Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1035 ggr
CasusBelli
0

Skitig i örat

En av våra gerbiler är skitig i ena örat. För ett halvår - ett år sedan hade han en varböld i samma öra som sprack av sig själv och läkte fint. Då och då har jag tittat i örat för att se om bölden skulle komma tillbaka och såg ganaska nyligen att han är väldigt skitig i det örat. Han har det även lätt bakåtvinklat men det har han haft ända sedan bölden.

Min första tanke var att när bölden sprack blev det lite varigt och kladdigt på huden vilket gör att smuts har fastnat. Eller kan det vara någonting annat? Funderade lite på öronskabb men han kliar sig inte mer än vanligt, ruskar inte på huvudet eller uppvisar inte några dylika symtom för öronskabb. Ont verkar det inte heller göra då man får även peta och kika som man vill så länge som han får solrosfrön :P

Om det bara är smuts, hur får man bort det på bästa sätt? Vill inte peta och gojsa med konstiga medel för mycket i örat. Relativt svårt att komma åt också, de har ju inte så stora öron de små liven :P Eller är det bara att låta det vara eftersom han inte verkar bry sig om det?

[Tassy]
0

En topz med ljummet vatten är väl det du kan använda. Se till att den endast är fuktig så det inte droppar ner något vatten i örat, det är inte bra för dem.

Jag skulle ta gerbilen till veterinären så dom får titta på örat, det är inte normalt med kladdiga öron hos gerbiler.

tjoffsa
0

den kan ju ha inflammation i örat med.

[Tassy]
0

#2 Precis

Därför är det bra om en veterinär kan få titta på det