ARG >=@
Jag lade ut en bild på mina gerbiler på bilddagboken. Så fick jag en kommentar av nån som sa att han hade haft en sånn för inte så länge sen. Jag frågade om han bara hade haft en. Och han sa ja. Så jag frågade lite om hur den bodde osv. Han hade haft den att bo ensam och hade gallerbur, han hade den så som man har en hamster =/ Berättade för honom hur gerbiler skulle bo och så. Då vart HAN arg på mej för att jag sa det ! Han skrev "Va inte en sån Fjolla för fan -_-". Då vart jag rejält arg.. Jag skrev "Vadå "Va inte en sån Fjolla för fan -_-"? Det är som om att jag skulle stoppa in en hund i en kaninbur och behandla den som en kanin !".. Tycker verkligen synd om den gerbilen. Tänk så bra det skulle va om djuraffärer hade tagit emot den där broshyrern (stavning) som Ida har gjort. Att folk skulle veta hur man har hant om djuret innan man skaffar det. Att det skulle bli mindre missförstånd och så..
Tyvärr så vet inte "vanligt" folk bättre och dom får inte informationen som behövs.
Personen i fråga skämdes säkert och svarade dig i försvars ställning. Man vill aldrig få höra från en främling oftast inte ens av nära att man behandlat sitt djur illa.
Tyvärr är samhället som det är, och det enda vi kan göra är att informera dom som gör fel att göra rätt.
Hälsningar Malin

Det är varje djurägares skyldighet att ha koll på vilka lagar som gäller för just den art man väljer att köpa och definitivt varje djurägares skyldighet att se till att följa de lagar som finns!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja, och tyvärr är zoobutikers kunnande när det gäller smådjur hopplöst dåligt. Och som djurägare så förväntar man sig ju att zoobutiker vet vad de pratar om.
Jobbar i zoobutik själv (tillbehörsbutik) och blir alltid så ledsen och besviken när jag hör hur fel de informerar. Allt för många tror att zoobutiker är någon form av allsmäktig vetare. Sen när de får reda på vad som är rätt slår ifrån sig med att "zoobutiken sa minsann…".
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#2 Jag håller med dig, men samtidigt så vet jag hur lång tid det tog mig att förstå och hitta på JBV.
Jag vet att vi inte höll min kanin lagligt när jag var liten, men det fanns ju inte i våra tankar att kaninburen vi köpte i affären var olaglig. Dom flesta vet inte att djuraffärerna FÅR sälja olagliga burar och tror dom gör rätt när dom köper det som rekomenderas elelr finns i butik.
Hälsningar Malin
#4 Precis. Dom burar du tänker på är lagliga på sätt och vis då det finns undantag i lagen vid tex sjukdom, transport, tillfällig bostad och liknande. Likaså när buren används som hus och dörren är bortmonterad.
När jag säljer burar på jobbet försöker jag få fram så mycket som möjligt vad de ska ha den till så att det blir rätt. Tyvärr så är inte kunder alltid helt ärliga. Och ibland är deras tankar om hur de tänker hålla sina djur bara överensstämmande första tiden men sen tycker de att det blir jobbigt eller situationen förädras hemma.
Därför är det så otroligt viktigt att sprida rätt kunskap så mycket man bara kan. Ju fler som deltar i det arbetet desto bättre.
Så jag tycker att du gjorde helt rätt Bullebro. Tyvärr får man räkna med att man får skit tillbaka ibland. Skaka av dig det. Personen i fråga har i alla fall reagerat och inte nochalerat din information. Det är possitivt i sig. Det kanske fastnar i personens huvud till nästa gång.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
1# Ja, man skulle ju inte vilja höra det själv =/
Jag håller helt med er andra =/