Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 841 ggr
kimeriderf
0

Måste gerbiler ha gnagar sten ?

hej undrar om gerbiler måste ha gnagar sten eller är det bra om dom har det?

Emelie-tex
0

Om du menar salt eller mineralstenar så nej.Det ska och bör de inte ha.

Kartong knäckebrod. äppelträds grenar och liknande är jättebra :-)

Menar du inte salt/mineralsten så ber jag om ursäkt:-P

kimeriderf
0

tack för hjälpen

Skrattande

AutumnWicca
0

Varför ska gerbiler inte ha mineralsten? Jag har fått till sagt (av djuraffär) att man bör ha det och har inte sett i något bok om dem att man inte ska ha det…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

sissie
0

#3 Tyvärr är det så att djuraffärer drar alla smådjur över en kam. Det är olika från djur till djur och självklart vill de sälja onödiga saker. Saltsten har man till hästar och andra djur som svettas. De förlorar salt genom svettning som då måste ersättas genom salt från tex saltsten. Djur som inte svettas behöver ingen saltsten. Det kan snarare vara farligt för dem istället. Marsvin tex kan föräta sig på salt och dö.

Kalk och mineralerstenar kan man ha tex när man har en hona med stor kull, men oftast så får de tillräckligt ändå genom att de äter mera mat.

Jag jobbar i zoobutik själv och vet vilka typer (skulle vilja säga idioter ibland) som får jobba i zoobutik (ibland är det viktigare med en snygg brud bakom disken än någon som är kunnig). Det finns tyvärr mycket okunskap när det gäller smådjur hos butikerna.

Där jag jobbar så har vi som jobbar där gått ihop om att sälja rätt saker till rätt djur. Och vi sticker inte under stolen med att man faktiskt inte kan allt om alla djur. Det finns fler butiker som har samma policy. Som kund är det svårt att veta dock.

Så grundregel nummer ett. Tro mer på folket här på forumet, bilda dig din egen uppfattning och ifrågasätt "varför?" när personalen säger att så ska det vara.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

AutumnWicca
0

Tack för ett mycket bra svar!

Jag skulle aldrig sätta in en saltsten till en gerbil, hamster eller dylikt. Jag har haft en mineralsten tidigare.

Jag litar också mer på folk här ute än de i butiken. Ville bara ha en anledning till varför då jag inte hitta så mycket om varför inte :)

sissie
0

Den bista sanningen tyvärr. Zoofolket borde har mer på fötterna än vad de verkligen har. Och framför allt att de vågar erkänna att de inte kan allt.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

91Marran
0

hamstrar och gerbiler behöver salt, me får i sig tillräckligt genom maten. oftast mineraler också.

men kalksten/sepiaskal är bra!

Mvh
Mig

[Tassy]
0

#7 Tyvärr där har du fel, gerbiler kan inte bryta ner salt och kan få omfattande problem med bland annat njurarna om de får i sig salt.

Sepiaskal bör man heller inte ge, men däremot är kalk och mineralsten helt okej.

AutumnWicca
0

Skönt att höra att mineral sten och kalk är ok för det är det enda jag någonsin använt :)