Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1168 ggr
gwendolyn
0

hej! ny här!

efter att ha lyssnat på nu snart sjuåriga dotterns tjat om husdjur i drygt två år och mycket funderingar kring detta har vi kommit fram till att gerbiler nog skulle bli utmärkta kompisar åt oss.

jaghar försökt läsa allt jag hittat på nätet, då hittade jag bl a hit,  men jag har ändå frågor.

är alla s k hamsterhus och dyl i trä lämpliga? en del är ju ihopsatta med klister eller metalldelar.

det fanns något som var tänkt som bomateriel till hamstrar som såldes i små "stänger", är det något gerbiler gillar?

jag vet att man kan blanda foder själv, och dit kommer vi säkert komma, men vilket är ert favorit/bästa "färdigmat"smärke?

är bomullsband ok att ha i buren (typ bindgarn till kött)? jag tänkte att man kanske kan bygga roliga tunnlar med topappersrullar men behöver ju något att fästa dem med och tejp känns inte lämpligt. lagom projket till dottern också medan hon inväntar gerbilernas ankomst.

vad använder ni som material och fästmateriel när ni bygger för att få nivåskillnader i buren? vilket slags trä (obehandlat vanligt virke?) funkar metall eller blir det vasst?

nu hoppas jag attd et var  ok med frågor i olika ämnesgrupp, eller bör man skriva flera inlägg istället?

ja, ni märker att jag har massor av frågor, det kommer säkert fler : )

/anna

southdakota
0

Hej och välkommen, kul att du och din dotter ska skaffa gerbiler. Glad

De flesta hus funkar nog, men inte plasthus, de blir snabbt söndergnagda.

Stänger? Jag vet inte riktigt vad du menar, kanske tänker du på hamstervadd, det är inte lämpligt, det kan bl.a. snöra sig runt benen och hindra blodcirkulationen. Ge dem lite toapapper att boa med istället. Flört

Jag använder Pretty Pets, utblandat med de fyra sädesslagen, Risenta Müslimix, undulatfrön m.m.

Det borde funka med vanliga obehandlade träskivor, spånskivor eller liknande.

Pose-idon
0

Måste bara tillägga att plast inte är lämligt i huvudtaget. Dom kan skada sig på det. Välkommen! :D

//Elin

[Tassy]
0

Hej och varmt välkommen säger jag också!

Givetvis är det okej att ställa olika frågor i samma tråd Glad

Om du tittar uppe i den svarta listen strax under våran logga (gerbilen) så finns där en knapp som det står "artiklar" på, klicka på den och sedan är det bara till att läsa på i de olika kategorierna.

Trähus är helt okej, trälim är ogiftigt, men man får hålla koll på eventuella spikar, blir dom framgnagda så är det bara till att ta en tång och bända bort dem.

Färdigt bomaterial brukar sällan vara något att ha, det bästa, lättillgängligaste och billigaste är helt vanligt toalettpapper eller hushållspapper. Dom älskar det och river gladeligen till stora fina fluffiga bon av det. Bomull/vadd och liknande bör man undvika då de dels kan trassla in sina långa bakben i det, och dels skada svansen, så även om vadden är ätbar så är den ändå inte bra. Dyrt är det också Flört

Bland färdigmaten är pretty pets bra, du kan med fördel blanda gerbilmaten med fågelmaten då denna är mer proteinrik.

Sedan kan du köpa en fröblandning till kanariefåglar, brukar finnas på ica. Till det kan du blanda i müssli/grynblandning på de fyra sädesslagen, till exempel "müssli lätt". Du kan även blanda i dinkelflingor, boveteflingor och vetegroddar (finns bland ströbröden oftast), puffat ris är också ofta populärt i maten (helt vanligt typ "vårgårda ris"). Sedan kan du köpa ärtplättar, bönplättar, morots och ärtkroketter, majsringar, johannesbröd och liknande på en välsorterad zoobutik.

Man bör undvika snören, trådar, band, tape och liknande helt och hållet. När jag bygger gångar av toarullar brukar jag antingen knöla till dem i ena änden och sedan trycka ihop dem, eller så klipper jag ett jack på 3-4 cm i änden på rullen och trycker ihop den lite, så passar den i nästa rulle. Inga onödigheter "tillsatta"  Flört

Nivåskillnader behöver du inte, de fixar dom alldeles utmärkt själva om du ger dem ett rejält lager spån som du gärna får trycka till efter bästa förmåga, stampa ihop det om du så vill, bara buren håller Tungan ute

Gerbiler behöver nämligen gräva gångar för att må bra, så 15-20 cm spån i buren är lagom, gärna mer om det får plats. Nivåskillnader kommer bara att bli tuggleksaker och totalt nergrävda. Flört

Fråga på du, det är ju bara positivt att du tar reda på vad som behövs för att dina gerbiler ska få det bra! Tummen upp!

enbartmalin
0

Något jag måste tillägga bara :)

Kul att du köper djur till din tös! Det är bra för barn att lära sig ansvar :) Men ha det alltid som regel: Ditt barn kommer tröttna. Nästan alla barn tröttnar förr eller senare, inte alla.. men nästan alla. Då är det du som får ta ansvaret för djuren den tiden som är kvar. Jag har sett allt för många föräldrar som köper djur till sina barn, när barnen tröttnar säljer dom vidare djuret(ok) eller struntar i djuret så att det blir extremt försummat eller rentav dör.

Även om det är ditt barn du köper djuret till så är det ditt djur.

Har du det i bakhuvudet hela tiden blir du inte besviken om barnet tröttnar och det blir en glad överaskning om hon inte tröttnar.

Jag tycker du fått svar på alla dina frågor bra :) Så lycka till! :)

Hälsningar Malin

LisaF
0

#3  vart kan man köpa pretty pets? :)

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Pose-idon
0

#5 I djuraffär. :P

//Elin

gwendolyn
0

hej igen!

#1 tack för välkomnandet. vi ser mycket frma emot detta (oklart vem som är mest nyfiken och spänd : ).

jo, jag menade nog hamstervadd. då undviker vi det. plast har jag ocks förstått går bort så det blir det inte. det som finns i djuraffärerna verkar ibland funka med både hamster och gerbiler och ibland inte. jag frågar här lt enkelt så lär jag mig med tiden…

#2 tack!

jaghar läst alla artklar : ) det gjorde jag innan vi lovade dottern : ) jag har också dammsugit övriga nätet på information, fast jagtyckte det var roligast här.

ok, bra att veta med limmet. det vad medskickat till ett piratskepp i trä som vi köpte, men jag vågade inte använda det men då gör jag det. snöret som är "reling" skall jag dock ta bort då.

toapper och servetter får det bli då. jag såg att någon här köpt färgade servetter, jag förstår attd et blir fint, men är det säkert att färgerna är ok?

vi har köpt ett 160 lit akvarium och jag tänkt hälla ner halva fullt eller så, tror du det blir lagom? så flyttar de väl runt det själva verkar det som? jag har förstått att de skall ha möjlighet at vara "ovan" spånet också. jag antar att detta också kommer att visa sig.

#4 hej! tack för din viktiga kommentar! jo, jag är medveten om att det blir mina djur i realiteten. jag kommer från en familj där min mor var allergiker så vi hade fiskar när jag var barn. dötråkgt, jag längtade alltid efter något roligare. detta blir alltså första djuren för oss alla och jag kan inte veta säkert hur det kommer att gå. därför har jag försökt lära mig så mycket som möjligt innan och jag har de bästa intentioner. om vi båda skulle märka att det inte funkar kommer jag förstås se till att djuren få bli omplacerade. jag skulle aldrig låta djuren ha det dåligt. jag mår redan illa av ensamm gerbiler i djuraffärerna och när de har springhjul.  jag har också tagit reda på hur jag kan göra om vi måste åka bort och sett till att vi får plats med en bostad i hennes rum på landet. så vi försöker : ) jag har också talat med en uppfödare hur vi kan få de bästa förutsättningarna direkt. jag hoppas att det skall lösa sig enligt plan.

tack snälla för välkomnandet. fler frågor kommer säkert snart!

[Tassy]
0

#7 Det låter som om du har gjort ett kanongjobb här med planering inför köpet. Stor eloge till dig verkligen!

160L blir kanonbra, och halva med spån låter utmärkt.

Jag tror inte färgen i servetterna är någon fara. De tuggar ju i sig det mesta i kartongväg, färgat som ofärgat, och än under mina många år som gerbilägare har jag inte sett några problem av det iallafall :)

Vad roligt att höra att du trivs här Skrattande

gwendolyn
0

#8 aha, utmärkt! då kan de få det lite färgglatt då! astrid, dottern, samlar redan toarullar också. nu väntar vi bara på att jag skall få tag på emmajo igen för att få komma och titta : )

(haha, nu hörde jag minsta prata med sin pappa; "mamma hon bara sitter där med datorn och tittar på gerbiler och gerbiler" fniss. hon är tre…)

tack igen!

[Tassy]
0

#9 Japp, lite färger kan de allt få! :)

Åh, det är emma du ska köpa utav? Ett mycket bra val må jag säga Skrattande

Jag har själv flera underbara gerbiler därifrån, dom är verkligen nånting extra. Emma är väl i England på semester just nu, men hon kommer nog hem vilken dag som helst nu om jag inte minns fel.

Dom är ljuvliga de små liven hehe ;)

gwendolyn
0

#10 hej igen!

ja, jag hoppas att det skall ordna sig, emma hade en idé, vi väntar spänt på att få prata med henne igen.

de verkar underbara, jag hoppas att allt skall bli så bra som vi hoppas.

hälsningar

anna

[Tassy]
0

#11 Spännande! Du får hålla oss uppdaterade sen Flört