tam / handtam ?
jag bara undrar, vilket är det bästa sättet att få sina gerbiler tama ? 
MUTOR! Solrosfrön är en bra muta att ha i handen som de får hämta. Sen är det tålamod som gäller. Handen i buren länge så de får nosa, klättra, hämta godis och sitta. Ibland provsmakar de också på en naglar eller fingrar.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
jahapp okej, xD det får jag väl pröva då ? :P men jag ska ut med båten, med lukas och sebbe, så jag kommer hem på lördag eller fredag, så då får väl mamma hålla på med dom :P
När jag köpte Fable var han jätte vild och inte alls tam. Men jag har bara greppat han över ryggen och nu är han super snäll :) Står oftast helt stilla när jag tar honom över ryggen och ska plocka upp honom :) Men vissa kan nog bli mer rädda om man bara tar över ryggen men det är inte han som tur är.
aha okej :) men jag får försöka lite, ibland går dom över handen och stannar och sen hoppar genast ut igen xD men jag får försöka med solrosfrön och så. :)
Att greppe an gerbil över ryggen är inte en bra metod. Gerbilerna blir lätt vettskrämda då handen liknar en rovfågelsklo som kommer och tar dem, vilket triggar flyktbeteende. Skopa upp gerbilerna underifrån, lyft på deras villkor.
Du kan aldrig tvinga fram tamhet, bara skapa rädsla.
#5 Min har aldrig varit rädd när jag har tagit han över ryggen så det kan du inte säga. Det är olika från gerbil till gerbil.
aha okej, jaa det kan ju va bra att veta, :P
Sissies tips är toppen.
Men jag har några knäppisar som är helt ointresserade av solrosfrön, nötter och annat snacks, då får du hitta något annat som de gillar (t.ex. springa fritt), huvudsaken är att de förknippar dig med något positivt. 
#6 Att gerbilen är livlig innebär inte att den ej är tam. Det kan finnas många anledningar till att din gebil är tam, det jag säger är endast att den inte blivit tam för att du tagit honom över ryggen.
Menar inte att ifrågasätta dig, hoppas itne du tar illa upp. Det du skriver kan dock misstolkas av en del, som kanske försöker hålla fast en otam gerbil, vilket kan leda till att gerbilen till slut får panik och försvarar sig, och det är det jag vill undvika. Hoppas du förstår?
Eftersom gerbilen har levt i fångenskap länge så borde beetende att dom är rädda för att ta dom över ryggen försvunnit. Jag lyfter nästan alltid mina så.
#8 Jag kan gissa vilka knäppisar det är;)
min gillar inte solrosfrön alls :P Havregryn, torkad frukt och vissa osaltade nötter tycker mina om. Vissa äter inte alls ur handen :P
//Elin
#9 Jag förstår :)
Jag tar snabbt upp honom över ryggen sen sätter jag han i handen utan att hålla fast honom :) Så jag håller bara i honom när jag lyfter :)
#10 Gerbiler har inte funnits såpass länge i fångenskap att de kan ha hunnit mutera bort såna instinkter.
Klart att de kan vänja sig, men instinkten finns där menar jag. Givetvis kan vi påverka genom hur vi väljer att avla också, och det är väl åt det hållet aveln går i en del fall.
Däremot så räcker det ofta med att få gerbilens förtroende, så tolererar den det meste så länge inget händer plötsligt så den skräms, på den biten har det kommit långt. :)
#10 Florida är den största tokstollen av dem allihop.
Tränade lite Agility med Busfrö, satt bredvid buren så trodde inte jag skulle behöva stänga locket, men det måste man uppenbarligen. För gissa vad för litet brunt som svischade förbi fötterna? Jag lämnade Busfrö i buren och började leka katt och mus med Florida.
Busfrö blev tydligen inspirerad för snart hade jag två gerbiler att jaga. Haha, de är för härliga. 
Men nu börjar det bli lite väl mycket OT.
vad betyder OT ? XD
Ot = Off Topic = utanför ämnet
ahaaaa XD