nu har dom kommit
En stolt liten mamma tittade ut i dag och jag fick titta ner i boet…. där ligger vad jag såg 5 små pinkisar… 3 av dom rörde sig när jag lyfte försiktigt på bomaterialet… Låter nu dom vara tills imorrn…
Men när kan man säga att det är "riskfritt! och mankan va någorlunda säker på att de överlever?
och när kan man ta upp och titta på dom lite mer ordentligit?
Grattis :)

tack
Grattis! Vad rolig att det gick bra och att dom blev så många.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Låt dem vara första dygnet o kanske lite till. Sedan kan du börja kika lite mer. Vill du lyfta dem är det lugnast att sysselsätta mor o far med något annat utanför buren så länge.
Säker på att de ska överleva.. jadu, såvida de inte drabbas av någon sjukdom så är det väl om ett par dagar du ser om de överlever eller inte.
Grattis :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Om du ska kika på dem låt mamman vara kvar i buren så att hon märker vad som händer och inte kommer in från buren sen och upptäcker att det är något konstigt med ungarna.
#5 Mamman ska bort och även pappan/bur kompisen. För ser hon dig rota i boet så lär hon bli stessad.
Sen är det viktigt att gnida i händerna i spånet så man får deras doft påsig om man ska peta i boet eller på ungarna :)
Mamman blir mer stressad av att vara borta från ungarna när de är så små. Bättre att hon får vara med och se vad som sker. Litar hon på sin ägare så är det absolut inga problem
Jag låter alltid mamma & pappa mus vara kvar när jag tittar till ungarna och det har aldrig varit några problem alls. Mamman är fram och luktar lite och ser till att jag lägger tillbaka ungarna. Men annars är hon hur lugn som helst.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Jag tycker inte ens man ska peta på ungarna dom första dagarna. Om man vill kolla i boet kan man använda sig utav en sked och peta bort bomaterialet med så det inte kommer någon annan doft i boet :)

#6 Ja att gnida in händerna i spånet är mycket bra, men kan även ta i mamman så att man luktar henne. Men med det andra håller jag med #7 om
jag har gjort så att jag tagit ut mamman en stund, har funkr bra för mig. Dock är det som funkat bäst för mig att när jag hade en duna så tog jag bort överdelen och lät mamma och pappa mus hoppa in och ut hur de ville. Då kunde hon kika till dem då och då och jag kunde tjuvkika lite när de var ute på äventyr. Funkade utmärkt :)

olika erfarenheter helt klart, men jag tänker först och främst vänta tills imorrnkväll innan jag tar en liten kik till, men väntar nåra dagar innan jag lyfter dom…. men om jag ska ta ut mamman eller inte får vi se… imorses va hon jättlugn med att jag lyfte och tittade, så hon kan säkert vara med när jag lyfter också, tror att det där kan va lite individuellt från hona till hona… Men hanen åker ur när jag tar upp iallafall….

Ge de vuxna något som de tycker riktigt mycket om ifall du inte plockar bort dem ur buren.
Jag har alltid tagit ut mamman o pappan när jag har pysslat med ungarna. Eftersom mina gerbiler älskar att få komma upp till oss och kela en stund så har det gått utmärkt att de fått sitta hos husse en stund medan matte kollar till bebisarna.
Does it become a walk?
/Ida

#12 att ge dem ngt de gillar är oxå en bra idé! Jag brukar sticka till mamman ett mandellarn när jag öppnar locket på huset

haha och man lär sina barn att man inte ska muta…. 

Det är inte att muta, det är att distrahera ;)
Does it become a walk?
/Ida
Många bra tips var det här 
Personligen har jag inte så stor erfarenhet av att ha kull, men vad jag personligen har upplevt fungerar det bäst att ta ut de vuxna medan jag grejjar i boet, men då har mamman inte litat fullt ut på mig heller. När jag hade en annan hona här som var trygg med mig så fick jag peta i boet bäst jag ville, bekom henne inte ett dugg. Däremot pappa mus tyckte inte om att jag pillrade i boet, han kom och knuffade på mig