Vilka färger?
Jag håller på att planerar nästa kull. Dock kommer inte storken förrens i september då tilltänkta pappan blir 6 månader. Honan är Burmese pv och pappan cp grey agouti pv (Tror han är PV). Jag har kommit fram till Burmese och CP agouti. Mammans genotyp är: aa D- cbcb E- G- Pp Spsp och pappans Aa D- cbcb E- gg P- Spsp. (Det kända för båda)
Min fråga är nu. Eftersom det finns möjlighet att hanen bär på p, vilka färger är det då som kan komma. Jag har kommit fram till Argente cream och Dove, men är inte säker längre.
//Elin
du kan inte få argente cream/dove, eftersom bägge föräldrarna är cp ;)
argente cream har Cch, dove har Ccb 
Pappan är inte en cp agouti med den genotypen, utan en pearl, även kallad cp grey agouti ;)
Du kan få:
Cp agouti
Burmese
Eventuellt cb PEW
Oh så kul :) Som sagt, kanske snor en hane av dig :P

är inte pearl cp agouti och cp grey agouti smoke??
(hon skrev i inlägget att pappan är cp grey agouti)
jag blir helt förvirrad då det står i SGF bladet att pearl är cp agouti och smoke cp gray agouti, men många säger tvärt om.
#3 "(hon skrev i inlägget att pappan är cp grey agouti)" Ojsan hoppsan, det missade jag 
Smoke är väl cbcb gg, pearl är ljusare cbch gg?
vanliga är väl cp agouti (cbcb) och lt cp agouti (cbch) ?
Okej :) Men vad jag har förståt är både Dove och Argente cream cp-färger?:O
//Elin
Nu är jag kanske ute och cyklar i badkaret, men Argent Cream och Dove har den blekande genen ch vilket båda föräldrarna saknar och därför inte kan ge sina barn.
PS JAg försöker lära mig så jag kan ha fel.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Oj, jo jag kanske hade läst lite slarvig :$
//Elin

#4 jo genuppsättningen stämmer. rent logiskt så borde ju smoke va cp agouti..men det är därför jag blir konfunderad då en del säger tvärt om och då det står annars. men kan ju va så att det blivit ett skrivfel och så blir det missuppfattat
Jag kallar det Cp agouti och cp grey agouti tills jag vet säkert vilken som är vilken xD Men jag vet inte om Laura bär på ch men hennes mamma är Siamese. Och Colorados brosa är light cp agouti så då har väl ockås möjlighet att bära på ch? Eller är jag ute och cyklar på en lite trehjuling? :P
//Elin
Om jag inte är helt fel ute så är burmese cbcb och siamese cbch?
#10 Jo, men kan inte även dom bära på gener..?
//Elin
#11 Jag tror inte det, men jag överlåter det åt de mer kunniga
För mig att Ida sa att dom kunde det. vi får se om det kommer expert, eller så väntar jag till kursen ;)
//Elin
hihi ja kursen är ju ett utmärkt tillfälle att fråga :D

Siameser o burmeser bär inte på något extra ch eller cb såvitt jag vet. Men om ena föräldern till en gerbil är siamese eller burmese så kommer gerbilen att vara bärare av antingen ch eller cb.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Nej, nu sa jag nog fel, mamman är PEW och pappan är Burmese PV visst.
//Elin
Då är det lite skillnad :P antar det är proxy/alice?
#17 Okej, nu blev jag förvirrad igen. Hur menar du?:)
//Elin
haha, jag antar det är Alice du ska para, eller vad pratar du om? Nu gör du mig förvirrad :S
Nej, Laura/Toshiba . :)
//Elin
Men du sa ju PEW nyss, eller menade du något annat? Jag är lost nu

Är Lauras mamma PEW kanske?
Does it become a walk?
/Ida
Nej, siamese

Ok.. då vet jag inte :P Elin?
Does it become a walk?
/Ida
xD Jag har ju SAGT at ja är totalt förvirrad iag. Jag kommer tillbaka när jag inte är förvirrad xD
//Elin
#25 haha :P men du kanske tänkte på toshiba/lauras föräldrar? I såna fall, mamman är siamese och pappan burmese PV
okej! Då har vi det klart! :P Nån som har några invändingar? 
//Elin
Inte? ;)
//Elin
#5 "Okej :) Men vad jag har förståt är både Dove och Argente cream cp-färger?:O"
Javisst är det CP- färger, men de är endast CP- bärare ;) generna är inte i dubbel upplaga. Det är ett vanligt C och en CP-gen ;D
#29 Aha! ^^ Men vilka rödögda colourpoints kan det bli då..?
//Elin
en bärare av en gen är en som har en dominant och en recessiv gen, till exempel Ccb, Cch, Aa eller så Öö om du vill :P
En gerbil med cbcb eller cbch har två recessiva gener.
cb = 1 gen
ch = 1 gen
CC = 2 gener