Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 1547 ggr
Emelie-tex
0

Piper nyfödda ungar högt??Tror att Popsy dödat

Hörde i morse en MASSA pipande i Popsys bur. Jag tänkte att det KAN vara ungar så jag vågade inte gräva djupt och kolla om det var någon av de vuxna. Så jag kollade runt lite försiktigt och la sedan i mer mat

Nu när jag kom hem igen (har varit borta) var det helt knäpptyst, jag letade igenom HELA buren och har inte hittat en ända unge.

Kan de ha dött och Popsy ätit upp dem eller? Eller var det helt enkelt någon av de vuxna som pep (det lät som fler än två dock) Jag hittade dock lite blod i ena hörnet av buren på några spånbitar. Men har inte hittar något sår på de vuxna.

Så jag antar att Popsy dödat ungarna Gråter Var det för att jag rörde runt i buren?? Rynkar på näsan

Känns hemskt nu, om det var ungar att jag ställt till så de dog eller nå. Gråter

Eller varför skulle hon annars gjort så? Hon var inte i huset när det pep, så jag antar att de var i en av gångarna.

tjoffsa
0

Har popsy blivit smalare? om hon fött ungar kan hon ha ätit upp ungarna eller hennes burkamrat om den är dominant över henne.

[Tassy]
0

Det låter som om hon fött och dödat ungarna ja, men jag tror inte det är pga dig. Hon har väl haft en del kullar nyligen? Det kanske blev för mycket för henne? Kanske hon fick proteinbrist eller något sånt?

Emelie-tex
0

#1Ja hon har blivit smalare :-( Tror dock inte den yngre är dominant då det är hennes dotter och den är bara 5 mån

#2Ja detta var ju MINST hennes 3e kull, varav 2 på kort tid Rynkar på näsan Sen har ju inte jag gett  så mycket extra protein, eftersom de flyttade hit för några veckor sedan så har jag just börjat blandat i mer proteiner i maten (vill inte börja med allt på samma gång) så hon har bara fått ärtor och liknande. Inge kött eller så.

Emelie-tex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

detta är en bild jag tog innan

Emelie-tex
0

en till

Emelie-tex
0

här är en bild jag tog nyss, upptäckte dock när jag tog upp henne att hon var stressad, så jag fick ta ett löst tag i svansen för att hon skulle vara still i 3 sek. Så jag tog bara en bild.

[Tassy]
0

ja, hon har nog med stor sannolikhet fött

Emelie-tex
0

Fy tusan Rynkar på näsan Vad ledsen man blir, FAST det inte var planerat.

Man hade ju fått lite småt förväntningar om några småluddbollar som man skulle få se växa upp Kyss

Men nu vet jag inte om jag vill föda upp, känns som om det är för jobbigt när detta händer.

tjoffsa
0

va synd detta skulle hända. Det är något man får räkna med som uppfödare att allt inte går som man önskar. Hoppas popsy lugnar ner sig.

Emelie-tex
0

Jo jag vet :-( känns ju dock dumt då jag inte ens är uppfödare, och det är inte jag som parat henne. Så detta vart min första erfarenhet av "uppfödning"

Jo hon har redan lugnat sig lite, lade ner några jordgubbar. Och dem kan hon inte motstå Flört Är glad att inte hon dog när hon födde i alla fall, det är ju det viktigaste

Pose-idon
0

Första försöktet med min planerade 3:e kull gick inte heller så bra. Det kom 3 ungar och alla vad dödfödda.

Däremot tycker jag inte du ska strunta i avel pga det här, avel är jättekul och man möts av båda framgångar och motgånger. Glad

//Elin

[Katteeen]
0

Oj oj oj, hur gick detta till då?
Hon har inte träffat någon kille hos dig?
För isånafall ÄR det ju Björn som är pappa, och de parade sig i januari, jag hade ju gett upp hoppet efter en till kull. Skumt!

Tråkigt att hon antagligen åt upp dem, det kanske blev för mycket för henne.

Och du, ge inte upp med avel bara för en liten motgång. Jag vet hur jobbigt det är med döda ungar, har själv varit med om 3 döfödda och 1 som dog efter några dagar. Det är jättejobbigt, jag grät skitmycket. Men när det ligger levande ungar i boet och piper nästa gång du försöker så väger det upp allt :)
(nu föreslår inte jag att du ska para Popsy igen, jag tror som sagt att hon har fått nog av avel.. Men ge inte upp! :))

[Katteeen]
0

Dock verkar det ju lite konstigt om hon åt upp alla ungar, när hon födde hos mig så fick hon ju som sagt 2 döfödda, och fast att jag hade varit borta hela dagen så låg de kvar i buren när jag kom hem. Hon hade grävt ner dem, inte ätit upp dem.

Och sen när Sunny födde så fick hon också en döfödd. Hon och hennes syster hjälptes åt att äta på den, men de åt bara halva, sen grävde de ner den också.

Det beror ju kanske på hur många hon fick, men för mig låter det konstigt att hon skulle ha ätit upp hela högen över en dag.

tjoffsa
0

Om hon parades i januari har hon ju hållt dom i 5 månader nästan 6 juh! Förvånad helt otroligt att det kan va så. men det är kanske ett teckan då på att hon inte vill mer..

Emelie-tex
0

#13 ja för mig oxå. Kan ju ha varit något annat. Men med tanke på hur hon minskade i storlek bara över dagen. Och att det pep på morgonen, men inte kvällen. Så jag vet inte med säkerhet men det verkar ju som hon fött och ätit upp dem..

Emelie-tex
0

Se  kan jag ju lägga till att det inte är 100% omöjligt att någon hane kommit in till henne. För jag sitter ju inte och kollar 24/7 :-P Men det känns oxå ganska långsökt med tanke på att en hane då skulle ha

1. Tagit sig ur sin egen bur

2. tagit sig in i hennes

3. Tagit sig ur hennes bur

4. Tagit sig in i sin egen bur igen

[Katteeen]
0

#16: Nej det verkar ju lite konstigt, men att hon har sparat ungarna i nästan ett halvår är också helskumt! Men det måste ju vara den enda möjligheten om hon inte har parats hos dig.