Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 715 ggr
Dea-
0

Ålder för parning

Tänkte bara höra vad ni tycker är högsta åldern för att para en hona första gången? Finns hur många disskutioner om det på hamstersidan men jag har faktiskt aldrig sett någon här :) Har inte att sett att det står på SGF eller liknande heller. Så, vad tycker ni? Äldsta för första kullen och äldsta kullen man kan ta innan de är för gamla?

Royalz
0

Jag fick en kull för några dagar sen och mamman hade aldrig fått någon kull tidigare och hon är 9,5 månad :)

Solaika
0

Man ska absolut inte para en hona som är över 1 år om hon inte har fått kull tidigare. Honans bäcken stelnar o det kan bli livsfarligt för henne. Sen är det inte ens säkert att hon är fertil när hon är över 1 år.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Dea-
0

Okej :) Alltså är de högre än för hamstrar. Men gerbiler lever ju längre också så det blir nog ganska jämnt. Är de för gammal och ta om hon är över 1? visar dock inga symptom på att vara "äldre", beteer sig fortfarande som en liten busunge.

Royalz
0

#3 Läs #2 :)

Dea-
0

Okej :) Tänkte att det var något sådant. 1 är ju ganska gammalt. Men om man har en hona som man har tagit kull på förut. Kan man då ta kull om den är över 1?

Så nu letar ja alltså efter en liten tösa-flicka. Någon som har en liten boll till salu? :)

southdakota
0

Jag tycker ett halvår är lagom, allra senast ett år gamla, allra tidigast 5 månader. Glad (Första kullen menar jag nu.)

Dea-
0

Okej :) Ja, det är ungefär så jag också har tänkt. Om man tar första när de är ca 6 månader och andra när de är 8-9 borde det ju funka :) Det är väl ganska bra om man bara tar 2 kullar per hona så det inte sliter allt för mycket på dem?

sissie
0

Titta på säljes/omplaceringstråden.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Pose-idon
0

#7 2-3 kukllar max bero på hur stora kullar dom får. T.ec min hon fick 9 respektive 6 och derför ska hon inte få en tilll :)

//Elin

Dea-
0

#8 Ja, jag får kika där :)

#9 Ja :) Om de bara får 2 i varje så kanske man kan ta fler. Tur att de inte får lika många i vanliga fall som hamstrar som kan få uppemot 14 :s Det måste vara riktigt jobbigt för dem!

Royalz
0

#10 Hamstrar kan få upp till 20st ^^ Jag har haft kullar med 15 och 16 ungar som mest.

Dea-
0

Ja :p Det är helt galet tycker jag att de kan få så många. + att gerbiler oftast har hjälp av en annan att sköta ungarna. Hamsterhonan ska ju själv ta hand om så många. Kan inte vara lätt att hålla koll på så många yrväder…