Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: avel-uppfödning
Läst 561 ggr
Royalz
0

När skilja hanen och honan ifrån varrandra?

Nu har ju Fable och Hope bott ihop och har fått sin första kull, och dom har parat sig igen.

När ska jag skilja dom åt? För vill inte att dom ska få en 3:e kull.

Ungarna är nu 3,5 vecka gamla.

enbartmalin
0

Då borde du skilja dom åt innan hon föder nästa kull.

Hälsningar Malin

[Tassy]
0

Ja, sära dom i god tid innan nästa kull föds, då de parar sig direkt efter födseln.

Royalz
0

Det vet jag! Men när vet jag att hon ska föda? För dom parade sig inte direkt efter hon hade fött eftersom jag skiljde dom åt för pappan var elak mot ungarna, men sätte ihop dom igen när ungarna var 1 vecka gamla.

[Tassy]
0

Börja räkna dag ett ifrån då dom släpptes ihop då, det är väl säkrast? Det gör inget om hon blir ensam någon dag med ungarna, hellre det än få en extra kull som inte är planerad.

enbartmalin
0

Men ta ut honom redan nu då? Du har ju sett dom para sig? Varför ska han vara kvar? =) Onödigt att vänta till sista minuten och ev "misslyckas"

Hälsningar Malin

Pose-idon
0

Jag tog ut hanen vid 5 veckor. Nästa kull kom 1 dag innan dom fyllde 6 veckor. Jag flyttade ut alla hanarna med pappan :)

//Elin

Royalz
0

#5 Jag har inte sett dom para sig? Vart har jag skrivit det?

Ungarna blir 4 veckor nu på torsdag. Så skiljer nog föräldrarna åt då, eller jag sätter dom i delad bur igen så pappan inte tappar kontakten med sina små han bebisar han ska få bo ihop med.

enbartmalin
0

#7 Det är nog jag som läst fel då :)

Låter klokt med delad bur :) Bättre att handpara sen än att få den där tredje kullen :)

Hälsningar Malin

Royalz
0

Jag ska inte ha några fler kullar nu :)