Jag behöver tips och råd!
Jag har idag fått hem två gerbiler i ett akvarium. Dessa köptes av min jobbarkompis för ungefär 2-4 veckor sedan. Den ena av dem bet dottern i fingret och sedan har dottern vägrat röra dem. Dottern gillar dock mina möss och sköter dom fint så vi ansåg att ett byte av djur vore på sin plats. Så nu har jag som sagt två gerbiler hemma. Jag har dock inte en aning om hur jag ska hantera dessa
. Jag har läst era fina artiklar om foder och spån och känner igen en hel del från musvärlden. Jag har gett dem massa roliga leksaker och rullar och hö och papper att bita i. Man märkte att dom inte var vana vid detta då dom blev helt överlyckliga.
Mitt största problem är hur jag ska hantera dessa djur. Dom är köpta i en djuraffär och knappt (om ens något) hanterade under dessa 2-3 veckor. Hur ska jag göra så att dom får det så bra som möjligt? Hur ska jag vänja dem vid mig?
Jag vill ha alla tips och råd och allt ni kan ge så jag kan göra dessa pojkars liv riktigt bra.
ja du de hade ett väldigt fint boende enligt mig
För att enklast få dem handtama så gäller det att pysslar om dem på deras villkor
Ett bra sått att lära dem att inte nafsa/bita är att blåsa lite lätt mot nosen precis då de biter
Köp solrosfrön, nötter eller mandelspån att muta med. Genom godsaker kan du nog vinna deras hjärtan. 
Enligt mig lyfter du dem enklast genom att kupa händerna runt dem. 
ah solrosfrön har jag massor hemma.
Ska jag försöka locka upp dem med fröna eller mera bara ge för att få dem att förstå att handen inte är farlig?
Nu är dom ju helt livrädda så att kupa handen runt dem funkar inta. Dom är ju ruskigt snabba.
låt dem vänja sig med handen innan du kupar den så att de märker att den inte är farlig, jag har brukat köra med att när de sitter kvar i handen och äter så är det lagomt att börja kupa handen
Fast det gick lättare med underlat foder än med solrosfrön för mig
okej . Tack för tipset.