Gräver mycket i hörnen
Jag undra hur normalt det är att gerbiler ha fixideer om att gräva på vissa ställen i buren.
Mina två nyaste sötisar har varist hörn som de tok-gräver i när de är vakna, nu har de fått nytt hem också i ett terrarium (det lät så förskräckligt när de grävde i dunan)
De har mycket strö och kan gräva gångar, har ihåliga tunnlar i trä, krukar och lite pinnar men gräver ändå frenetiskt i hörnen… Är det normalt?
/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus
Det är inta normalt att de tokgräver i hörnen. Visst kan de ibland få för sig att gräva där det inte går men normalt ger de upp och byter ställe.
Det jag kan tänka mig är att om du har köpt gerbilerna i en butik så kan de ha kommit från en mindre nogräknad uppfödare som inte haft ordentligt med spån i buren så mamman haft stereotypa beteenden i form av hörngrävning, p g a att aldrig fått gräva ordentligt. Ungarna tar snabbt efter sådana beteenden då de gör som henne. Naturens lagar om överlevnad.
Eftersom de nu fått mycket spån att gräva i så borde lära sig med tiden att det finns bättre ställen att gräva på, men har de redan lärt sig dumheterna som små så lär de finnas kvar mer eller mindre.
Det är ju så med alla ungar i alla djurslag så det dom lär sig som små kan de hela livet.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Jag tror de är köpta på djurbutik, det är de omplacerings honorna jag tog över från en tjej här på sajten.
Vad ledsen jag blir över att vissa uppfödare inte ger dem tillräckligt med spån :(
Jag hoppas de förstår att de ska gräva i spånet så småning om.. kanske kan jag göra några gropar mitt i och se om de gräver där istället.
Det är faktiskt en bra idé. Låtsas att du är gerbil. De är ju nyfikna. Det är ett knep för att få dem tama också. Dom kanske till och med hjälper dig att gräva
Jo tyvärr finns det dom som är oseriösa. Tycker det är ballt att få bebisar, kull efter kull, utan en tanke på diverse saker.
Bra att de kommit till dig som bryr dig om dem. Lycka till med grävandet!
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Jag brukar sätta ner en hushållsappers-rulle som sticker ner i spånet snett nedåt, det brukar gå hem hos vissa. då får dom ju lite snålskjuts :) Fast vissa drar bara upp den. Gräva gropar är värt ett försök :D

Ju större bur och mer plats desto mindre hörngrävande. Så har mina fungerat. Men har dom fått det på hjärnan som små kanske det blir svårt att få bort det helt….
Ett helt spånblock att gräva tunnlar i är också skoj, fast alla verkar inte förstå att dom faktiskt ska gräva där. Hmm…kanske isafisas tips med rullen fungerar där…Måste prövas.

De flyttade till en större och djupare bur idag och de fick extra mycket strö nu. Jag har sett lite mindre grävande idag men hörnen är fortfarande kul…
Har spånblock men det uppskattas inte om det inte är i minder bitar. En hit är att få toarullar med lite papper kvar på dock :)

Va bra! Håller tummarna att det fortsätter gå åt rätt håll.
Jo toarullar med papper brukar gå hem 

Ibland gräver mina på plasten, men det är för att dom är för dumma för att inse att dom inte kommer vidare ^^ Oftast ger dom upp, ibland får man hjälpa dom lite på traven :P
Medarbetare på fantasy.ifokus

Kan med glädje berätta att mina två nya sötisar som jag tog som omplaceringar nu glatt gräver fina gångar i spånet och har i stort sett slutat gräva frenetiskt i hörnen!
:) Känns som jag verkligen har lyckats med dem att omvända dem :P
Vad kul 
Vad härligt!
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
#9 Grattis, bra jobbat!