Piska mig.....
Det är ju fan ärligt talat att skit ska behöva hända innan man gör nåt åt det.
Kom hem nyss från jobbet, och hör nere i hallen redan att något inte står rätt till…
En hane från grannburen har gnagt hål på nätlocket jag hade på det akvariet, hur han kommit dit vet jag inte, men så är det skett och klättrat upp på filippas likadant nättak och gnagt hål på det för att komma ner till henne + ungarna… Som tur va så kom jag bara någon minut efter att han kommit ner i akvariet. Men båda är såriga och lite blodiga. Filippa är en dominant flicka och försvarat sig bra, hon har sår, men inget på halsen och verkar pigg. tyvärr har en av ungarna fått en liten reva på ryggen, tog upp ungen och kollade med förstorningsglas och det verkar mer som om att det är en klo som rivit på ryggen än att det skulle vara ett bett… Men ungen rörde sig och verkade "normal".
Ska kolla till alla djuren om en stund igen, men nu ska jag flytta på felicias akvarium till ett lugnare ställe, så hon kan få va ifred.
Sen ska jag till byggaffärn och köpa masonit med hål i och göra tak av det…. Som jag egentligen skulle gjort för flera veckor sen… 
Fick däremot en bild på en av ungarna (inte den som har riv märket)

Glömde fråga….
Kommer filippa sköta om ungens sår själv eller ska jag hjälpa till med sårtvätt eller bara vatten eller så….
Filippas egna sår? fixar hon dom själv också?

Ungen kommer hon sköta själv men håll koll på det så det inte blir fult. På henne kan du behöva tvätta lite. Har hon djupa sår? Ibland behövs antibiotika för att undvika att det blir inkapslade infektioner. Håll koll på såren och hennes allmäntillstånd.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

kan man fixa antibiotika utan att ta dom till veterinären?
#3 nej, det är receptbelagt

ok, hmmm, antar att gerbiler inte tycker om vatten, men hur tvättar man en gerbil på bästa sätt…?
Vi brukar köpa sevetter med sårtvätt på. Det brukar dom kunna acceptera. I värsta fall brukar Vikke ta på sig en handske och hålla i gerbilen medans jag tvättar så att vi verkligen kommer åt. (Handsken är för att det inte ska kännas om gerbilen biter eller så)

Jag brukar köpa koksaltlösning på apoteket och tvätta med. Tops, eller rena kompresser. Kompresserna finns på apoteket det med. Sterila behövs inte men höggradigt rena är bra.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Snacka om otur. Hoppas det går bra ändå och att såren läker fint.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

#8 det menar du inte…
det får inte hända nåt mer nu känner jag… Men nu har jag köpt en masonitskiva som jag lagt på som lock…. dock har jag en springa öppen just nu, för jag hittade ingen masonitskiva med färdiga hål. Så jag får göra egna hål imorrn.