Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1878 ggr
ninfri
0

Beteende inför förlossning

Hej, undrar vad era honor har gjort timmarna innan förlossningen?

Undrar även om era honor visat er mer tillit när de är dräktiga?

Min hona har aldrig visat så mycket intresse för att bli upptagen som nu, vill bara mysa hela tiden :)

Läste lite i ett annat inlägg om en pågående förlossning. har min kamera laddad om jag råkar vara vaken när det sker. Så nu vet jag iallafall lite hur de kan bete sig då.

Men just timmarna innan…..

Pose-idon
0

Hur länge har honan och hanen bott tillsammans?:) Oftast föder gerbilerna mitt i natten eller på morgonen. Men om du har tur kan det hända när du är vaken ;)

//Elin

[Tassy]
0

En hona som snart ska till och föda brukar kunna bli rastlös och ibland orolig. Ofta springer de runt och boar, sträcker på sig, schasar undan hanen eller liknande. Andra visar inget alls.

ninfri
0

de föstes ihop när de var 5 veckor gamla,

Ok, väldigt olika med andra ord… jag är en höns mamma just nu, springer och tittar hela tiden, men stör inte, jag är även uppe på nätterna, då jag är lite ivrig och orolig för min sessa, så jag kan ändå inte sova… så jag har en liten lampa tänd i andra hörnet på rummet så jag kan se lite på nätterna…

Får se nu denna veckan när jag har barnen om jag verkligen kommer upp på natten, brukar sova bättre när de är hemma…

sissie
0

Hoppas det går bra och att du får en chans att se. Oftast missar man. I alla fall har jag gjort det.

Räkna inte med att de blir så många ungar efter som hon är egentligen för ung för att få ungar.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Pose-idon
0

#4 Ursäkta men: Hur kan du veta att honan är för ung? Viggo och Daisy har bott ihop sen dom var 3 och 4v  pga av dåliga råd från uppfödaren. Dom fick inte ungar förrens vid 9 månader.

//Elin

sissie
0

Ok, du har en poäng där, men så vitt jag vet så blir tjejerna könsmogna tidigt typ 2-3 månader och kan få ungar väldigt tidigt. Långt innan de själva vuxit färdigt. Visst kan de få ungar långt senare men det är vanligare att de får ungar i tidig ålder då de bott ihop sedan innan de var könsmogna. Det var det jag gick efter. Kanske lite överilat. Skäms

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Tassy]
0

#6 de blir könsmogna redan vid 6-8 veckor, så rent teoretiskt sett kan de bli bebisar så tidigt, även om jag så vitt jag minns inte har hört om så tidiga kullar.

Men du har en poäng i att det oftast kommer bebisar för tidigt när man har unga avelspar.

Pose-idon
0

#7 jo :) Men det jag menade var att du inte är säker att det komemr ungar när dom är supersmå för jag har hört att honoan brukar vänta tills hon är redo :)

//Elin

[Tassy]
0

#8 Jo jag förstår hur du menar, ibland blir det ju bra även med avelspar som suttit ihop från start.

Om jag får dra till med en vild gissning så tror jag att par som förs samman som mycket små och växer upp ihop väntar längre än om man för samman två unga men könsmogna gerbiler och sätter i par. Jag gissar att det då triggas igång för tidigt.

Men det är väl individuellt som med det mesta.

sissie
0

Jag får lov att be om ursäkt för att jag var lite förhastad i min slutsats.Skäms

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

ninfri
0

#10  Du är inte helt fel ute… skäms lite över att säga det, men paret är bara 3½ månad gammla. Tyvärr så sa tjejjen (uppfödare) som vi köpte av att det inte va någon fara om hon blev dräktig fort… Tji fick jag, har ju läst annat här.  Men men, det är för sent nu, kan bara hoppas på att allt går bra istället..

För övrigt så verkar det som om idag är lugnet före stormen, vår lilla tjejja har sovit igenom hela dan, vaknat och ätit, inget mer, inte ens boat… Så vi får se vad som händer inatt..

Gerbilflicka
0

Jag måste halla med Sissie här… vad jag tycker om att ha unga par vet väl de flesta, men det är absolut inte ninfris fel utan uppfödarens fel. Jag tycker det ar förjävligt så in i helvete att erfarna uppfödare kan bortförklara något liknande. Bara för att det är praktiskt att göra sa… jo, det skulle vara praktiskt att para en tik vid första löpet också - med det gör man inte av en anledning!! De far nästan alltid första kullen på tok for tidigt. om de är 14 veckor nu så betyder de att honan blev dräktig vid 10 veckor. Det är en BEBIS för mig.

Till trådens ämne… ninfri; jag hoppas allt går bra med din kull. Glad Som jag sa tidigare så tycker jag absolut INTE att det är ditt fel. Att du skäms for att säga det visar ju bara att du bryr dig och inser allvaret i att hon ska föda sa ung. Det finns helt klart mer risker med att hon är for ung men för det mesta går det ändå bra.

Om du hanterar din hona dagligen kommer du oftast känna små skillnader innan hon ska föda. Hon blir mer orolig i handen… hon växlar mellan att ligga stilla (utan att sova) och springa runt i buren. Vissa börjar boa på ett nytt ställe (t.ex. i sandbadet). Om hon börjar dra sig som om hon precis vaknat och försöker sträcka ut musklerna så är det nära!

sissie
0

#11 Önskar dig lycka till i alla fall! Menade inget illa med det jag skrev. Hoppas det blir små gulliga ullbollar. Vill gärna se bilder på dem sen. Älskar att se bilder på bebisar. De är ju bara så gudomilgt söta.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

ninfri
0

#12  Tack för din fina ord, som sagt så skäms jag lite ja, vill ju bara min lilla sessa det bästa… Håller tummarna för att allt går bra bara. Hon har börjat sträcka sig rätt mycket efter en vilopaus. Trodde det kunde vara på G inatt, efter gårdagens lugn. Men vi får se idag då hur hon beter sig. Tur att jag har semester denna veckan också då :P

#13 Jag har inte tagit illa vid mig av något inlägg i denna tråden , är djupt tacksam för era erfarenheter och för era synvinklar. Det har lärt mig massor.

Pose-idon
0

Förlåt om jag var otrevlig på nåt sätt förut, jag ville bara säga att det inte är säkert att dom är unga även om dom jämt bott ihop. Fast nu var det så vilket inte är ninfri´s fel heller.

Lycka till och visa gärna bilder på underverken sen!

//Elin

ninfri
0

för min del har du inte varit otrevlig.

ooo ja, det bli många bilder…. Skrattande

Pose-idon
0

Ninfri: Kan du PM:a mig vem uppfödaren är?

//Elin

Duracells-Gerbiler
0

Lycka till och hoppas allt går bra med din Sessa :) Sen vill vi ju se massa med bilder ;)

[Tassy]
0

Jag kan bara hålla med övriga i tråden, lycka till med kullen och klandra dig inte över att det har blivit såhär, uppfödaren borde ha vetat bättre!

Vi stöttar och hjälper så gott vi kan, ös på med frågor, ingen är för dum eller för konstig! Glad

Pose-idon
0

Håller med #19 Vi hjälper dig :)

//Elin

ninfri
0

Ni är så söta… Så glad att jag hittat hit.

Inga ungar här än iallafall… nu börjar jag fundera på en sak… när det syntes på gerbilens mage att de är dräktiga, vilket det gjordes över en natt här… på vilken dag var det ungefär… Från att de var könsmogna och jag första gången såg att de parade sig så var det 14 juni, men då skulle hon vart långt övergången nu.

Solaika
0

Jag upptäckte rundheten på min första hona dagen innan.. men då visste jag inte att hon va dräktig. Hennes andra kull kunde man ana magen lite smått dagen innan. Andra honan har varit riktigt tjock typ en vecka innan. Så det är olika.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ninfri
0

Aha ok… ja i torsdags förra veckan upptäckte jag magen, men 2 dagar innan det märkte jag att hon boade och städade huset  ett par ggr per dag. så det borde nog kanske komma vilken dag som helst nu då.

Pose-idon
0

Jag började se ungifär 8dagar inna födseln. Jag tyckte hon var jättestor då men kollar man på bilderna nu ser man kanppt nånting :P

//Elin

[Tassy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ice som jag tog kull på visade välsigt tidigt upp en enorm mage, och innan hon hann föda trodde jag typ hon skulle gå upp i atomer Tungan ute

på bilden hade hon över en vecka kvar

[Tassy]
0

nån dag kvar innan födseln, såg ut som om hon hade lunchat i sig spelkulor

[Tassy]
0

sista dagen innan 7st bebbar trillade ner i boet.

ninfri
0

Sista bilden ser ut som en hårig fästing i ett förstorningsglas…. jösses sicken boll…. Förvånad

OK, men stora drag så kan det varit en vecka kvar alltså när magen väl kom. Så torsdag då…. hmmm Skrattande

sissie
0

mina har blivit med pingisbollarna/spelkulorna 2-4 dagar innan. Ådei var dock mer jämntjock om än rund mot slutet, som en sötpotatis.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Pose-idon
0

#26 Oj! Så stor var inte ens Daisy som fick 10 Tungan ute

//Elin

[Tassy]
0

Anledningen att hon var så stor och raggig var pga en döfödd unge som förmodligen gjorde henne sjuk mot slutet gissar jag. Ungen hade varit död länge, det syntes direkt. Det ä inte normalt att de ser så stora och framförallt tufsiga ut.

ninfri
0

Aha ok, rikitgt söt boll va hon iallafall..

ninfri
0

Kan ju sammanfatta "filippas" sista vecka iallafall…

När Filippa hade ca 9-10 dagar kvar så städade, boade, möblereade om frenetiskt hela tiden… hon slickade sig på magen (könet antar jag) och tvättade sig ofta. Exakt en vecka (7 dagar) innan födsel så såg man bullen på magen, ingenting innan det. Än så länge så städar hon för fullt… Kan tillägga att det va en massa olika egenskaper som kröp fram hos henne som jag inte sett mycket av. Inget negativt dock. Under hela sista veckan så va hon väldigt tillgiven och ville jättegärna upp i handen en stund… så fort hon hörde at locket på buren rörde sig så va hon snabbt framme.  Dock så de sista 4 dagarna så sov hon väldigt mycket, hon vaknade och åt, gick sen o la sig igen.

Nu när ungarna har kommit så känner jag igen min tösabit, springer runt i buren och är jätteglad och tillgiven. gnager som vanligt som varit hennes favoritsyssla hela tiden, så nu åker det ner många toalettrullar. Saknade henne lite ett tag, men nu är hon tebax, med bonus. Skrattande