Gerbil/hamster
Hej alla
Jag skulle vilja veta fördelarna med en gerbil kontra med en hamster? Ang vakentid, hantering, ja allt?? Hamstern sover myckrt, hur vaken är en gerbil egentligen??
Hälsn/lilla jag.
Gerbilerna är vakna tidvis. Dom sover vissa perioder och är vakna vissa. Dom luktar inte lika mycket heller. :)
//Elin
Har haft båda. Tycker gerbilerna är mer sociala och VILL vara med på ett annat sätt. Jag blev ganska less på hamster just för att den vaknade så sent. Sen är det de där med kisslukten, gerbilerna luktar ingenting i princip. Så sammantaget föredrar jag gerbiler.
Kan säga att jag tycker att hamstrar är lite tråkiga då de inte är vakna när jag är det. Nu kl 24 är den vaken men oftast är inte jag vaken då. Vill ju inte väcka den när den sover….
/A.
Det mesta om gerbiler har redan tagits upp, men en grej som jag tycker är mer positivt med guldhamstrar är att de är mer tåliga/tålmodiga när det gäller mindre barn, och gerbiler rör sig mycket mer än hamstrarna, och det kan inte alltid vara lika kul när man som barn hellre vill gosa än att titta på.
Men man ska alltid tänka på att föräldrarna har yttersta ansvaret vilket djur det än är.
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
Jag har både gerbiler och hamstrar och jag tycker gerbilerna luktar mer än hamstrarna. Sen är hamstrar mer slappa att hålla i och gerbiler är mer spända eller vad man ska säga. Men gerbilera är roligare att kolla på när dom leker med varrandra och sover tillsamans. Sen så brukar gerbiler springa och göma sig så fort man råkar röra sig för fort. Det gör inte hamstrar.
Hamstrar tar mindre plats, gerbiler tar väldigt mycket plats eftersom dom måste bo stort. Sen kostar dom mer i bottenströ för att dom ska ha så mycket så dom kan gräva gångar.
Mina gerbiler är vakna lite då och då på dagen, men inte så länge varje gång. Man kan lära hamstrar att vakna på eftermiddan om man grejjar med dom varje gång då. Så då lär dom sig tillslut att vakna då.
Köper man från uppfödare så är ju hamstern/gerbilen reda tam. Sen kan jag säga såhär att hamstrar blir mer tama är gerbiler :)
Det finns ju för och nackdelar med båda :)
Gerbiler och hamstrar är tama på olika sätt, hamstrar är lugnare och mer slappa, medan gerbiler vill vara med mer men är lite spralligare.
Hamstrar är vakna på kvällar och nätter, gerbiler lite då och då under dygnet.
Guldhamstrar blir större, väger ungefär dubbelt så mycket. Dvärghamstrar däremot är bra mycket mindre, den minsta arten är bara 7 centimeter och den största 12 centimeter.
Gerbiler kräver mer plats och spån vilket redan nämnts.
Hamstrar är ganska långsamma vilket kan vara en fördel då det är lättare att hålla dem under uppsikt när de t.ex. springer på golvet.
Gerbiler är små fixare och det är roligt att iaktta dem och deras tunnelsystem, min hamster lägger sig bara i huset med några papperstussar.
Jag tycker att både hamstrar och gerbiler är helt underbara och har du möjlighet tycker jag att du ska skaffa både och. 
Fast spånet borde ju bli billigare om man bara har tex 2 i en samla. Om man köper en stor ball från Granngården för 89kr/st. Sedan har man typ 15cm spån och behöver bara byta 1 gång/månad så borde det inte bli billigare i längden? Min kompis säger att amn måste byta ofta hos hamstrar iallafall…
//Elin

#5 Om gerbilerna luktar så ska du nog ta o titta över vad de har i buren.. för mina luktar ingenting i princip. Det luktar lite spån bara men det gör mig inget.
En annan fördel med gerbiler är att de alltid är med och undrar nyfiket vad som är på gång.. oavsett om den varit vaken i 4 timmar eller om man väcker den. Har aldrig sett en gerbil som blir grinig för att man väcker den eller håller den vaken. Hamstrar däremot har jag träffat många små tjurskallar :P
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#8 Mina luktar kiss/spån efter som dom kissar direkt i spånet, mina hamstrar går på toalätten och den byter jag varje dag. Det är inte för att jag städar för sällan som dom luktar för jag städar hos dom varje vecka. :) Sen kan det vara så att jag inte gillar spån lukten, mina hamstrar har toa-lätt.

#9 Mina gerbiler gör sina behov i sandskålarna. Har 4-5 dl sand i varje skål och byter ungefär varanann dag. Städar akvarierna gör jag ungefär var 4e vecka o ändå luktar det just ingenting. Du får pott-träna gerbilerna ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Royalz: Om det är så att gerbilerna bor i sanden får man ställa ner extra sand ;)
//Elin
#12 Mina bor inte i sanden :p
#13 Okej, för ibland är det en anledning ;)
//Elin
Hamster Fördel: Hamster måste jag säga är lite sötare, barn brukar gillad dom bättre utseénde mässigt. När dom väl är ute ser du dom påå ett annat sätt än en Gerbil pga spånet.
Hamster Nackdel: Dom har lättare att ta till med tänderna. Det krävs mer för att en gerbil ska bitas än en hamster. Hamstrar har ingen höjdförståelse och kan lätt kasta sig handlöst, dom är svårare att få tama. Du måste städa 1 gång i veckan, går det längre luktar dom riktigt illa. Sover på dagtid(Kan läras om någerlunda men inte helt)
Gerbil fördel: När dom är tama är dom riktigt trevliga, även en ohanterad gerbil är vanligen väldigt trevlig. Det krävs ganska mycket fel hantering för att dom ska bitas. Du behöver inte städa lika ofta. Dom är lite mer snabb lärda.
Gerbil Nackdel: Dom är snabba, kan tappa svansen och du håller i den(Misstag som vanligen görs av barn). Du måste ha två, villket är både för och nackdel.
Jag har haft/har både hamster och gerbiler. Har roborovski, har guldhamster, har haft vintervit. Har massivs med gerbiler.
Min åsikt är: Till barn rekomenderar jag guldhamster eller gerbil. Absolut inte dvärghamster då den är snabb, blir lätt agressiv vid fel hantering och lätt att skada.
Guldhamster är väldigt trevlig att ha, mysig att hålla när du väl fått den tam. Men den tröttnar väldigt snabbt och vill vara ifred.
Gerbil vill vara med hela tiden, du kan gå runt med den på axlen hela dagen(Om du lär den det).
Mitt val, Gerbil även om jag uppskattar hamsterns utseénde lite mer ;)
Hälsningar Malin

Tycker hamstrar är mycket lättare att få tama än gerbiler.
dom flesta är ju ungefär tama redan när man får dom , iallfall alla mina jag köpt. Guldhamstrar är inte lika snabba som gerbiler. Guldhamstrarna finns i flera olika hårlag och täckningar.
Guldarna gillar oftast att vara uppe och mysa och är väldigt trevliga i temperamentet :) Har aldrig blivit biten av en guldhamster.
Dom lever inte i flock , fast det är både för och nakdelar om man vill ha många eftersom flera burar tar plats. Och städar 1 gång i veckan gör jag inte , eftersom dom kissar i sanden är den lätt att tömma och även så har dom ett litet hörn i buren där dom bajsar så tar man bara en liten spade som jag har och tar upp, det andra byter jag väll var 3:e vecka.
själv tycker jag det är mkt praktist att dom sover på dagarna och är vakna på kvällarna , eftersom jag går i skolan på dagarna ( inte nu på sommarlovet men annars ) Så är jag ju inte hemma för att kunna hålla på med dom . Så när man kommit hem osv så brukar mina hamstrar vakna och vilja komma ut , så jag tycker att det är perfekt att dom vaknar runt 6 varje dag (:
Så guldhamster tycker jag är det bästa ! (: