Pappan biter ungarna?
Jag fick ju min första gerbil kull för några timmar sedan och när mamman lämnar boet så är pappan där och drar ut ungarna och så ser det ut som han biter dom :S Varför gör han så?

Jag skulle ta bort pappan ögonblickligen.. Så gjorde Raggsocka med Tovas första kull.. inte hans ungar då. Han dödade dem. Jaga iväg honom och kolla igenom dem.. är de bitna?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag jagar iväg honom när han närmar sig boet. Det är han ungar så tycker inte ha borde vilja döda dom :/ Han är rätt ung kan det vara det?
Dom har inga bitmärken vad jag kan se.

Vet inte om det kan ha o göra med åldern. Hur gammal är han då? Jag skulle nog ta ut pappan om han inte slutar inom några minuter. Annars riskerar du nog att han kommer att ha ihjäl dem.
Does it become a walk?
/Ida
Han är lite mer än 3 månader bara.
Nu är Hope hos ungarna och Fable ligger i sitt hörn, men ska hålla koll på dom. Deras bur står ju precis brevid mig så ser om han närmar sig boet.
Går det dela av buren dom sitter i nu så pappan får vara på en sidan och mamman och bebisarna på andra? Går det göra så?

Jodå, det kan du göra. Men kolla först om han ger sig eller om han fortsätter gnabba på bebisarna. Ger han sig på dem så fort mamma går därifrån? Han kan ju få vara hos dem men han ska inte dra iväg dem eller bita dem. Det är inte normalt.
Does it become a walk?
/Ida
piper ungarna när han håller på?
Han kan ju vara tafatt och försöka tvätta dem eller något?
stöter honan bort honom från boet?
Nu när han var där senast så vet jag inte vad han gjorde, men han tog inte med sig någon unge upp denna gången iaf. Och dom pet inte något mer än vad dom gjorde innan.
Men det kanske är säkrast att dela av buren på mitten ett tag iaf?
fortsätt att hålla koll du, jag skulle inte dela dem utan att vara helt säker på att han försöker döda ungarna. Däremot skulle jag inte heller vara lugn i ditt läge, utan jag skulle hålla stenkoll, utifall något går på tok.
Har nu satt ett galler på mitten av deras bur. Så får dom bo så tills ungarna är lite större.
Jag vill verkligen inte att han ska döda dom.
#10 Du får vara försiktig så att inte ungarna kravlar ut och fastnar i gallret.
Jag ska vira något tyg eller liknande om ett tag så inte ungarna kan komma igenom gallret. Fast sen är gallret ganska smalt, är galler till locket på en duna, och tror inte ens ungarna skulle komma igenom nu för det är så smalt mellan pinnarna.
Men ska vira in något längst ner.
Hur går det med de små liven?
Dom lever och mår bra :)
Släpper ihop Fable och Hope några ggr per dag. Ibland på Fables sida och ibland på Hopes :) Han har varit i boet några gånger och då har ungarna pipit, men vet inte om han bitit dom eller bara luktat/slickat. Ska släppa ihop dom helt sen när ungarna är lite större :)