Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1018 ggr
Dea-
2009-07-23 01:53
0

Parning

Hejsan!

Undrar om det är någon som har nå bra tips om hur man enklast gör en handparning. Har försökt ett par gånger genom att sätta ihop mina hona & hane på en neutral plats. I början gjorde de ingenting utan sprang bara runt där men nu på sista tiden hoppar de på varandra direkt så ja får ta isär dem. Har ingen avdelningsbur som jag kan ha dem i ett par dagar vilket försvårar det + att jag vill helst ha isär dem från sina ordinarie burkompisar så kort som möjligt. När jag sätter ihop dem märker jag direkt att det är honan som är dominant. Är det vanligt eller är det min hona som är ovanligt aggressiv mot andra?

Tacksam för svar :)

isafisa
2009-07-23 02:14
0

för mig brukar de flesta honor bestämma faktiskt så det är inget ovanligt i mina ögon.

resten om handparning är jag ingen hejare på själv så det får någon annan hjälpa dig med :)

Dea-
2009-07-23 02:15
0

Okej :p Bra att det är så för andra också. Eller ja, att min inte är knäpp rättare sagt ;) Har du avelspar som sitter ihop hela tiden eller? :)

[Tassy]
2009-07-23 03:09
0

Ska du handpara så får du nästan så lov att fixa en delad bur om du inte vill riskera att de har ihjäl varandra.

Har de en gång rykt ihop rejält så kan det bli svårt att få ihop dem igen. Vänta några veckor så hinner de med lite tur glömma varandra.

Sedan är det viktigt att honan verkligen brunstar när de ska paras, annars lär det bli slagsmål.

Man kan inte bara slänga ihop en hona och en hane och tro att de ska para sig helt problemfritt, gerbiler är väldigt revirbundna djur.

Jag menar inte att låta nedsättande eller något sådant, jag försöker bara förklara läget Glad Det är bra att du tar hjälp!

Dea-
2009-07-23 09:27
0

Jo :p Ja vet men mina honor visar verkligen noll när de brunstar :S Vad jag har läst så brukar de väl bli lugnare och ofta sitta still & kolla med halvöppna ögon eller något sådant? :p Finns det något bättre man kan gå efter? Mkt enklare med hamstrar då de visar klart när de brunstar ^^

Vart kan man köpa delad bur? Finns säkert på någon djuraffär i närheten om jag kollar men ja har aldrig sett någon annons på internet om det :p Ingen här i närheten av Örebro som har en till salu? ^^

tjoffsa
2009-07-23 09:35
0

det kan vara lite klurigt se om en hona brunstar. Har en som knappt syntes på det första halvåret men som senare visades tydligt. En annan syntes direkt första gången hon brunsta när hon var 9-10 veckor. Om inte buren är nära hanarnas kan du testa ha de i närheten så när hon brunstar kan hon känna lukten av hane. Då kanske det märks tydligare på henne. Honor brukar höja rumpan mot deras kamrat och springa ifrån henne, och så brukar pälsen på ryggen dras uppåt och då brukar de ofta sitta still med halvöppna ögon.

Dea-
2009-07-23 11:39
0

Okej, tyvärr sitter hon ensam nu då hon & hennes syster började bråka & var omöjliga att sätta ihop igen (troligtvis för att de kände lukt av hane i rummet & blev rivaler).. Ser inte på nån utav dem några symptom alls men ja får väl försöka införskaffa en delad bur & sätta ner dem där så kanske det märks när hanen är precis bevid :) Annars kanske det märks på hanen att han blir extra uppspelt ;)

jule
2009-07-23 13:59
0

Du kan även kolla i rumpan på gerbilen. Om hon brunstar är könsöppningen öppen.

Dea-
2009-07-23 14:16
0

Okej :) Det ska jag kolla