Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1024 ggr
ninfri
0

Första kullen på ingång Tips tack!!!

Hej hej

Min första kull är på ingång, och behöver tips på vad jag ska tänka på, har läst en massa inlägg om allt möjligt av vad som kan hända. Men tycker ändå att matnyttiga tips är bra att få.

Min hona och hanen bor tillsammans och så kommer det få vara, tanken är längre fram att jag ska spara en hon och en hane från kullarna och sen sära på dom, men just nu lever dom tillsammans och kommer få göra under hela första kullen.

Så vad bör jag tänka på ang inredning, beteende, mat osv?

[Katteeen]
0

Jag har lite bråttom just nu, men jag hinner säga en sak:
Du vet att du kommer få en andra kull efter denna om du låter hanen vara kvar, va? :) Kan vara bra att veta :)

ninfri
0

Japp jag vet detta, men har ingen annan stans att göra av honom, dessa två har gått ihop från start och vet inte riktigt vad jag ska göra med han….

Har ett gäng med killar* (4st) i ett annat akvarie, men frågan är om hur det skulle gå och släppa in honom där… hade tänkt att ta en hanunge från kullen och sätta honom med, om det bli någon hane självklart…

*(Mina 4 killar är en "pappa" och hans 3 söner.)

sissie
0

Mitt tips är att se till att mamma har bra material att boa med. Halm, toapappersremsor tex. Senaste honan jag hade boade med löv från äppelgrenarna jag gett henne som gnagträ.

Det finns även ett hamsterbomaterial som är gjort på papper. Det fungerar också. Däremot inte hamstervadd.

Bra bomaterial minskar risken för luftväginfektion (egen erfarenhet) när de har spån i buren.

Kraftfoder för fåglar är perfekt att ge både mamma och ungar.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Pose-idon
0

Du kan ha Toa-lätt/papperspellets istället för spån. Lägg in lite hårdare pappersrör för dom kan inte bygga gångar i Toa-lätt.

//Elin

[Tassy]
0

Du kan inte släppa in hanen i en annan hanflock, de kommer slåss tills de dör.

Däremot bör du skilja honen och hanen åt, annars kommer honan att få kull på kull på kull och bli alldeles sönderavlad.

Du kan sära dem åt, sedan spara en liten honbebis med mamman, och sedan sätta en hanbebis med pappan när denne är runt 5,5 - 6 veckor gammal.

Gerbilflicka
0

Planering… planering ar den storsta delen i alla avelsarbeten!

ninfri
0

Men kan jag ha hanen själv i en bur under dessa veckor?, men det är väl inte så bra eller??

Pose-idon
0

#7 När ungarnam är ca 5-6v. så tar du en hane och pappan och sätter i en egen bur. Jag gjorde så att alla hanarna fick bo med pappa tills dom skulle flytta, men det väljer man själv.

//Elin

[Tassy]
0

#7 Jo, hanen kan sitta själv den korta tiden, det är det bästa i detta läge.

ninfri
0

hmm ok, då rä min fundering, måste man alltid i alla lägen vänja djuren med varnadra via dofterna och delad bur osv… eller kan jag bara släppa ner en av hans söner efter det gått ett par veckor…

Hur lång tid kan de va isär?

[Katteeen]
0

#10: Hanar är lättare att sätta ihop än honor, jag brukade göra så att jag låter den vuxna hanen och killbebisen träffas på en neutral plats, under uppsyn såklart, och verkar det gå bra släpps de ner i en städad bur. Ingen vistelse i delad bur alltså.
Kom ihåg att den vuxna hanen är nyfiken på ungen den första tiden, han kan jaga den, nypa den i rumpan och vara allmänt jobbig, ungen kommer garanterat pipa en hel del men detta försvinner snart. Den vuxna hanen måste visa att det är han som är kung, och sålänge det inte uppstår riktiga attacker och blodvite så kan man vara lugn.

Honor däremot ska alltid sitta i delad bur i några dagar innan de släpps ihop, och den dag de accepterar varandra till fullo kan de släppas ihop under uppsyn.

Lycka till! :)

Pose-idon
0

#9/#10 Varför inte ta hanen och en unge och sätta dom i en ensam bur när ungarna är mellan 5-6v. Man slipper krånglet med ihopsättning…

//Elin

[Katteeen]
0

#12: Nu skrev jag utifrån att hon skulle dela på dem innan kullen föds, om man inte vill ha fler än en kullar gör man som jag beskrev, och vill man ha 2 eller flera är ditt sätt kanon :)

Pose-idon
0

#13 Jo, för jag fattade att hon ville ha 2 kullar iaf:)

//Elin

ninfri
0

Satt och läste på en FAQ sida igår, stog verkligen jättebra grejjer där… men har nu bestämt mig för att göra såhär.

Jag har nämligen 1 par syskon(gul och grå) som visade sig vara hona och hane i en annan bur som behöver delas på. och då Max och filippa som väntar bebisar behöver också då delas längre fram.

Eftersom detta är filippas första kull så låter jag Max vara kvar i akvariet och han får hjälpa henne, jag är då medveten om att det kommer bli en parning till under denna tid. Dessa ungar kommer nog att sparas av mig allihop och en hona och en hane kommer att placeras ihop med sina föräldrar, blir det fler så kan även mina andra två (som jag kallar gul och grå) få en hona och en han kompis, i varsinn bur/akvarie. Nästa kull sedan har jag redan köpare på. Så dessa löser jag ändå. Bara att hoppas att min söta Filippa klarar båda graviditeterna och att ungarna är välbehållna. Har även en dialog med stadens veterinär om något skulle hända.

Så nu är jag förberedd…

Men en snabb fråga, Filippa städar för fullt just nu, misstänker att ungarna kommer inom någon dag här nu, och undrar om det är ok att städa buren idag, dom fick en nystädad bur för en vecka sen, men tänkte göra rent och fint igen innan är det en smart idé?

[Tassy]
0

#15 Vad bra att du har planerat igenom det hela så gott det går Glad

Jag tror det kommer att gå bra, men jag tror det är bäst om du låter buren vara nu, vänta med städningen tills ungarna börjar bli runt en 2 veckor i stället så blir det tryggare för mamman.

Om pappan får vara kvar så har det ju den fördelen att han kan hjälpa honan med kullen, så det är ändå ett helt okej alternativ, även om det inte är bra att de är syskon.

Det låter som om det är bebbar på väg nu ja om hon börjat städa och boa.

Lycka till!

ninfri
0

Tack ja jag tycker detta blir rätt beslut, men de paret som ska få bebisar är inte det paret som är syskon…

Syskonparet hoppas jag att de inte hinner para sig…. de är könsmogna, men har inte sett någon parning eller nåt liknande än där…

Men läste lite om syskonavel på den FAQ sidan och det är ju självklart inte bra, men kan bli ok om det blir till utan planering, så länge inte föräldrarna är nära släkt, och det vet jag till 100% att de inte va.

Pose-idon
0

#17 Varför inte dela på syskonparet direkt?:) Slipper du riskera att dom får ungar.

//Elin

ninfri
0

#18  Har tyvärr inte utrymme för det… men så fort jag får det så blir det delning

Emelie-tex
0

#19 Dela av buren för dem.

[Tassy]
0

#19 om du inte har det utrymmet, hur ska du då ha plats om det börjar komma massa kullar?

ninfri
0

#21  Ja fast för förtsa kullen så har jag avsatt utrymme för det, den eventuella andra kullen har jag ju köpare till redan så de får gå med mamman till leveransdags. Men utöver kullarna så har jag inget mer just nu, men är på ständig jakt.

Idrottsföreningars olika sommarauktioner brukar vara jätte bra, ofta man hittar akvarier, eller gamla skåp som man kan göra om lätt och använda.

Pose-idon
0

#22 Kolla blocket ;) Eller så kan du fråga efter akvarium på Akvariefisk.ifokus tror jag det heter. Glad

//Elin

ninfri
0

blocket lusläser jag dagligen, men den andra sidan ska jag genast besöka…

Ibland har man en tendens att bli en aning enkelspårig och inte tänka längre än näsan räcker. Det är ju då så bra med dessa forum. Skrattande

Pose-idon
0

#24 Om du annonserar efter .tex ett sprucket akvarium som är ganska stort kan du nog få ganska billigt. Jag har 3 akvarium som inte går att ha vatten i och 2 av dom fick vi gratis och det andra för 200kr. Så har jag ett som funkar att ha vatten i som vi köpte för 400kr :)

//Elin