Bråkar
Jag köpte mina gerbil hanar 25/6 2007. De är bröder och har kommit övverens väldigt bra ihop,.. men för ca 7 månader sen började dom bråka och det enda man såg var en stor rullande boll.. Jag fick panik och försökte putta bort dom från varandra, så tog jag in dom i buren och då var allt bra igen.
Speedy älskar att äta, medan Mojje nästan inte gillar något alls. Han tar inte emot mat från mig, endast om speedy sitter och äter på något, då går han fram till Speedy och är vid hans mungipa och piper.
Hur som helst, nu har det här hänt åter 3 gånger,.. Jag vet inte om jag gör rätt som skiljer på dom, en gång började speedy blöda..
När de får komma ut på sängen, så är det Mojje som ska hoppa på Speedy "bakifrån" och de har då hänt att det utbrutit bråk. Vad ska jag göra? Jag vill ju att dom ska kunna vara ute tillsammans, varför gör dom så här, och finns det något jag kan göra?
Sära på dom!!
Har dom börjat bråka kommer dom fortsätta och en vacker dag blir det blodbad..
Hälsningar Malin

Okej, även om de inte bråkar i buren? Jag vill ju helst inte sära på dom, men om det är enda utvägen så är det klart jag gör det. Ska båda få gå ensamma då? Eller ska jag försöka hitta en ny kompis åt dom vardera?
Bråkar dom inte alls i buren??
Hälsningar Malin

Nej, det enda som händer är att Mojje tigger mat av Speedy och piper. Då vänder sig speedy om och äter upp vad det nu kan vara.. Jag tycker det är jätte konstigt. Har varit hos min kille hela sommaren och det är först nu idag dom bråkade ute på sängen.
Men så länge dom itne bråkar i buren tycker jag itne du behöver sära på dom. Men håll ögonen öppna, börjar dom bråka så det kommer blod(i buren) så måste du sära på dom.
Om dom nu bråkar när du har dom utanför buren kan du väl undvika att ha dom ute tillsammans? :)
Hälsningar Malin

Jag ska hålla ögonen öppna, tack för råden :) Dom får nog hädanefter bara komma ut en åt gången, men hur länge kan dom vara ifrån varandra som högst? Dom brukar få vara ute ganska länge..
Nån timme går bra, tror inte du har dom ute mer än 24 timmar va? :)
Hälsningar Malin

Haha nee inte så länge.. då skulle dom ha hunnit tugga sig igenom hela rummet ^^ Men max typ 3 timmar eller nått brukar dom få vara ute.
Det är väldigt olika med hur länge gerbiler kommer ihåg varann, men jag tror inte 3 timmar är något problem :)
Men finner du fler problem så skriv ett inlägg, här är många duktiga medarbetare(och medlemar) som är aktiva nästan dygnet runt ;)
Hälsningar Malin

Okej, tack :)
Joo, det finns många här som är väldigt kunniga, och det är ju jättebra att de finns för man lär sig väldigt mycket. Förhoppningsvis blir det väl inge mer problem, men om det skulle uppstå något så är det hit jag vänder mig i första hand :D
Gör så. Lycka till!
Hälsningar Malin