Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1067 ggr
mealily
0

Fortfarande skygga.

Mina gerbiltjejer som jag haft nu lite mer än 1 vecka är oerhört skygga.
Jag 'beställde' dom via en djuraffär här i stan, då dom för tillfället hade slut.
Dom sa att gerbiler man beställer direkt från en uppfödare är bättre, då dom redan är tama.
Detta stämmer då verkligen inte in på mina.
Dom gömmer sig i boet, när dom väl kommer ut springer dom tillbaka in vid varenda ljud dom hör.
Dom vågar absolut inte komma i handen, och får jag tag i dom hoppar dom iväg.
Kort sagt, inte handtama, människorädda och asociala.
Efter det jag läst om gerbiler tycker jag inte det här verkar vara normalt beteénde. Vad tycker ni jag ska göra?
Eller är jag helt ute och cyklar, ska det vara såhär?
Tack på förhand.

[ElisabethYL]
0

Mitt förslag är att du börjar med att sätta dig brevid buren, lyfta lite på locket, stoppa ner armen/handen och pratar med de…

Med tiden kan du börja röra lite på handen, ev locka med någon godbit…

…så kommer de säkert låta dig plocka upp de med tiden

jag är iof ingen uppfödare, men det är vad jag skulle gjort.

Lycka till!

mealily
0

det har jag försökt, men dom är rent av livrädda så fort man kommer nära buren. Vid minsta ljud man gör så hör man hur hela buren skakar till o.O
Jag har blitt väldigt skeptisk att dom ens kommer från en seriös uppfödare.

tjoffsa
0

jag skulle tro att den uppfödaren säkert haft de i nå förråd eller likande, inte har hållt på nå med dom under tiden de var väldigt små. oseriös skulle jag gott säga. väldigt tråkigt. jag skulle lägga akvariet på något ställe där de känner trygghet tex vid något hörn men smtidigt se rörelse av människan. sitta vid akvariet som gerbil-girl föreslog. jag skulle nog inte hålla på att lyfta upp dem om de är så rädda att de knappt vågar ut.

isafisa
0

Håller med ovanstående. Det jag fick göra med en av mina var även att i början bara sitta och öppna och stänga buren upprepade gånger tills gerbilen vågade titta fram.

ja det låter som att dom inte stått i ett alltför människotätt rum om de är så rädda. Men ha tålamod med dem så tror jag det blir bättre med tiden!

mealily
0

jo, jag har den på ett bord i ett hörn i rummet mitt, men måste nog flytta ut dom till ett annat rum där det inte är mycket ljud. Om jag sitter tyst och lugnt, ex i sängen eller vid datorn kommer dom ut, men så fort dom ser att jag rör mig springer dom och gömmer sig.
Ska gå till djuraffären och prata med dom, det här är inte okej alltså.

[ElisabethYL]
0

Du kan ju alltid gå till djuraffären och se vad de har att säga.., för som sagt så sa inte en "uppfödargerbil" bete sig så. Själv har jag inte ens vart med om någon "grossistgerbil" som varit så skygg…

enbartmalin
0

Om du beställt från djuraffär kommer dom vanligen från nån större grissist som massavlar på djuren, dom får ingen mänsklig kontakt mer än när dom slits från mamman vid för tidig ålder. Detta är tyvärr det vanligaste, det finns undantag. Vanligen sitter dom ett tag i affären innan dom säljs och då hinner dom vänja sig lite vid människor.

Jag har exakt samma problem med mina jirdar nu. Dom som fött upp dom har inte hanterat dom ett dugg och när dom kom hit var dom extremt rädda och nerviga, dom bör vara lika sociala som gerbiler och mer nyfikna.

Vill du bålla just dom får du kämpa, länge och mycket. Jag står vid jirdarnas bur med handen på "marken" en halvtimme om dagen och bara har den där. För satt dom och gömde sig nån stanns men sakta men säkert har dom börjat lita på mig mer och mer och nu klättrar dom försiktigt på handen och kan sitta bredvid min hand. Det är dryg jag vet, men det är ju värt det. :) Ha gärna nått riktigt gått dom kan få gnaga på som du håller fast i, sånt chocklad godis för gnagare brukar vara populärt. :)

Hälsningar Malin

tjoffsa
0

någon som vet nån hemsida på djurgrossist?

enbartmalin
0

#8 Nej, vet bara att den vanligaste grossisten är Imazoo om jag inte har fel för mig.

Hälsningar Malin

tjoffsa
0
tjoffsa
0

såg de bara hade tillbehör. iaf på hemsidan

enbartmalin
0

Haha ja, Imazoo är den störasta djurgrossisten i sverige ;P Vill du ha ett ovanligt djur och frågar djuraffären är det imazoo dom ringer.

Hälsningar Malin

mealily
0

#7 okej, tack ska prova det :) Har provat ha handen nere på marken där, men har inte tålamodet till det, och det känns som om jag bara stressar gerbilerna.
Jag kan ju fortsätta tills det blir bättre men det kommer ju ta tid att få dom mer "gerbiliga".
Men jag har ju inte hjärta att lämna tillbaka dom, då får dom ju inte heller någon mänsklig kontakt.
Åh, jag blir tokig TT_TT

anna715
0

Jag köpte min gerbiler för 10 dagar sedan från en affär där de inte har pysslat med dem, så de var väldigt rädda. Första dagarna var de rädda när vi bara gick förbi. men jag har suttit med handen i buren med solrosfrön o sakt med säkert kommer de o nosar o ibland tar ett mumsigt solrosfrön. Det jag har lärt mig på dessa 10 dagar är: 1) de är nyfikna av naturen, de kommer så småningom  2) Tålamod  3) inte jaga de i buren för att ta upp dem!

Lycka till…men tålamod är tipset. Visst det är tråkigt, men i längden tror jag det går. Du skall ju ha dem i några år!

Lycka till!

[Tassy]
0

Det är alltid tråkigt när det blir såhär :/

Om dom dessutom sa att de var från uppfödare så förstår jag verkligen din frustration.

Med en stor portion tålamod kanske de vänjer sig hyfsat iallafall, men de verkar ju inte precis ha mycket till temp.avel i sig. De låter kort sagt som nervvrak, du är inte ute och cyklar, även skygga gerbiler är nyfikna, de ska inte betee sig sådär. I synnerhet inte uppfödarfödda (!).

mealily
0

Tack för alla svar.
Jag ska fortsätta ha lite tålamod, och låta dom få komma fram i egen takt, om det blir värre så får jag väll gå och prata med djuraffären.

:)

enbartmalin
0

#14 Det är bara att vänta ut dom, förr eller senare kommer deras nyfikenhet att ta över och dom kommer smyga fram och snusa och sticka lika snabbt. Det kommer vara så några dagar och tillslut kanske dom klättrar på handen lite.. Det kanske ta en hel vecka och många timmar innan dom ens kommer fram.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

#17 Prata med djuraffären redan nu. Säg att du är villig att ge djuren en chans dock.

Kommer du om en månad säger dom strikt nej.

Hälsningar Malin