Nybörjare angående gerbil
Jag ska hämta mina 2 gerbiler om två dagar. Men jag undrar lite om hur många gerbiler man kan ha samtidigt? Jag funderar nämligen på att skaffa två till.
Tacksam för svar!
Hur stor bur har du? Vad är det för kön på din gerbiler?
//Elin
Beror på lite :) Vilket kön har de du ska hämta? Om det är honor är det säkrast om du har dem bara de två i samma bur. Är det hanars går det att introducera nya bebiskillar. Sen beror det på burstorlek också :)
Sen är det ju klart att du kan ha hur många du vill i flera burar. Vill du ha två till kan du ju skaffa en bur till :)
Tack för svaren:) Det är två honor, som vuxit upp tillsammans. Om jag då skulle vilja köpa två till och ha i en annan bur, skulle det bli galet mycket arbete non stop för mig då? Eller tror ni det går att hantera?
Beror på hur stor bur du har då, har du en Dunabur är det nog lagom med 2 st. Har du Samla låda bör du max ha 3 st honor. Om du har ett stort akvarium borde det funka. (: Eftersom gerbiler är lättskötta tror jag inte det skulle bli så mkt jobb ändå, fast kanske städa 2 gånger i veckan istället för en, men beror helt på hur mkt spån du har då. Tänk på att köpa unga gerbiler, vuxna och vuxna gerbiler går oftast inte ihop. Eller så kan du köpa två SAMLA- lådor och ha bygga lock till och ha 2 i varje bur. (:
Fyra honor tillsammans är riskabelt, men två burar med två honor i varje går bra.
De är inte så tidskrävande, har själv 5 stycken och det är inga problem alls, men det beror ju på hur mycket tid man är beredd att lägga ner.
#4 Men du, det finns ju dunaburar som är större än samlor, du vet Maxi duna/maxi duna multy som jag har. 
#5 är den en dunabur? xD Visste inte det Virrölix :P
Men borde gå, om man typ köper de 2 sista efter varandra, typ man intruducerar den ena först sen köper man en till efter ett tag och introducerar den.
Man ska aldrig förra in en ny hona i en fungerade grupp men 2 honor som är lika gamla.
//Elin

Jag städar var 4e vecka åt mina. De som har minst bor i 130 liter. Behöver man städa så mycket som en gång i veckan har man för lite spån eller för liten bur tycker jag :)
Hanar går att ha fler än 2 tillsammans. Men det bästa är då att ha lite åldersskillnad på dem så man inte riskerar rangbråk. Honor ska man inte ha fler än 2 om man inte är mer van med djuren. Men i olika burar kan man så klart ha dem 2 o 2.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Om du har två burar med gerbiler så blir det faktiskt inte så mycket jobb :) Har närmare tio burar själv och en kanin på det och det funkar jätte bra :) Som ovanstående sagt så skulle inte jag rekommendera att föra in fler till de två honorna :)
#7 okej, visste inte det. :P

Hej.
Du har ju redan fått svar på att fler honor i samma bur inte är en bra ide :-)
2 burar är inga bekymmer, har 7 just nu
det tar ca 3 timmar att städa alla burarna på samma gång, mina största får jag städa var 4e vecka, de minsta var 2-3 vecka.