Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 890 ggr
Lajne
0

Biter och jagar, vad göra?

Jag har tre jämnåriga gerbilhannar som har levt tillsammans sen de var små, nu är de ca 8 månader. De är från tre olik kullar.

Igår upptäckte jag att den yngsta (kallas här X) har bitsår på ryggen, området ner mot svansen till. Det är små, fina sår som inte blöder - dvs. de verkar inte särskilt djupa. Han har inga andra sår eller skador, rör sig och äter/dricker som han ska. Jag höll närmare uppsikt under dagen och mellangerbilen (Y) jagar den X med jämna mellanrum.

X kryper undan och gömmer sig i hålor och då kommer Y fram och nosar honom i ansiktet. Bägge är stille en stund och sedan försöker Y knuffa in sig brevid X. Någon av dem piper och sedan sticker X iväg med Y jagandes efter. X hinner ner i ett gömställe igen och så är det lugnt ett tag. Det dröjer ganska länge innan det upprepas igen och oftast far de inte iväg, utan bara piper en stund (ser ej vad som händer då) och sedan är det bra liksom.

• Är det rang de gör upp, och isåfall, varför har de inte gjort det tidigare?
  • Just nu har jag separerat akvariet (på 120 Liter) till två delar, med Y ensam. Vågar jag släppa ihop dem igen?
  • Är det "normalt beteende" eller kommer de ha ihjäl varann? Inga som helst sår på Y, bara på X.

Tacksam för hjälp!

[Tassy]
0

Om de har bitit den lilla så illa att det blivit bitsår bör du sära dem fort, annars är det risk att de kommer att bita ihjäl honom.

Lajne
0

# 1  Har de isär nu, finns det någon chans att de går att sätta ihop igen? Hur går jag tillväga isåfall? Det skiljer ca en månad på de som bråkar, den äldsta är helt utanför och vän med bägge.

[Tassy]
0

Nej, jag skulle inte våga ta den chansen om jag vore du. Om den älste kommer överrens med bägge så spelar det ju ingen roll vem som får stanna med honom, men en behöver ny kompis.

[Tassy]
0

jättebra att du frågar förresten :)

Lajne
0

Åh, typiskt det var det jag misstänkte. Jaja, får helt enkelt försöka lösa det. Som det är nu så får den äldsta hoppa fram och tillbaka så att ingen är ensam en länge stund.

Jag tror dock att jag ger dem en chans till imorgon.Om både jag har hjälp så att vi är två stycken som övervakar så kan vi ju sära på dem omedelbums. Inatt får de stanna som de är nu iallafall. (jag vill ju så gärna att det ska gå.. så en andra chans får de..)

Tack så mkt för hjälpen!

LisaF
0

mina höll på så också, men då va de inte frågan om rangbråk, då va de problemet att den minsta var en hona.. och att de 2 hanarna försökte para sig med henne. De jagade henne runt i hela buren tills stackaren var helt utmattad . Fick placera henne i en egen bur tills jag kunde lämna tillbaka henne till uppfödaren.

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Lajne
0

#6  Det var faktiskt det första jag kollade, men alla är hannar som tur är :)

*uppdatering*

Har släppt ihop dem igen nu under dagen, korta stunder i taget och nu ligger de och sover tillsammans :)

LisaF
0

skönt o höra :)

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus