någon som har ett superbra tipps?
vilket sätt tycker ni varit det bästa sättet få gerbil tam?
Självklart får man inte gerbil tam om man måste jaga den å tvinghålla, men en del lockar med godis och vissa inget speciellt och får den superlätt tam. Provar lite nu här hemma och en liten buse gillar verkligen att naffsa på handen/fingrarna då den vet att i handen kan det ju finnas godis vilket inte ger mer än att den tar den och sticker iväg eller sitter bredvid handen och tigger mer godis. vill gärna att de hoppar upp i handen självmant då de fattar lättare att det är kul att komma upp. Något tipps? jag har försökt sätta frön längs med armen men de ser inget utan är bara ute efter handen. Jag vill inte blåsa då de naffsar till för att inte göra de rädda. Hur har ni gått tillväga på bästa sätt med de bästa resultat?

Jag mutade med godis, sen hade jag dom mycket uppe i handen. Visst, ibland kanske de inte VILLE upp i handen, men man fick liksom lura dom lite. När de väl är uppe i handen (efter några dagar så de känner igen lukten) så vart mina väldigt tama :) Det är ju kul att utforska nytt, så ha dom uppe i handen mycket!
Mina nafsade aldrig, så på den biten hade jag tur. Men som sagt, solrosfrön, sen lura upp dom i handen (i början kanske inte frivilligt) och sen borde det gå bra :)
Medarbetare på fantasy.ifokus

När mina nafsar så puttar jag undan dem vänligt men bestämt. Då fattar iaf mina muppungar att man inte får nypas samtidigt som de blir nyfikna på vad som händer o varför de blir bortputtade.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

kan de inte bli ännu mer på fingrarna om man puttar till dem även om det inte är nå hårt? Jag är snäll med de i början tills de inte är så reserverad längre iallafall. sen får jag tjuta AJJJJ!!! eller blåsa till.
#1 jag ska passa på ta upp dom då när de väl sitter upptagna med sitt solrosfrö. när de är på hyllan och vill ner får de lov passra handen innan. Nu har jag kört slut på dom då de sover som stockar just nu. =)

#3 Jag gjorde så iaf, man får vara lite smart i början innan de vänjer sig :)
Jag respekterar mina gerbilers onskemal - vill de inte komma upp sa maste de inte. Endast nar jag "maste" visa upp en gerbil tar jag upp den aven om den inte bjuder in till det, sa det blir inte sarskilt ofta.
Sen brukar jag leka med spanet sjalv, typ grava lite med handen och ignorera gerbilerna. Utnyttja det dar med att gerbiler alltid ska vara ivagen; om du graver ner nagot ska de garanterat vara dar! Kasta lite span pa den, kittla dem i sidan och grav med dem. Da blir relationen inte sa patvingad.

#5 tack för tippset!

#3 Mina har väldigt snart slutat bita iaf. Jag har några som inte tål att man blåser på dem. En del gerbiler blir vettskrämda om man gör det. Så därför har jag slutat blåsa helt på dem utan puttar undan eller på annat sätt visar att jag ogillar det dom gör utan att blåsa. För jag vill absolut inte skrämma dem i onödan.
Sen gör jag ofta som Emma gör oxå. Då får man upp deras nyfikenhet o leker lite mer på deras villkor lixom. Handen blir inte farlig om den beter sig som dem ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag har en snart 2 åring som heter Pierre och är nog seriöst så tam man kan bli !
Han har aldrig bitit mig, när jag hanterar han fel så äppnar han bara munnen om min fingertopp,men nuddar aldrig med tänderna 
Eftersom jag inte var så haj på hur man började tämja då jag fick han, tog min kompis bara upp honom andra dagen, höll han lite några sekunder,satt ner,sen fortsätter man lite då&då !:D
Sen väl i handen så kupar du den så h´n känner sig trygg,klappar på ryggen samtidigt,det har gjort att han ligger helt stilla i handen när jag går runt med han .
Jag har samma problem som du, eller vad man nu kallar det. Jag vet inte hur jag ska få mina gerbiler handtama. De är ifs inte så värst gamla, men ändå. Den ena naffsar o biter mig gärna på fingrarna medans den andra inte gör de.
Man tycker väl att de kan lära varandra o inte bitas eller? x) vet inte hur jag ska få honom o sluta.. Och om jag kupar händerna om dem eller håller de nära kroppen nafsar de, och liksom 'knuffas' som om de vill gräva genom min tröja eller nåt :S .. känns obehagligt att ha de i handen när de gör så..
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Muta dem med godis, ta dem till spännande ställen. Då förknippar dom din hand med bra grejjer och då kommer de att vilja vara där mer/handen känns inte lika hotfull :)

Min gerbil Swizzle äter aldrig utanför buren, och man måste jaga henne för att kunna hålla i henne… något tips?

#11 kan tipsa om att läsa denna artikel om hur man blir vän med sina gerbiler.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#11 tålamod, vänj henne vid handen långsamt. Tvinga henne aldrig, ta henne underifrån, locka med godis, pyssla i buren, låt henne utforska dig och klättra i händerna utan att du lyfter.
#10 Vad tillexempel kan ett 'spännande ställe' vara ? :)
Men de vill knappt ens bli upplyftna :S :/
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

#12 och #13… tack så mycket för tipsen :D

vad äter Gerbilder som godis?… och vad gilar dom att ha för mat i matskålen?… min gerbil har vanlig gnagarblandning i sin skål… hon älskar solrosfrön och liknande

#16 artikel om nyttigt gerbilgodis och artikel om mat.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#14 Någonstans där de får utforska och leka, med godis gömt där ;) Gerbilens kärlek går via magen! (mina gerbiler tror det iaf! ;P)
Mina gerbiler äter inte heller i handen s:
även om dem är lugna och bar gosar,men såfort dem är i buren tar dem det
Mina brukar sitta och äta i handen och man kan klappa dem lite försiktigt samtidigt som de äter, mysigt. 
Jag har börjat muta mina med havregryn nu.
Jag är ju gerbilvakt åt Texas och Oregon också så jag har mutat dom med. Och förut satte jag ner handen kom dom fram och kollade om jag hade några havregryn, fast det hade jag inte
Vissa av mina gerbiler är lite roliga dom tycker inte om solrosfrön ^^
//Elin

jag hitta ett annat forum där de står lite om hur man kan tämja gerbiler på bästa sätt. Blåsa ska man nog aldrig göra oavsett tamhet eller inte. Så det ska jag aldrig mer göra. Det togs upp lite hur man kan kolla om en gerbil har epilepsi genom att lägga gerbiler på ett blänkande galler som görs i australien och tyskland. tror inte det skulle garantera om en gerbil inte har epilepsi, men det var något iallafall som var intressant metod. Här går det jättebra med stora framsteg, solrosfröna har jag lagt undan och nu börjar de fatta lite att det är handen och armen som är det roliga. =)