Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 741 ggr
Speedy
0

För långa tänder.

Min ena gerbil Speedy, har magrat rejält.. Jag har försökt att kolla hans tänder men har inte haft någon som kunnat hjälpa mig att hålla han.. Iaf, nu har jag fått hjälp med att hålla han och jag ser ju att hans tänder är väldigt långa. Jag har gett han mosad mat och mat som man inte behöver tugga.

Har ni varit med om nått liknande? Hur mkt kostar de att fila/klippa tänder hos veterinär?

Tacksam för svar//Sofia

[Tassy]
0

Priset varierar nog rejält beroende på vart man vänder sig. Men några hundra får du räkna med.

Vad bra att du kunde komma på varför gerbilen magrar, det är inte alltid så lätt att upptäcka.

Jättebra att du ger mosad mat!

Jag har inte själv varit med om just för långa tänder, däremot har jag behövt klippa till tänder som blivit skadade och ojämna.

Speedy
0

Okej jag ska kolla med den lokala veterinären om priset. Jag vill bara inte att han ska lida, men hoppas att det inte är för sent.. så att tänderna kanske vuxit sig upp i hjärnan. Det gick jättesnabbt, på bara några dagar har han gått från att vara en fet gerbil till jättesmal. Dom har alltid fri tillgång till gnagarsaker, så det var ju bara tur att man märkte och såg alla tecken på att något var fel..

[Tassy]
0

Jo det går fort utför, men om du får komma akut till vetten så ska det nog gå bra, hoppas jag :)

Asa-S
0

Här (motala) tar vet 100 kr för att klippa tänder på marsvin så dyrt borde det ju inte vara på en gerbil? Förresten så kostar det att ha djurFlört.Det ingår lixom i ägandeskapet. Sen om man är ung och går i skolan så får föräldrarna ställa upp med pengar. Det är ju trots allt de som gett sitt godkännande till eventuella husdjurGlad.

Hoppas det går bra för Speedy och att han snart är sig själv igen!

Speedy
0

Okej, men det skiljer sig ganska mycket om man går till djursjukhus eller veterinär. Jag är 20 år och är student, jag har pengar, men jag är inte miljonär direkt ^^  Klart det kostar att ha djur, det vet väl vem som helst..

Nu hoppas jag bara att jag kan få en tid snabbt så han kan börja bli bättre.

[Tassy]
0

Jag är 21, också student. Det hindrar inte mig från att ha en veterinär/akutbuffert på några tusen undanstoppad. Det bör varje djurägare anamma. Man vet aldrig när det krisar.

En dag kanske man står med ett par extra räkningar och ett allvarligt sjukt djur, den situationen vill iallafall inte jag hamna i.

Detta är nu inte menat som kritik mot dig, utan ett allmänt tips till alla djurägare att skaffa en buffert om man inte redan har det.

Håller alla tummar och tassar för din lilla parvel att han ska få krya på sig snarast.

Speedy
0

Speedy somnade in igår

annaforsgren
0

#7 usch vad tråkigt att höra :( vila i frid<3

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Speedy
0

Nu måste jag hitta en kompis åt Mojje, och försöka få ihop dom. Speedy han var helt unik,.. och jag skulle ha åkt till veterinären idag.. så de är obeskrivligt tråkigt..

Pose-idon
0

RiP<3

//Elin

[Tassy]
0

ush så tråkigt, beklagar :( Rip

dexter98
0

R.I.PRynkar på näsan

Asa-S
0