Akut hjälp, Rymling
Hej hej.. Pappan till min hona filippa (som fått ungarna) rymde inatt. Snacka om att jag höll på att skita ner mig när han mötte mig på toa imorse…. Men vi har fångat in honom och la i honom i buren igen…….. ååååh det skulle vi inte gjort… filippa blev vansinnig… och hoppa på honom…. jösses…. men vi fick ur hanen och han sitter nu i en resebox. Men han är smutsig och verkar trött och hungrig, han har fått mat och vatten i boxen och lugnar ner sig nu….
Jag antar att hanens dofter inte var de samma, så filippa inte kände igen honom, men hur gör jag för att sätta ihop dem igen…
Den erfarenhet jag fått är att mammor med ungar är väldigt känsliga för sånt där. Så personligen tror jag inte det är så mycket att hoppas på att de ska gå ihop igen när hon har bebisar. Kan du ha han ensam tills ungarna blir så stora att du kan sätta in en bebishane med honom?

japp det kan jag, tanken är att han ändå skulle åkt ut med en av ungarna om ca 5-6 veckor… men kan han sitta själv den tiden då?
Kan filippa vara själv med sina ungar?
Jo det kan dom. Nog tror jag hon ska klara det :) Och han kommer nog känna sig lite ensam men det är ju under begränsad tid :)

mmm funderar… har en annan hane som går med sin syster….. som behöver ifrån sin syster… kan jag sätta ihop dom två, om några dagar…. den andra hanen är ju också könsmogen…

Nej, det är ingen bra idé att sätta ihop två vuxna hanar dessvärre. Du ska nog dela på det paret oxå så du inte får ungar från syskon. Sedan är det ingen katastrof om de bor ensamma ett tag. De gillar det inte men det går bra.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Finns det ingen möjlighet att kunna sätta ihop dom igen…?
Jag har möjlighet att dela av akvariet som filippa bor i, så hanen kan vara på andra sidan ett galler…
Filippa ser vilsen och ensam ut och hanen ser också så ensam ut….
Usch vilken jobbig situation… Brukar vara förberedd på det mesta, men inte detta… 
Kan vara knepigt om de ska ses genom ett galler då hon kan bli stressd av hans närvaro och känna sig hotad.
Jo är jätte svårt när det blir såhär, har ungefär samma situation hemma. Men det ordnar sig alltid på ett eller annat sätt :)

#6 Testa att dela av med galler. Blir honan stressad så märker du det rätt snabbt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida