HJÄLP!
Hej alla!
Har länge nu hängt med i era trådar och diskussioner utan att vara medlem, har alltid fått den hjälp jag ville ha genom att läsa i trådarna. :)
Idag däremot, har vi en liten 'emergency' här hemma (igen).
I feb köpte jag och min sambo 4 st gerbil honor, födda v52. De bor i ett 160L akvarium och trivs hur bra som helst. Vi har de bara som sällskapsdjur. Jag har själv haft gnagare förut därför bestämde vi oss för gerbiler, innan vi skaffade dem läste vi båda på ordentligt om vad det innebär att vara en gerbil-ägare.
För ungefär en mån sedan skulle jag kika till dem helt random och mötes av en liten panikattack. Av dem fyra honor vi köpte visade sig vara en hane bland dem. Min lilla tjej (Karin) hade fått EN bebis. I själva paniken jag greps så tog jag upp bebisen. Direkt därefter la jag ner den igen och sprang till toaletten för att hämta lite toapapper så de kunde ha det bekvämt. När jag kom tillbaka från toaletten såg jag att Karin hade bebisen i munnen. Jag knackade på akvarierutan i rädsla för att hon skulle äta upp den, Karin blev förmodligen rädd och släppte ungen. När jag tog upp den igen saknade den ett ben och överlevde tyvärr inte. Eftersom vi inte hann separera hanen från honorna så har de lyckats para sig igen. Några dagar senare att Karin fått sin bebis fick min andra sötnos Alicia bebisar. Jag lät de vara, rörde dem inte, vågade knappt komma nära i rädsla för att mamman skulle bli nervös och äta upp dem. Morgonen därpå upptäckte jag Karin sitta och äta på en av hennes ungar. Jag kikade till dem andra, och de mådde bra så jag lät dem vara. Antog att bebisen som Karin åt upp var det säkerligen ngt fel på eller så var den redan död. För ca en vecka sen ville jag kika till småttingarna, de hade nu blivit en vecka gamla och jag ville se hur dem mådde, men jag fann ingen utav dem.. de var tvärborta. Jag har sökt igenom spånet (som jag självklart nu har bytt ut) utan några som helst resultat. Antar att de oxå har blivit uppäta. ANYWAY.. ledsen att det blir så lång text, känner att jag är tvungen att berätta hela storyn..
För bara några min sen gick jag in för att lägga ner lite mat, lyfte på en 'kartongtrappa' som jag själv har pysslat ihop till dem :) och möttes av fler småttingar och deras mamma Karin som sitter bredvid dem. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag ta risken att de blir uppätna och låta naturens gång göra sitt.. eller ta risken att lägga dem hos sin pappa och försöka handmata dem, vilket jag har för mig är väldigt svårt att lyckas med.
TACK FÖR ALLA ERA SVAR!
På bilden ser ni Karin och Alicia :)
//Maja
Är du 100% säker på att det är Karin som är mamman så ta ut dom andra 2 honorna och sätt dom i en annan bur. När ungarna sedan blir ca: 6v så sätt hanungarna med pappan och honngarna med mamman. Honan ska ha minst en hon-unge hos sig. Sedan får hon en kull till och då hjälper den unga honon till med dom nya.
//Elin
Pose-idon,
Nope, är inte 100% säker på att det är Karin som är mamman. Det var dock hon som fick bebisar först, och eftersom jag inte hann separera hanen från dem innan de hann para sig direkt efter förlossningen igen så misstänker jag att det är Karin, plus att det var hon som var med ungarna nu. De andra sover.
Har oxå tänkt på att det är bäst att separera de andra honorna från Karin och ungarna, men är TVÄRPANK nu och har inte råd att köpa ny bur. Har precis lagt näst-sista pengar på en ny bur till hanen. :(
#2 Okej… Kolla om du kan se vem som matar dom. Hur länge har du haft dom isär?
//Elin
#3 Ska bli!
Sen första kullen (Karins kull) Ca en mån sen. Jag tog med alla till en zoo affär i närheten och bad dem kolla upp vem som var hane. I samma veva köpte vi en ny bur till hanen (Casanova) :)
#4 Okej :) Har hanen ingen kompis just nu?
//Elin
Hej :) Jag är "husse" till de Gerbiler Maja skrev om.
Hur ser man om det är hanunger eller honunger när dom är så små? När vi köpte dom i zoo-affären var det näst inpå omöjligt att se vilket kön det var. Uppenbart även för försäljaren i zoo-affären som då tog fel på en av dom.
/Erik
#4 Nej, vi ville köpa en till. Men just då i zooaffären fanns det ENLIGT DE ingen han skulle trivas med. =/ Så han bor själv nu, vet att det inte är rätt, men har som sagt ingen annan lösning just NU. =/
#6 Det är inte så svårt som du tror. Kolla här!
//Elin
"Aha! Jag tror jag har förstått konstruktionen!!" :D
Jag tyckte nästan att det var lättare att skilja på hane och hona när dom är små än när dom är stora enligt bilderna.
Tack för länken :)
#9 Hehe, Jag hade problem i början, på första kullen, tyvärr vart det fel kön på en iallafall 
//Elin
#10 Du sa förresten att jag skulle kolla vem det är som matar dem.. Det är sällan de visar upp det offentligen eller hur man nu ska kalla det, utan de gömmer sig oftast i en gång eller ett hus eller unden någonting. Och just eftersom Karin åt upp sin unge efter att jag hade varit där och pillat så vet jag inte om jag vågar göra det igen. Alltså.. lyfta på kartongen de ligger under och kolla vad som sker osv.. Vet ej ifall hon blir alltför nervös igen. =/
offentligt* skulle det självklart stå. :)
Ta ut hanen snarast möjligt innan det blir värre!
Om det inte är den dominanta honan som fått ungar så är det inte så konstigt att ungar blev uppätna. Du får försöka lista ut vem som diar ungarna och ta ut de andra två honorna snarast också, det är en stor risk att ha dem kvar.
En bra tumregel är att hålla honor i par om två, en större flock innebär ökad risk för dödliga slagsmål, och den situation dina honor är i nu är allt annat än stabil.
Det finns en del artiklar här på sajten som är läsvärda kring avel och hur man bår hålla gerbiler, läs dem, och fråga på om ni behöver så försöker vi svara så gott vi kan.
Lycka till
Hanen är redan ute sedan ca 2 veckor då första kullen kom.
Jag har läst på en hel del och jag tror tyvärr att mycket av problem med första kullen var att vi inte givit våra Gerbiler tillräckligt med proteinrik mat och bara litat på den "mat" som zoo-affären rekommenderat.
Det vill säga att vi har börjat ge Gerbilerna mer riktigt mat. Kött, kål, havregryn osv osv. Det är ganska allmänt känt inom naturen att djur, och speciellt smådjur som gnagare, fiskar och andra små krabater äter upp sina små om det råder brist på mat. Då minskar dom både risker för svält och sjukdomar som tillkommer i brist på föda.
Vi hoppas inte på några fler kullar nu eftersom avel inte är något som vi någonsin ville hålla på med. Tyvärr kommer vi inte kunna hålla honorna i par om 2 just nu då vi har 3 stycken. Vi kan inte sätta tillbaka en av honorna hos hanen eftersom vi inte har kastrerat honom. Vi vill som sagt inte ha fler småttingar. :)
Vi får helt enkelt förlita på oss att honorna går ihop nu den här tiden och att vi har rätt om att när vi nu ändrar deras kost så kommer vi även ändra på deras beteende. Dom har inte uppvisat någon som helst aggresivitet mot varandra vare sig innan eller efter de 2 kullarna kommit.
Vi hoppas att dom små kommer att få överleva, vilket jag även tror att dom får den här gången. :)
Vi hoppas även att vi får minst en liten hane så att vi kan placera den hos pappan. Annars vet vi inte riktigt vad vi hur vi ska göra med honom. Han kan ju INTE leva själv, varken enligt humana skäl eller enligt lagen.
/Erik
Hej!
Istället för att sätta tillbaka honan med ungar med de andra honorna kan ni ju alltid spara en av hennes ungar som hon går med? På samma sätt som ni ska göra till pappan. :) Då blir det en extra grupp för er men jag tror nog det är enklare än att få honan att gå med de andra honorna. Om ni tar isär dem nu och har dem isär några veckor kommer det garanterat bli svårt att sätta ihop dem igen.
Jag hade själv 3 systrar som bodde tillsammans (visste inte då att man helst ska ha dem 2 & 2). Utan att det märktes blev dem osämja i gruppen och 2 av dem gaddade ihop sig mot den tredje utan att jag visste om det och jag hittade den lilla död i buren utan någon märkbar anledning :/ Så framöver kommer jag bara ha honor två och två :)