Ihopsättning?
Idag är bebisarna 3 veckor och behöver nu börja läsa på lite om ihopsättning. Har några frågor här.
Jag vet att det bästa är att hålla honor 2 och 2, gäller det även när det är hennes egna döttrar?
Jag har ett syskonpar (hona och hane) som jag imorgon ska dela på. Så dessa 2 + pappan till ungarna ska få varsin ny kompis. (under förutsättning att jag har minst 2 hanar eller honor, ett eget inlägg om det kommer ikväll) Så då kommer jag ha 3 gerbiler som går ensamma.
Hur går det till i praktiken med att vänja in en unge med en vuxen gerbil. Skriv gärna steg för steg.
Så här gjorde jag vid ihop sättning av 4 veckors unghane med vuxenhane ;
Man behöver ju något med kant , eller något som gör att dem inte kan springa iväg , t.ex badkar eller säng !
Men jag hade en slags resväska,sedan satt jag ett galler på halva och satt ungen på ena och den vuxna på andra sidan .
Dem nosade på varandra, du märker ju själv hur det går .
Mina brydde sig inte om varandra så mycket och var lugna, så jag tog bort gallret och sen dess har dem bott tsm :)
Man bör lämpligen introducera dem med delad bur. Antingen tillverkar man en själv, eller så köper man en färdig. pwss.se har färdiga delade burar att köpa bland annat. Annars tar man en liten bur (typ runt 65L ungefär) och delar av med ett finmaskigt nät eller galler. Det är viktigt att de inte kommer åt att skada varandra. max 1x1 cm maskor, gärna mindre. Se till att gallret sitter fast hårt!
Hanar brukar var lätta att introducera, de får man ofta ihop på ett litet kick, men man bör ändå ha dem i delad om man är ovan, för det kan bli bråk även där. Honor behöver ett par dagar oftast, ibland längre, i den delade buren.
Hur gör man då?
Man sätter dem på en varsin sida gallret, och byter plats på dem ungefär 3 gånger/ dag så de sakta vänjer sig vid varandras doft. Sandbad etc får de gärna dela på, så de tar åt sig av varandras doft.
Se till att de (i synnerhet bebisen) inte kan ligga och trycka/gömma sig i någon sak i buren, typ ett hus, kartong eller liknande. De ska som sagt vänja sig vid varandra, och detta kan vara rätt hårt för den lilla, som ofta är rädd och försöker komma undan. De kan även pipa och kvittra en del, de visar sig underlägsen och talar om för den vuxna gerbilen att denne inte utgör något hot emot dennes rang, vilket är helt normalt.
De händer att de vuxna gör utfall emot den lilla, hugger i gallret, piper argt, piskar med svansen, stanpar hårt etc, låt dem bara hållas, det ger sig med tiden. Det viktiga är att de inte kan skada sig.
När de nosar lungt på varandra och beteer sig normalt helt enkelt, kanske till och med sover intill varandra med gallret emellan, då är det dags att låta dom träffas utan gallret. Var beredd att sära på dem bara.
Funkar allt bra så kan de bo ihop. Håll koll i början bara, sover de ihop brukar det vara ett "säkert kort".
Oftast är det inte problem alls, små ungar brukar vara lätta att introducera, men nu har jag rabblat upp allt möjligt 
Lycka till!
Du har redan fått bra beskrivningar, jag har gjort några olika ihopsättningar och det har alltid fungerat problemfritt, var lugn så går det säkert bra. 

#2 Tassy, eller någon annan erfaren, kanske kan va en bra idé att göra en artikel om ihopsättning…
Tassy, underbart skrivet… skit bra att du fick med lite olika beteenden. Och mer i detalj vad som behövs… Har inte riktigt lust att köpa en delas bur, men har en 54 litare som jag ska ordna till som en delad bur…
Tyvärr funkar aldrig min kaemra som jag vill så jag ska fixa in bilder imorrn på bebisarnas kön, så får ni hjälpa mig med könsbestämmning.
#3 Tacktack :) det finns redan en artikel om ihopsättning
Däremot kanske man kan ordna en artikel om hur man bygger sin egna delade bur?