Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 3842 ggr
emwa
0

Lusmedel

Hejsan. Jag har löss på mina 5 gerbiler, som jag har skrivit om i en tråd tidigare, och nu undrar jag vart man kan hitta lusmedel. Jag har gått runt i min stad och frågat både veterinärer och folk som jobbar i djuraffär men ingen vet.
Veterinären sa att man skulle boka tid där men eftersom att de är så oerfarna och det kostar jättmycket så jag undrar om man kan beställa från internet direkt.

Jag har "Ecto spray" HÄR, men det är en fågel på bilden så jag vet inte om det är rätt? Eller finns det något annat medel man kan använda? Hittar ingenting Rynkar på näsan

Tacksam för svar!

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

tjoffsa
0

svår situation..förstr att vetrinär kostnaderna är dyra, men de kanske kan lösa problemet enklast iallafall.

emwa
0

Ja, men det kommer nog inte löna sig för de visste knappt vad en gerbil var när jag sa det :(

[kaniner och gerbiler]

tjoffsa
0

Men de kanske kan använda samma medel som för tex möss eller hamster. Annars vet jag tyvär inte, nån annan kanske vet.

tjoffsa
0

Måste sägs va dåligt att de inte ens vet vad en gerbil är, kanske ökenråtta säger de något då.

sissie
0

Dogmans ohyrespray ska visst fungera till smådjur. (Ett av de få ohyremedlen som är godkända av Kemikalieinspektionen och finns kvar på marknaden)

Men jag är inte säker på hur det är med gerbiler. Det ska jag låta vara osagt.

Det vart en ynklig bild!Förvånad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

emwa
0

Ja, det är dåligt att de inte vet. Och det är den enda veterinären här i stan så det känns inte så tryggt… :(
Vet inte om jag vågar använda samma medel till hamster och så eftersom att 3 av mina gerbiler är ganska unga, känns som om dom är ömtåligare då :(

#5 Tack för tipset. Ska försöka kolla upp det lite mer :)

[kaniner och gerbiler]

issa83
0

Du kan ju alltid ringa och fråga en duktig smådjursveterinär i nån annan stad. Kankse har de något tips att ge per telefon:)

[Tassy]
0

Ecto-spray går bra att använda, annars ska tgusspray ska funka bra, även Exner spray kan du använda.

Lycka till!

[Tassy]
0

Det man ska se upp med är Frontline spot-on, det bör ej användas på gerbiler då det inte är bra om de får i sig det.

sissie
0

Frontline skulle jag inte ens använda till katt! Det innehåller nervgift!! = dödligt.

Rynkar på näsan

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Tassy]
0

#10 nej men usha! Skrikandes tack för upplysningen!

sissie
0

Expot också! Det knäppa är att de giftiga på apoteket går under medicinlagarna och får vara kvar medans alla de örtbaserade har fått försäljningsförbud av kemikalieinspektionen.

Knäppt så det förslår.Förvånad

Dessutom har lusschampo, avvisningssprayer för katt m m också fått säljförbud. Och dom luktar ju bara illa.Skrikandes

Nog om det bara ren info.

Tillbaka till tråden gott folk.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Katteeen]
0

Dermocan säljs inte heller längre… Helt sjukt, vad ska man göra om man får in löss, liksom?? Obestämd

emwa
0

#13 Det var det man kunde få av veterinären om man bokade tid, sa en i en affär som jag pratade med nyligen. Men det fanns inte i min stad..

Så jag kan beställa Ecto-spray? För den ligger under kategorin "Duvor" som "kosttillskott", det låter väl inte helt normalt?

[kaniner och gerbiler]

[Katteeen]
0

#14: Nej det går inte att få tag på längre, många som inte vet om det tydligen.

Angående ecto-sprayen vet jag inget..

emwa
0

#15 Aha, konstigt.
Jag har beställt ecto-sprayen nu. Så jag får läsa noga innan jag använder den.

[kaniner och gerbiler]

sissie
0

#13 PLC ohyreschampo har klarat sig och finns kvar på marknaden.

både Dermocan och Canitex (Samma produkt under två namn) har fått säljsförbud. Tiguspray och Exner har vissa varianter fått säljförbud om jag inte minns fel.

Det är verkligen svårt men jag har hört att PCL har lämnat in överklagan och vinner de så lär de andra följa raskt efter med sina överklaganden.

Det är nämligen EU-reglerna som satt stopp för produkterna i Sverige men det är helt ok att köpa dem i tex Danmark.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

emwa
0

Tack för svaren :)

[kaniner och gerbiler]

Raaata
0

Stronghold eller holdstrong ska vara väldigt effektivt:)

christina-1980
0

jag håller med Raaata = #19

[Tassy]
0

#19, 20, det är inte lämpligt för gerbiler, dom tål inte medlet.

Geishas
0

Jag skulle använda ectospray det har alltid fungerat mot alla mina smådjur (nu har jag inte haft så många fall av ohyra sen jag slutade med marsvin men iaf, det fungerade även på marsvinen.

Lotta

emwa
0

Man får inte sälja Ectospray i Sverige så vi ska få pengarna tillbaka. Suck, det börjar bli liiite bråttom nu.

[kaniner och gerbiler]

emwa
0

Nu ska vi beställa PLC ohyrespray som #17 tipsade om. Glad Så jag hoppas verkligen att det går att använda på gerbilerna.

[kaniner och gerbiler]