Hur många gerbiler i 130L?
Hur många hanar kan man ha ihop i 130L ?
Går det att ha 3st utan att det blir för trångt? :)
3 funkar bra. Max 4 har jag hört! 
//Elin
Okej :)
Mer än 3st kommer jag inte ha. Så då blir det perfekt då.
allt beror ju på hur stor boyta de har alltså längd*djup. Men jag förmodar att det är en 130 L samla :) så då är det lugnt. Enligt JBV lag så får man max ha 7 gerbiler i en 130L samla men det är bara helt galet
#3 Det låter trångbott. Det är ungefär vad jag har när jag har en kull bebisar. Och när dom far runt och leker så känns det litet för dem.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#3 det kan inte stämma, jag har räknat ut att man får ha ca 8,3 gerbiler i ett 230 liters akvarium. Då kan det väl inte vara 7 i 130?
Hälsningar Malin
#5 Haha ,3 :P Stakars den gerbil som får vara ,3 ;)
//Elin
Det var "komma nånting" har för mig det var ,3 :P Men det var ett tag sen.
Jag tyckte 4 st var mer rimligt, nu är dom bara 3 i det dock =)
Hälsningar Malin
#5 allting beror på längden gentemot djupet. alltså ett akvarium som ofta är långsmalt tar ut sig ganska mycket mot en samla som är lite kortare men djupare. Kan ta ett exempel;
130L samla: 79 cm lång och 57 cm djup. Uträkning, 0.79m*0.57m = 0.4503 / 0.06 = 7.505 gerbiler
165L akvarium: 95 cm lång och 41 cm djup. Uträkning, 0.95m*0.41m = 0.3895 / 0.06 = 6.492 gerbiler
Tänk på att det är i kvadrat/area man räknar, alltså kan liter spela ett spratt pga höjden.
Okej!
Men vad bra att det går att ha 3st i en 130L låda iaf :)

Bara för att det går att ha si och så många på en viss yta så behöver de inte betyda att det ger en bra levnadsmiljö :P
Tre är absolut max i den samlalådan enligt min egen uppfattning, fyra låter alldeles för trångt. Men sen är ju alla djur olika och har olika rörelse-och stimulansbehov och man märker ju om de mår bra eller ej :)
#0 Berätta gärna sen om det går bra (om dom trivs o så) att ha dem i samlan, kan va bra o veta då jag har 3 st själv (iofs i ett 220l akvarium annars) och kanske kommer behöva ha dem tillfälligt i en samla :)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
Jag har tre i 130 liters och de kommer bra överens.