Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 1497 ggr
gwendolyn
0

varit och "tröst"-shoppat (+två frågor)

i väntan på gerbilerna, idag blev det sand, foder (pretty pets och nåt annat), gerbilgodis, bomaterial i fina färger, ett nytt hus och en liten bro, ja det var väl det.

nu är det kvar: spån, desinfektion, vitaminer och säkert något annat roligt, jag gillar verligen alla de här roliga husen och lekställningarna, de är påhittiga, tillverkarna : )

jag skulle behöva tips på en bra bok, jag hittar ju mycket här och på nätet men det är så roligt att få läsa för dottern och jag tycker det är kul med böcker. vi köpte en liten lagom för astrid men jag skulle vilja ha någon mer. boktips?

sedan undrar jag om sand, är det bättre ju finare den är eller är det något annat som är bäst?

southdakota
0

Jag brukar köpa den finaste sanden. Glad Gerbilboktips eller annat?

enbartmalin
0

Jag köper just nu Vital chinchilla sand(grön "påse")

Den är riktigt bra, men ganska dyr.

Hälsningar Malin

AnneN
0

Vad är det för bomaterial du köpt? *nyfiken*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gwendolyn
0

#3 det hette colourbed tror jag, det var tillverkat av returpapper och jag köpte en rosa och en grön. den var för gerbiler och hamstrar stod det.

sanden minns jag inte vad den hette, men de var i en vit tubförpackning som var väldigt praktisk, den var extremt fnkornig och nästan vit.

enbartmalin
0

#4 den sanden är bra :) Hål i det röda locket som på en socker burk? ;)

Det du valt att köpa som bottenmaterial rekomenderar jag att ha som bäddmaterial i stället. Det stod att du skulle köpa spån använd det som botten material, dom behöver ha något att gräva i. :)

Vad ska dom bo i(vad för bur)? :)

Hälsningar Malin

gwendolyn
0

#5 aha, här ser man att jag är nybörjare, jag menade att colorbedden skulle vara till mys i boet, då kallade jag det bomaterial, fast det då heter det alltså bäddmaterial : ), det är det jag gillar här, alla tipsar och berättar : )

spån är det jag tänkt att ha som bottenmateriel i akvari!et som jag köpt. vi har köpt ett 160 liters akvarium, och jag tänkte fylla det till hälften eller drygt hälften. det kommer bli tre herrar som skall bo där, när de får följa med till landet får det nog bli en ikea-samla…

något annat roligt du kan tipsa om som de gillar, jag tycker affärerna svämmar över av trä-ananaser och tugggrejor, och bon i halm och det är kul med tips!

gwendolyn
0

#5 ja, som en sockerburk, verkade superpraktisk. och så var den snyggare än påsarna ; )

enbartmalin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad lyxigt dom kommer få =)

Jasså du tänkte så med plast burken. Jag själv häller upp sanden i en glas flaska så påse eller ej har ingen betydelse för mig ;) (Finns just nu på netto, annars har ÖB billigt)

Hälsningar Malin

gwendolyn
0

#8 aha! ännu snyggare! : ) bra tips! jag hade tänkt burkar till maten (jag gillar när det är ordning : ), och jag hade tänkt plastburkar men burkar med patentlock är ju mycket snyggare, måste kolla på det…

isafisa
0

vi köper typ "Sand - finkornig" på biltema. Billigt och tycker den funkar jätte bra :)  Är ju typ 17kg påsar så man ska nog ha bilen med sig ;) tror en påse kostar typ 50 kr

enbartmalin
0

#9 Jag har likadana(fast burkar) till maten. :)

#10 Det är många som köper där. Jag kan dock endast ha denna sanden då vissa av mina djur inte tål annan.

Hälsningar Malin

gwendolyn
0

#10 tack för tipset! utmärkt att veta att det finns där också om man inte har tillgång till djuraffär. för mig är det nog snarare så att jag inte vet var jag skulle ställa en så stor säck med sand, så jag håller mig till 1,5 kg -förpackningarna tror jag : ) jag förstår att det måste gå åt en del för er som har många djur…

och då kommer ju nästa fråga, hur mycket sand går det åt för tre djur på en månad, hur ofta byter ni? jag har köpt en glasburk på ikea med skruvlock så det är som en liten "hals" jaghar sett andra ha sådana, det blir som en burk med tak och tio cm öppning, verkade bra ur "skvättsynpunkt). hur mycket fyller jag med?

#11 jag visste inte att det fanns djur som inte tål viss sand, av nyfikenhet, kan det hända med chinchillasanden också, börjar de nysa eller hur yttrar det sig?

enbartmalin
0

#12 Byta sand när den är skitigt ;) Svårare än så är det inte :) Vissa kissar i sanden, då får man byta oftare.

Det är min Fetsvans Gerbil som inte tål vilken sand som hälst, han tappar päls om han har fel sand.

Hälsningar Malin

gwendolyn
0

#13 ja, det låter ju bra. det är ju sånt där jag blir osäker på. det finns ju inga exakta instruktioner : ) jag gillar att veta attdet blir bra. så tack, igen!