man gå naturvetenskapliga programmet, inte naturbruk, annars gör man vägen bara onödigt lång och får läsa in massor på komvux.

tjoffsa
0

nej inte på grans iaf. där går man djurvård special som är inriktat till veterinär, sedan hoppar man på högskola/universitet eller vad det är.

Duracells-Gerbiler
0

#7 Vart ligger den skolan?

tjoffsa
0

Piteå/Öjebyn

ska se om jag hittar hemsidaadressen dit

Isafisa går på den skolan så hon kan berätta mer säkert

tjoffsa
0

http://www.grans.naturbruksgymn.se/

verkar som det har döpt om djurvård special till naturvetenskap =)

som sagt 10 år sedan jag satte min fot där sist..

Be-Bopz
0

En skola jag kan rekommendera är naturbruksgymnasiet Vreta, ligger utanför Linköping, där har jag gått, himla mysig och trevlig skola =)

[IsabelleA]
0

Säby holm! (Jag går där).

intagnings gränsen är 60p och det finns en suverän hund inriktning :D Dessutom får man ha med sig både hund och smådjur på internatet :D

[Tassy]
0

#10 ;D