slå mig blodig och halvdöd
jag hämtade hem 2st 5veckors ungar från royalz i fredags för att sätta ihop med min smaragd
Det gick inget bra efter hela helgen i delad bur så hade de byggt bo bredvid varandra så jag provade sätta ihop dem gick ju väldigt bra dem tiden som jag höll koll på dem (mellan 1 till 1.5 timme som de låg i en hög och vilade åt mat ihop etc)
Så jag gick och pysslade lite med mina andra djur och sedan kollade lite på tvn (var borta max 1.5 timme när jag kommer tillbaka så ligger sotis död och sahara kämpar för livet
Vet inte om hon kommer överleva natten. En sak vet jag hon är en kämpe. Kolla skadan på bilden och hon verkar ha blivit lite piggare av att komma in i värmen under täcket
Hon har lyckats få minst 1 brutet ben men jag misstänker att det är 2-3 st
Överlever hon så kommer jag tacka gud enormt mycket då jag har fått en andra chans efter mitt dåliga omdömme
Förlåt royalz
rip sahara och sotis
Döden kom till sahara kl 02.04 precis då hon tog en tugga av en uppblöt smörgåsbit (bara för att hon skulle ha något lättuggat plus vatten) såg att hon tog biten i munnen sedan slutade hjärtat slå
Jag bör inte ha djur känns det som har förlorat 2 st idag ju
Nej vad tråkigt, beklagar! 
Jag tycker itne du ska klandra dig själv för det som hänt eftersom de ju verkade gå ihop så fint i början, vad jag förstått har du gjort allt rätt som man kan göra. Ibland vill det bara inte bli rätt hur man än gör. Jag har själv varit med om en del tråkigheter med djur, och ibland vill man bara lägga allt på hyllan.
Hoppas du kan sova ändå i natt och att det känns något bättre sen, Sahara och Sotis har det bra på andra sidan regnbågsbron, dom gräver nog för fullt i molnen 
Men usch då! :( Klandra inte dig själv. Dom gick ju bra ihop först.
Rena oturen :(
//Elin

å så olyckligt..
Alla har vi otur ibland.. :( För det är vad det är, ren otur.
Hälsningar Malin

Håller med er andra. Du kunde inte gjort något. Det kunde lika gärna hänt 5 timmar eller dagar senare. Visst känns det men när det gäller djur finns det inga garantier. Sorgligt men naturen är grym ibland..Kram

R.I.P
Verkligen tråkigt 
tack för stödet från både er och min favoritråtta som kröp upp i min famn för att putsa mig lite i ansiktet för att sedan rulla ihop sig som en boll för att sova
beklagar verkligen, är så tråkigt :( Men som sagt - klandra inte dig själv!
Beklagar verkligen, men inte är det ditt fel inte…
Nej, gud vad tråkigt! Säger som alla andra, det var ju inte ditt fel, kan hända med vem som helst :(
Tråkigt när sådant händer. Men var ju inte ditt fel, så klandra inte dig själv, kan ju hända vem som helst. ):
det här måste vara mitt fel för jag upptäckte en sak för 20 minuter sedan som kan vara orsaken till smaragds beteende
Jag hittade 2 små rosa makaroner i hennes bur idag, hon smet ju och hoppade in i mina hanars bur då jag hade locket öppet och telefonen ringde
Förbannade smaragd var detta nödvändigt? :)

vilka sötnosar :)
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
Tror inte det var anledningen då gerbiler brukar uppskatta hjälp med bebisar. Kanske är så at Smaragd helst vill leva själv? Om det är tjejbebisar kanske du kan ha en kvar med henne?
Söta bebisar iaf! :)
Vet du vem som är pappa till dom?
//Elin
enda jag vet är att det är en av 3 möjliga
Juvel, timjan eller felix det kanske märks när de får mer päls
Juvel har samma färg som smaragd black pied varigate
Timjan är pew
Felix är burmese

oj, var hon länge hos killarna innan du upptäckte det?
En tanke bara: Efter som du visste att hon vart inne hos killarna borde du väl ha räknat på ungefär vilken dag ungarna tidigast kan komma och sen ha koll på det?
hon var inne hos hanarna i ca 3-5 minuter som max
Men är det normalt att gerbilhonor kommer och lägger sina små i famnen på människor? smaragd gör det

hur gör hon det?? tar upp de i munne hoppar ut ur lådan och lägger de i din famn? vad gör hon sen?

hur som helst…det är inte normalt..hehe eller så kanske hon vill lämna uppdraget åt dig =)
jag tyckte inte att hon hade gått upp något i vikt (men så bar hon bara på 2 st med) så jag trodde inte att det hade hunnit bli något
Men hennes bur får nu stå inne i mitt sovrum för att doften från råttor, möss och guldhamstern inte ska stressa henne så mycket
#27 Ingen gerbil som vi köpt på de stället är normal, men de är goa ändå 
Ångrar inte en sekund att jag köpte henne - för hon har en stor personlighet..
det är när jag stoppar ner handen till henne som hon kommer fram till handen för att lukta sedan springer hon ner i hålan och hämtar ungarna lägger dem i min famn sedan springer hon och gräver och äter och dricker vatten när hon är färdig så hämtar hon ungarna ner till hålan igen
Jag har gått och blivit barnvakt nu med ju :D

en sak som jag inte förstått än är hur sådana små saker kan alg såpass stora gerbiler
De är ju mindre än mina tumnaglar ju
Fick en chock när jag såg 2 små saker där smaragd låg då jag lyfte på locket på hennes samla för att göra rent hos henne (har slarvat lite och inte gjort rent på 1 månad och 1 vecka ju och nu bör jag vänta lite till tror jag)

Åh! kan du skicka foton på de små när de har blivigt större?^^
Mvh Caroline

awe^^ kommer du behålla dem?:)
Mvh Caroline
#37 troligtvis ja då jag inte vet könen än, men är det en hona och en hane så stannar honan hos smaragd och hanen hamnar i ett 200liters aktarium med 3 andra hanar bla fadern till de 2

det är för suddigt för att kunna se vilket kön det är
misstänkte det ska se om jag kan låna en digitalkamera på söndag så kommer bättre bilder då
Men det ser ut lite som 2 olika kön (men jag kan ha fel med mina synfel) tycker att det är olika avstånd på de små bulorna på magen

men då var det ju bra att det bara blev 2^^
Mvh Caroline
Vid 12-14 dagar kan man se spenarna på dom. Hanarna har 2st och honor har typ 8st. Och eftersom en är rödögd så betyder det att Smaragd bär på på p. Och då kan även Juvel bära på det. pew kan det vara, men då måste Smaragd bära på colourpoint med (ch/cb).
//Elin
Teoretiskt sett kan alla bära på p (utom Timjan - som har pp, hehe), men det är knappast troligt att Felix bär på p…
Jag skulle gissa på pew eller rew beroende på vem som är pappan, vilket jag gissar på Timjan eller Juvel… :)
Är det nån som vet om det bara är ledaren av hanarna som får para sig? Eller är det den som impar bäst?
//Elin

ledaren tror jag..min ena hane som va ledare spöa upp sin kamrat bara han såg honan genom gallret. det var hans och ingen annans!!
ja du då skulle jag gissa på juvel då han är äldst, men samtidigt så är det svårt att säga vem som är ledaren för alla trycker ner varandra om det går förlångt leker timjan och felix och det blir för vilt så hoppas juvel imellan, leker juvel och felix kan timjan hoppa imellan och trycka ner juvel eller felix och även felix kan trycka ner nosen på juvel eller timjan
Svårt att se vem som är ledaren men går man på åldern så är det juvel
Då gissar jag på REW, med tanke på att det är osanolikt att både Smaragd och Juvel bär på cp 
men så klart det jag hann och se innan jag hann fram till buren och tog upp henne var att alla 3 höll på att bestiga henne men blev bortsparkade varenda gång så det kan fortfarande vara vilken som helst av de 3 ändå
Mina har nog inte lärt sig att det enbart är ledaren som får para sig

Söötta
visst är dom det
En fråga bara är det vanligt med storleksskillnader i flockarna?
Tycker att den rödögda både är större och har mer fett (eller hur man nu ska förklara) finns det något som jag kan försöka hjälpa smaragd med?
Kan säga att de börjar bli lite livliga nu den rödögda har börjat krypa fram och tillbaka i min hand medan den andra är lite lugnare som om h*n inte riktigt har fått till balansen än
Söta! Ja det är normalt med att vissa är lite större än andra.
//Elin
ok då vet jag att jag inte behöver vara orolig att den ena snor all mat för den andra då
Så länge båda har mat i magen och verkar må bra så behöver du inte oroa dig…
det var bara det att den ena är en tjockis medan man nästan såg revbenen på den andra när den andades
Den rödögda kommer få en ljus päls, h*n är mycket ljusare än den andra som har mer svartröda fält (skulle jag gissa så blir det smaragds pälsfärg då jag tycker att det är mer mörkare fram och bak på honom/henne medan att det är ljusare i mitten men det kan vara synvilla med)

skulle vilja ha en till bild på den svartögde, gärna på ögonen =) misstänker cp
Eftersom du har 2 ungar och honorna har 8 spenar är det nog ingen fara att dom snor mat. Jag har 9 ungar som delade på på 8 spenar :P
//Elin
oki då är det nog bara synvilla att revbenen syns
Bild kommer så fort jag känner att jag kan ta ett bra kort med mobilen

h*n ser riktigt läskig ut ^^
Mvh Caroline

svårt se men jag skulle gissa på nån färg av colourpoint för ögonen ser inte så jättesvarta ut. färgen på stubben påminner väldigt mycket om de färger jag fått fram i den åldern =) har den en ljus prick i mitten på ögat?
jo det är ljusa i mitten av ögat
Jag är ganska sliten just nu har rivit halva köket känns det som, lät smaragd få springa ute utan att tänka på att dörren hade en liten springa plötsligt var både smaragd och ungarna borta, ungarna hittade jag under ett av köksskåpen som jag måste fixa så att skadorna inte syns tills den dagen jag ska flytta ifrån denna lägenheten
Nu verkar smaragd lite stressad pga att hon inte vill ha ungarna i buren utan ute i köket, känner mig lite skyldig för att jag lät smaragd springa av sig lite

låt henne vara i buren medans ungarna är så små. Hon blir jättelätt stressad nu när hon är mamma.
kommer låta henne vara där nu har lärt mig läxan
Kommer nog snart få mer tillskott det har jag väntat på sedan att jag gjorde rent hos mina djur och lät en av mina mushanar springa ute och hittade en glugg in till mina 6 mushonor och en verkar vara på sprickningsgränsen till att föda (ganska rund) jag tänkte att det blir väl max 2 som blir dräktiga tänk vad fel jag hade kollade lite mer noggrannt nu det är mellan 3-5 av 6 möjliga som är dräktiga ju (kommer få lite överbefolkat här ett tag) får hoppas att någon barmhärtig kommer vilja ha några möss med okänd mamma av mig, får lägga ut en annons på mus iFokus senare när jag mer vet vilka kön det blir

ojdå, brunsta alla samtidigt? så roligt han måste ha haft det 
japp han har haft jätteroligt och jag har fått se över alla mina burar och kommer fortsatta kolla över dem ett bra tag till om jag hittar något där man kan smita in genom
Om jag vore du så skulle jag ta bort ungarna från mamman. Om vi säger att 5 är dräktiga så kanske du snart har 50 möss.

jösses 50 möss!!! tänk om de kommer lös i lägenheten….
jag kommer inte avliva någon av dem (klarar inte av det, hade de lidit av någonting är en femma men säg att de är fullt friska då känns det inte rätt) för det var väl det du menade med att ta bort dem från mammorna eller har jag gissat fel?
De flesta har ganska liten mage och gerbil-girl som fött upp möss förut gissar att det max skulle komma 3-4 ungar från dem (eller förstog jag dig fel?) men det är en som är lika bred som hon är lång där kommer det mest musungar men det märks vad som händer med dem men Avlivning av dem klarar jag inte av
Ingen har börjat föda än vad jag sett men de har byggt ett bauta stort bo nu så det är nog snart dax
men tillbaka till smaragd och hennes humör och beteende
Kan säga att hon är ganska sur på mig nu jag släpper ju inte ut henne på promenad i rummet ju
Så fort hon ser mig så hoppar hon upp och börjar gnaga i takgallret och blänger lite surt mot mig
Ungarna utvecklas ganska fort den med röda ögon får mer och mer vit stubb på kroppen och verkar bli dubbelt så stor som den andra, h*n har redan börjat kravla omkring i blindo utanför boet innan h*n dras tillbaka in i boet av smaragd minin får jag hoppas att den kommer ikapp den stora ungen snart
Vad jag menade var att en av honorna troligen bara får några ungar, eftersom hon har sån liten boll…
Jaja, nog snackat om det nu…

jag skulle gissa på att den större är en PEW. om nu den andra är en c.p
Är det jag som tänker fel nu, men om h*n är PEW så kan väl inte Felix (burmesen) vara pappan? Det är väl olika cp-gener?

kan och kan…det är svårt veta. kan ju finnas ch längre bak i släktet, om pappan kanske då bär på ch. jag vet inte men det är rätt omöjligt lista ut vem som är pappan eftersom gener kan dyka upp flera generationer senare. Mamman kanske bär på ch. eller det borde hon väl göra. den vita är ju förmodligen chch och jag har ju inte sett den andra irl men om det är samma som jag haft så är det kanske cbch..om i säger cp agouti så är det förmodligen en light variant. annars är cp agouti cbcb men jag tvivlar då syskonet har chch fast det beöver ju inte vara light ändå. Svårt säga hur det är när vi inte vet så mkt.
nån annan som har andra gissningar eller kommentarer får dela med sig.
jag har kollat lite i de 2 stamtavlorna som jag har (smaragd och juvel är ju zoodjur) felix har en kullsyskon som är pew och colorpoint finns i hans stamtavla timjans stamtavla finns det ingen (vad jag kan se) colorpoint
Så det lutar åt att felix eller juvel som är fadern
minin börjar komma ikapp den rödögda nu och jag ser att båda kommer får ganska ljus päls vilket jag tror utesluter juvel som far då han precis som smaragd är black pv
misstänker att det är felix som pappa till dem då jag vet att han har colorpoint i släkten och han har ju ljus päls då han är burmese
minin som har svarta ögon (misstänkt colorpoint) och ljus päls tror jag kommer få pappans färg alltså burmese men det är ett tag kvar tills man kan säga med säkerhet
Fast pew är ju en cp färg med;)
//Elin

har du nya bilder på dem? jag är rätt säker på att den mindre inte är burmese. då borde den vart mörkare. ska se om jag hittar nån bild jag har som liknar den mest. =)
tyckte att burmese såg rätt ljus i den colorstrip som finns under länkar men kan gå och ta lite nya kort på dem med en gång då
de har fyllt 1 vecka idag

provar sätta in en här..blev himmla liten
men vad tror du om den näst längst till höger och längst till vänster? likt eller?

dom andra två är siameser alltså ljusare än burmeser.

här en en lite störr..blev bara tvungen lägga upp för de va så söta!!

som du ser är den väldigt ljus, det är för att det är en light (cbch) itället för cbcb. Om du jämför den med den bilden jag har ovanför mitt användarnamn så är det samma färg förutom att den inte är liht utan ren cbcb. cp agouti. emmajo hade väl nån unge inte så jättelänge sen som var cp agouti som hon hade lagt upp här förut. kanske du kan jämföra med den bilden med. om det går hitta igen.

aha..den ser betydligt mörkare ut än den jag har eller så är det dåligt ljus …snart skänker jag min andra digitalkamera till dig…
jag ska köpa mig en digitalkamera så snart jag kan, kommer behöva fotodokumentera en annan sak som jag ska göra så snart jag fixat ihop pengar så jag kan köpa en rover v8 och en volvo amazon och bygga ihop
kollade i felix stamtavla det finns en "light colorpoint augoti" där hans farfars mor har den färgen
vilka problematiska 1.5 veckor jag haft
först dödar smaragd 2 gerbiler sedan föder hon 2 ungar efter det märker jag att mössen är dräktiga nu börjar jag bli förkyld och ser att det kryper en massa svarta prickar på ungarna plus att de har lite småsår på kroppen vad ska jag göra? Det verkar bara vara den buren det kryper i ju
ska byta spån och det i deras bur nu men vad ska jag använda för medel för att bli av med de små svarta krypandes prickarna som bla kryper över ungarna?

nä va hemskt!! vet inte vad det kan va..löss?? loppor? är de avlånga eller miniorickar?
miniprickar tycker jag små runda saker svarta
tycker inte att de ser avlånga ut
har diskat ur dunan nu men det hjälper väl bara för de som fanns i dunan, inte de som finns på djuret tillochmed smaragd hade en sårskorpa i nacken såg jag nu
jag har inte tagit in något från naturen, maten är sådant som vi människor äter och är köpt på ica eller konsum förutom havren som är köpt på foderbilen men det har stått ganska länge innan jag började blanda ner det i maten (om jag minns rätt) jag har ingen aning om vart krypen kan komma från
#91 hade du inte problem för ett tag sedan då du trodde det var skabb den gången? ganske är det samma ohyra som härjar runt fortfarande? bäst är att kontakta veterinär, om krypen suger blod får gerbilerna till slut anemi och dör. Särskilt bebisarna kan vara i fara.

Håller med Tassy..skabb är otäckt och vore det kryp från maten så skulle inte gerbilerna ha sår.. Har haft ett marsvin med skabb. Det är grymt plågsamt för djuren..så skynda till veterinären. Sanera alla djurburar/hem. Finns sprit på apoteket som man kan tvätta bostäder osv med. Säljs litervis.

ja risken för skabb är väl väldigt stor om ni hade/har den bland andra djuren…men skabbdjur syns väl inte??? iallfall så lever den väl under huden?
jag försöker få tag på vetten men det tutar bara upptaget har försökt sedan 4-5 att få tag på han jag vill ju inte bara springa upp dit med djuren mina och inte komma in och att ex bebisarna fryser ihjäl eller blir ihjälbitna av smaragd pga stress eller något
ska försöka se om mobilen vill arbeta med mig nu så att jag kan ta kort
funderade på det men med tanke på att den värsta klådan är borta efter att jag hade jakt på myggor här hemma (men det var svårt att hitta lagomt litet gevär för att kunna skjuta dem :D) nu är det bara normal kliande som är framme
men jag vill ju inte förlora vad jag tror är 2 hanar (de är ju drygt 8dagar nu och jag ser ingen tendens vill spenar och den lilla bulan mellan bakbenen har blivit lite större) men jag kan ha fel som jag brukar

# Ja,så är det ialla fall med marsvinsskabb. Borde väl vara lika dant med all skabb? Vet inte om det finns annan ohyra som går på gerbiler…kanske att ordet skabb används då oxå?
vet att det syns dåligt men kollar ni noga så ser ni en liten mörkröd fläck över och sedan några under framtassen
misstänker att det måste ha kommit in via det bakade sanden (har ju en djup ugnsplåt som jag tar ca 3 cm tjockt lager silad sand i och sätter in den i ugnen på 225grader i ca 40 minuter sedan silar jag den igen) ifall alla kryp dör utan överlever ändå jag vet inte

jo lite rådnad tycker jag mig se
den rådnaden är 3 små sårskorpor (visst de kan även komma från smaragd som bär runt på dem hela tiden)

det är nog ingen idè gissa sig till. Hoppas du får tag på veterinär imorgon. Tvivlar mycket starkt på tidigare att det var myggbett..då skulle dom nog mummsa i myggen direkt och så har de ju rätt tät päls med. Hoppas ungarna klarar sig.
hoppas jag med att de gör, jag börjar tro att jag snart är mer otursförföljd än själva otursknutten kalle anka allt som kan hända verkar hända mig nu, skulle inte förvåna mig om de snart enbart ska ha rysk kaviar att äta så att jag får skuldsätta mig som honom med