Sådär som man inte ska göra
Jo, jag har gjort en sån där grej som man egentligen inte ska göra. Jag blev tokig på djuraffären här som vägrade lyssna på mig. De hade 6 könsmogna honor i en miniduna :( Jag är i regel emot att köpa djur från affärer som inte har bra djurhållning.. men nu struntade jag i det. Så jag kom hem med två små flickor. Båda två kommer jag att omplacera när jag har lärt känna deras personligheter lite och avmaskat dem.
Det är en nutmeg och en siamese. Anledningen till att jag ska omplacera dem är att jag inte har möjlighet att ha fler som jag inte kan använda i aveln. Men jag tyckte att de var värda bättre än livet i en miniduna i en djuraffär i samma rum som mängder med fåglar.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Tycker det var bra att du räddade dom iallafall. :)
//Elin

Tack Elin :)
Ska ta o fota sötnosarna lite senare. De får varva ner o njuta av massa spån och utrymme nu.
Does it become a walk?
/Ida
#2 Om jag var gerbil skulle jag också bli överlycklig om du (eller nån anna duktig) kom och räddade mig :)
//Elin

#3 Vad du är gullig :)
Does it become a walk?
/Ida

Jag brukar faktiskt köpa gerbiler från djuraffärer då jag tycker så synd om dem.
Det var en gång då det var 5 st kvar och två var bokade och jag ville egentligen bara ha två, men då jag vet att de inte vill vara själva köpte jag de tre som var kvar.. Förstår inte djuraffärer som säljer gerbiler ensama eller inte säger att de är flockdjur :(
/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Det är alldeles för många djuraffärer som inte vet hur man ska hålla de djur de säljer. Det är deprimerande varje gång man läser om djuraffärer som gett så sjukt galna råd till köpare. Nu vet ju jag hur de ska ha det och kan ge dem det de behöver.. men långt ifrån alla kan ju det.
Tjejen som hjälpte mig i affären sa inte ett ord om skötsel och då va det inte henne jag hade bråkat på om flockens storlek. 6 könsmogna honor i en miniduna är helt vansinnigt ju :(
Does it become a walk?
/Ida

#6 Urk vad ledsen man blir :(
Sist jag köpte från affär visste de om att jag har haft gerbiler förr, tjejen som skulle plocka upp dem sa att vi gärna fick plocka upp dem själva annars fångade hon in dem med HÅV!! en likadan de har när de plockar upp fiskar med!!! (inte samma tack och lov).. men ändå! HOn var rädd för att bli biten..
#7 Låter som bra sällskapsdjur dom säljer om dom blivit bitna tidigare…
//Elin

Men shit.. Det kan ju skada dem massor :( Jag satte ner handen och lät dem nosa.. valde de två som klev upp självmant. En nöp lite (ingen av de som kom med hem) men de biter ju inte hårt lixom.
Does it become a walk?
/Ida
Va fint gjort av dig! Helt rätt!
Blir så arg när jag ser hur djuren bor i dessa affärer, trångt och ingen grävyta över huvudtaget.. riktigt illa. Inte konstigt att djuren mår dåligt och kanske till och med får förändrad personlighet - jag tittade på två gerbiler i en lokal djuraffär, den ena var helt galen, hoppade runt i buren och kastade sig in i gallret och bet på ALLT den kom i närheten av .. Jag blev ledsen när jag såg hur stackarn betedde sig och förstod att han inte mådde bra någonstans.. 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Vi borde gemensamt gör en email-attack mot djurbutiker som har felaktig information på sina sajter. Det kanske kan lära dem ett och annat.
Såg nyligen att zoovaruhuset i Krylbo har hysteriskt fel info om gerbiler på sin hemsida och de kommer dessutom upp bland de 20 första på google när man söker på gerbil
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

#10 Tack :)
De här va alla trevliga fortfarande. Men understimulerade märker man ju att de är. Men med tanke på hur de levde så skulle de kunna vara helt förstörda.
Guldhamstrar har dom oxå ihop.. känns så trist att en annars så bra affär kan så himla lite om de djur de säljer.
Does it become a walk?
/Ida

#8 Jag vägrade att hon skulle fånga dem med håv och satte ned hande och blev inte biten en enda gång! De naffsade inte ens lite!
Jag tyckte bara butiksbiträdet var dum i huvet… om hon stoppar ner handen och "jagar" runt dem hon vill försöka ta upp så är de klart de bits!

5# jag håller med dig… en djur affär sålde EN gerbil till mig och dom visste att jag inte skulle sätta ihop henne med någon annan… jag visste inte då att det var bäst om dom var två! D:

Men åååå vad söta!! Älskar siameser!!

Visst är de jättesöta :) Nuttar ligger mig varmt om hjärtat och lilla Nadja är galet söt. Lite nervös o hoppig just nu men man kan ju inte förvänta sig så mycket av en liten nippertippa som just har flyttat. Siameser är oxå otroligt söta. Har ju en siamesegrabb sen tidigare. Hade tjejerna haft bättre bakgrund hade de fått vara kvar som potentiella avelsdjur.. men jag är rädd att de är från en storproducent :(
Does it become a walk?
/Ida

:/
Så söta 
//Elin

NEEEEEJJJJJ MENNNNN GUUUUDDDDD *bebisprat* va söta de är 

Ja visst är de :)
Does it become a walk?
/Ida
Så söta dom är, speciellt siamesen :)

Kan ju förstå varför frestelsen blev för stor :P
Medarbetare på fantasy.ifokus

Åh de är så söta!
Kan man inte anmäla affärer som gör så, btw?
Det är ju djurplågeri.
#15 Mycket bra namnval!
Mycket söt tjej. Vilken härlig färg. Hade jag plats för en tjej till så hade jag kidnappat henne direkt.
Wrooom!
riktigt fina :) !
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Åh så söta de är! Nadja ser precis ut som min gamla gerbiltjej^^
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

OMG vad söta! hon ena liknar ju pytte pytte lite en Degus xD

#24 Det va snarare ilskan som blev för stor. När de vägrade lyssna på mig och att se 6 gerbiler i en miniduna. Usch! Men det är klart att de är söta försvårade ju inte saken ;)
#25 Vet faktiskt inte. Ska kanske ta o kolla upp vad som faktiskt gäller.
#26 jag anade att du skulle gilla det ;)
#27 Det är min specialitet ;)
Tack allihopa! Glad att ni står på min sida, även om man inte ska göra som jag gjorde :P
Does it become a walk?
/Ida
Vad fina de är. 
Fastnade själv för en bedårande liten grabb i djuraffären, men han fick tyvärr inte följa med hem.
Förstår dig Ida!
Har själv varit i samma sits ett par gånger…
Siamesen var min favorit !
Känn dig stolt att du gjorde en sån god gärning!^^
I vår djuraffär tar dem bara hem 3 åt gången i en fin bur, men man kan ju också beställa (t.ex önskad färg)då bor den själv tills man hämtar den samma dag,jag tyker det är bra!:)
Jag tycker båda är jättefina. Siameser är fina och Nutmeg har jag ju själv 
//Elin
#31 Ibland måste man tänka på djuret också. Även om det kan sända fel signaler till dom som inte begriper (läs zooaffären).
Wrooom!

#35 Ja, jag älskar båda färgerna. Fast jag är ju sån där som har svårt att säga en favoritfärg ;)
#36 Ja precis. Det va så jag kände oxå. Tyckte så otroligt synd om tjejerna. Hade jag kunnat hade jag nog tagit dem allihopa. Men nu underlättade jag lite iaf.
Does it become a walk?
/Ida
Kan det vara något för SGS att alla medlemmar arbetar fram en plan för hur man ska jobba för att förbättra situationen för butiksdjur. Att det finns butiksdjur kommer vi nog aldrig att få bort om det inte blir ett direkt förbud mot att sälja djur men vi kan ju alltid jobba för att förbättra situationen genom att aktivt arbeta fram en plan för att öka kunskapen hos butikernas personal och hur de håller sina djur, samt att införa en "Svarta listan" över butiker som man inte ska handla hos. Inte ens tillbehör. Sen kan man ha en grå lista över butiker som uppfyller vissa kriterier och en vit för godkända butiker. Kanske någon form av diplom att butiken uppfyller SGS krav.
Jag kan vara samordnare för ett sådan arbete inom SGS.
Wrooom!

#38 Vi har faktiskt haft lite såna diskussioner. Vi får diskutera det vidare inne på sgs-forumet ;)
Does it become a walk?
/Ida
Japp. Det hör hemm där. Välkomna dit!
Wrooom!