stimulerad eller irriterad?
Blir en gerbil stimulerad eller irriterad om man möblerar om?
Så fort man ändrar nåt ska de ju dit och gräva och "rätta till". Undra om det är för att de tycker jag har gjort fel som har förstört deras tidigare gångar osv när jag städar, eller om de tycker att det är kul. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Dom är säkert bara nyfikna och ska undersöka. 
//Elin
Jag tror dom blir stimulerade, dom verkar ha kul när man möblerar om. Men man kan aldrig veta vad dom tänker elelr känner så det är ren gissning.
Hälsningar Malin
Det bästa mina vet är när jag rumsterar om åt dem. Gräver fram begravda leksaker m m. Att jag river deras gångar verkar de bekymra sig mindra för.
Honor med ungar är inte riktigt lika fötjusta i det. Har väl med att de blir lite störda när de har små. Så hos dom brukar jag ta bort leksakerna till viss del när ungarna ändå är så små att de har någon nytta av dem. Men sen när de kan se och höra så får de leksaker i massor. Då börjar ju mamma släppa loss lite mer också.
Gnagsaker har de givetvis hela tiden.
På dagarna får de komma ut i en hamsterhage som jag har leksaker i. Enda gången som de kommer i kontakt med leksaker i plast, Tex plasttunnlar och stora legobitar. Badbåt för barn har de också ibland.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

jag har läst nånstans att de blir stressade vid förändring, iallafall när man byter hos dem. svårt veta om de är för deras nyfikenhet eller stess. Men i överlag behöver ju djur stimulering.
Stimelring är en form av stress det också fast en god stress. All stress är inte av ondo. God stress får hjärtat att pumpa snabbare för att man ska orka mer. Så när det händer något nytt som man tycker är kul så ökar adrenalinet i kroppen ett tag för att man ska bli piggare och engagerad. När man hela tiden är stressad och tycker att det är jobbigt och utsätts för det hela tiden blir stress något ont.
Jag tror inte att när man möblerar om blir en ond stress. De får ju koppla av sedan. Gräva sina gångar och bygga sina bon.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Jag skulle nog själv bli liite stressad om någon kom hem till mig och möblerade om, fniss. även om det vore någon som jag känner, träffar varje dag och ger mig mat och dricka…