Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 850 ggr
ninfri
0

Sätta ihop två vuxna hanar?

Har en hane som går själv just nu, och har pratat med en vän till mig som har en hane som dom vill göra sig av med. Undrar nu, är det svårt att sätta ihop två vuxna hanar, min kille är 4 månader och den andra är 7 månader gammal.

Tanken är ju annars att den hanen jag har skulle få sällskap av hanarna ur kullen jag har nu…

Men känner endel medkänsla för den söta hanen som dom inte vill ha längre… Blir lite kluven…

Om det går att sätta ihop dom, kan jag senare sätta in en av ungarna till dom?

enbartmalin
0

Det är väldigt svårt om det ens går. Det bästa är att ta 5veckors ungar att sätta in till var och en.

Hälsningar Malin

isafisa
0

Jag skulle faktiskt prova om jag var du, det kan gå bra och det kan gå dåligt. Men sålänge du är vaksam så är det ju värt att prova :) Och funkar det inte så är det ju bara att bryta liksom :)

Emelie-tex
0

Hej,

du kan ju testa att sätta dem i delad bur, byta flera gånger per dag (sida då) men låta sanden vara kvar på samma del, så de får varandras lukt, gnugga in dem med sand från bägge skålarna och liknande.

Vet folk som lyckats fått ihop vuxna hanar förut, så det är inte omöjligt, men kräver tid, lust, uppmärksamhet och kunskap.

Sen när man släpper ihop dem får man ju givetvis göra det på en så steril plats som möjligt och vara beredd med handuk. Men det behöver du ju inte tänka på förens de har börjat sökt kontakt genom gallret (i vänligt syfte) och liknande.

Solaika
0

Det är fullt möjligt som de andra säger. Men det är nog bra att ta hjälp av någon erfaren om du är osäker.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ninfri
0

Jag saknar verkligen en bra artikel som man kan läsa om sådana här grejjer, jag vet praktiskt kanske hur man ska gå tillväga, men hur ser man om dom kanske klarar av varandra eller hur ser man om de bara "hatar" varandra, finns det något beteende som man kanske ska ha kolla på, tydliga signaler liksom…

Finns det någon som har hållt på mycket med detta som kan skriva en bra artikel… Samma gäller om man ska sätta ihop en grebil med en unge, det är väl inte bara att släppa ner den antar jag… men någon liten vägledningsguide skulle vara bra att ha… Glad

ninfri
0

mmm Det verkar ju helt klart som att det kanske kan funka, men jag ska nog inte ta min väns gerbil ändå, har ju en annan hane som jag behöver hitta ett annat sällskap till också. Får nog testa de två isåfall..