Klickar när han andas
Vår Gerbil har klickat när han andats i flera månader, och det blir värre och värre. I övrigt är han precis som vanligt, stora, glada pigga ögon och är igång lika mycket som förr.
Vad beror det på, och vad ska vi göra?
Om det har hållt på i flera månader bör du ta honom till veterinär snarast. Han är sjuk!
Det kan vara luftvägsinfektion, gör som 1# sa och ta honom till veterinären.
//Elin
OM det är luftvägsinfektion (siom det mycket väl kan vara) så ska han ha Bactrim - ABSOLUT inte Baytril som är giftigt för gerbiler (vad jag förstått)
Solaika har betydligt bättre koll på doserna än mig, men kommer ihåg att det skulle blandas med vatten.
Hoppas han blir bra!
Hittade den här gamla tråden och tänkte att den kanske kan vara till lite hjälp

Vad gör de hos veterinären för att ta reda på om han har luftvägsinfektion? Röntgar de? Hur går dte till isf, söver de honom? De kan ju aldrig vara stilla …
Ring till veterinären och fråga istället!

Dom har telefontid bara 8 - 9 .. de är nästan omöljiga att få tag på här. Har ringt 10 gånger till den ena veterinären och då får man sitta i kö i 30 min varje gång och sen avbryts det. När jag testar den andra har de telefontid bara på morgonen som sagt ..

Kan man inte bara köpa Bactrim på apoteket då?

Vi har skitdåliga veterinärer här, (Örebro) enda veterinär jag fick tag på i morse visste itne ens vad Gerbil var för något!!!
Blev riktigt orolig nu, kan man inte bara köpa Bactrim på apoteket, och sedan dosera och ge själv? Är dock orolig för doser, i den andra tråden skrev de att man ska tex 0.04 ml.. det är ju skitlite, vad ska man mäta med för att få den mängden?
Ja, men det är receptbelagt
Gav 50-60 kr för min flaska och det har bara tagits lite på ytan. Be om en så exakt doseringsspruta som möjligt och gärna två stycken - en till att blanda med och en till att ge honom medicinen med, så det inte kommer basilusker i flaskan.
Har du möjlighet skriv ut både den här tråden och den om Bambi och ta med till vetten, då inte alla vetrinärer vet riktigt vad som är bästa behandlingen för en liten gerbil.
Kan säga att jag skulle eg ha gett bambi 0,8 (om jag kommer ihåg rätt) - fast hon fick nog lite mer men hon lever och mår gott idag, spå den biten behöver du inte oroa dig över…
Bara du kommer till EN vet och får receptet så löser det sig ska du se… våran veterinär hade aldrig sett en gerbil förrän vi kom med Rubin och skulle ha tänderna klippta, andra gången var Bambi - om det nu var till någon tröst.

Ok alla säger olika doser.. måste ju veta exakt och veterinären lär ju inte veta.. hur ska vi göra då?

Shit att det ska vara så himla dyrt .. vi kommer få avboka resan vi skulle göra den här veckan bara för att åka till veterniären …
Ta så nära Solaikas doseringsförslag som möjligt, men hellre pyttelite för mycket än pyttelite för lite skulle jag föreslå - eftersom det är nästan omöjligt att dosera exakt…
Doseringar är olika från gerbil till gerbil beronde på vikt. Det kan veterinären berätta hur mkt just din gerbil ska ha.
Lycka till hos veterinären
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
0,04 är ändå mycket, kommer ihåg när en av mina bebbar skulle ha 0,01…. men som sagt ta gerbilen till vetten, dom brukar kunna hantera djuren ganska bra där :)

Har bokat nu hos veterinären, vi åker dit imorgon så får vi se vad som händer. Hoppas det löser sig iaf …
#18 håller tummarna för er!
#18 Hoppas det går bra!
//Elin
Dom kommer att känna igenom gerbilen, lyssna på andningen med stetoskop etc för att ställa diagnos, ingen sövning eller så.
Bactrim är receptbelagt så det är vetten som gäller, bra att du åker dit :)
Dosen varierar beroende på vikt och om medlet är spätt och hur mycket.

Vi har nu fått hem medicinen, men han vägrar ta den trots att den smakar banan. Kan man hälla den i vattenflaskan eller hur ska vi göra?
#22 nej, det går inte.
Du får lov att ge i dosspruta rakt in i munnen på gerbilen. om så krävs så ta ett rejält tag i nackskinnet, om inget annat funkar.
Hur har det gått med den lille?Fick du i honom medicinen?Är han bra nu?
Smittar luftvägsinfektion till burkompisar förresten?
#25, kan göra, beror på vad som orsakar infektionen.