Ventilation i samla/plastlådor
Vill bara påminna om att om man har plastlåda (eller akvarium) till djuren så måste man ordna ordentlig ventilation.
läs t.ex på hamster.ifokus.se
jag har hål i låda och tak, inte bara längst upp i lådan, men hur vet man om det räcker. :S
Om man är orolig att de ska gnaga större hål kan man köpa hålplåt. (då kan man göra ett större hål och skruva/klistra fast hålplåten..)

vad upprörd jag blir när jag läser den tråden..inte just för samlan, den är ju godkänd om det har nätlock, men hur ¤%#%¤# soc kan få för sig att husdjur inte är sunt för barn!!! ?? att personen i frågas hundar är för magra då de ska vara byggd åt det slimmade hållet.
Men jättebra att du informerar åt oss!
jo nog var det konstiga saker hon berättade om
Om man gör många hål blir det ju som ett nät.
//Elin
Men oj, ja detta var viktigt!
Jag nålar denna tills vidare.
Läste också tråden där, tur att jag fick veta det innan jag köpte SAMLA Lådan. 

Asså, det är väl självklart att en bur måste vara ventilerad? Skulle aldrig ens tänka tanken på nåt annat. Jag har utan tak eller nättak på alla mina burar.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#6 ja klart den måste vara ventlierad, men tydligen räcker det inte med att borra hål i locket, det hade väl du också förut?
#7 Borrar man många hål borde det väl bli som ett nätlock endå. Det blir i i stort sett samma sak.
//Elin
#8 tydligen ska detta inte vara godkänt ändå.
#9 Hmm… ja, då får alla krångla då, även om det finns lösning som funkar på samma sett ienligen. :S
//Elin
#10 ja, deet låter lite dumt, var därför jag nålade tråden så att folk skulle uppmärksamma att det inte räcker.

Men det räcker alltså om man har nät-lock på samlor och akvarium?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Är det tillräckligt många hål har jag svårt o tro att det inte ska funka. Jag hade mer hål än lock kvar.
Does it become a walk?
/Ida

Håller med #13. Ibland är även de bästa lösningar inte godkända för att dessa har mycket sämre varianter
Medarbetare på fantasy.ifokus
Jag slutade med samlor mest for att tyckte ventilationen blev for dalig faktiskt. Man tycker ju att akvarium borde bli varre men av nagon anledning blir det inte det.
Men alltsa… sa illa att det borde forbjudas?? Ar det bra med hal och man inte staller den i solen blir det inte alls farligt. Det ar bara att vi har sa himla varmt hemma aven pa vintern.

Jag hade borrat hål förut, men nä, det blev så fuktigt. Dessutom var det lättare sätta fast ett nät ovanför än att borra en massa tusen hål.
Om samlor inte får användas med gallertak så kan man inte heller använda dunor. Knäppt. Ok att om man bara borrar hål så kanske det blir lite för lite ventilation men om man sätter i ett ordentligt galler så…
Jag tror att inspektören skulle mer visa sig duktig. Har inte sett några regler på hur burarna ska vara enligt Jordbruksverket. Så endera så var inspektören en viktigpetter eller så finns det lokala regler hos hälsomyndigheten. Dom kan ju skilja sig från komun till komun.
Om det finns regler så skulle jag vilja se dem på papper också. Inte bara muntligen.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

#17 galler får användas på samlor, men inte borrhål.
Ok. Det redde ju ut en del.

Wrooom!

Jag skulle vilja se lite regler för hur det egentligen är. Eftersom det inte verkar vara förbjudet med gallerbur till gerbil trots att det är farligt för dem. Blir så trött på såna här diskussioner ärligt talat. Ingen av oss är väl ute efter att skada eller missköta våra djur? 
Does it become a walk?
/Ida

Nä, men nu tydligen gäller den regeln. Dumt att det inte står om denö.

Jag vill se att den står först. Står det i lagen så visst. Men gör det inte det så ska man kräva att de visar på vart det står innan de säger nåt sånt. Nu har inte jag mina i samla längre. Men ändå, det är en bra låda som funkar utmärkt som bur. Vi är för mesiga i det här landet. "Oj, förlåt ska genast ändra" "Ja, tack för det".. ingen säger emot och ifrågasätter..
Does it become a walk?
/Ida
Nej, det står inte i lagen, däremot måste man kunne diskutera sånthär utan att det blir surt. Bevisligen har ju nu myndigheterna sagt till att såhär är det, då får vi kanske dra öronen åt oss. Våra djurskyddslagar är inte direkt kompletta, och det är mycket som inte finns på papper. Man får ha gerbiler i 24L akvarium om jag inte minns fel. Hur många her det så? Det finns inte på papper att det måste vara minst 100l (för att ta ett exempel).
#22 Jag tycker ditt inlägg är lite orättvist, hur många har inte ifrågasatt till exempel gallerburar? saltstenar, plastleksaker och en hel uppsjö andra prylar.
Nu menar jag inte detta som något negativt, vill bara påpeka att hallå, vi kämpar ju för förbättring här 
Anledning till att man inte använder saltsten och galler osv är ju för att djuren kan skadas. Har man många hål så skadas inte djuren… Inte mina iallafall.
//Elin

#23 Näe, 54 liter.. inte 24. Och förhoppningsvis har ingen av oss här det.. men många har det utan att skämmas.
#24 Ja visst.. vi kämpar för det här o försöker nå ut iaf i föreningslivet.. Men så fort en myndighet.. eller förlåt.. en person från en myndighet säger något så säger vi "Ja tack och självklart". Myndighetsmupparna är människor precis som vi o kan mycket väl ha fel. En sån här sak ska stå i lagen om det är vad som gäller. Annars har dom ingen rätt från djurskyddet eller nån annanstans att säga att man gör fel som har massa hål i ett plastlock istället för nätlock.
Does it become a walk?
/Ida
#25 nån anledning finns det ju uppåenbarligen till detta, frågan är hur blir t.ex. luftfuktigheten i buren? kan djuren påverkas och bli sjuka utav det? Jag menar, luften byts omgående när man lyfter locket, kanske blir det instängt ändå. Men framförallt; vart drar man gränsen?
Man kan inte låta vissa få ha det så medan vissa inte får, när det är så luddigt med "tillräckligt" många hål. Jaha, vad är tillräckligt då?
Jag bara spånar och försöker komma på hur dom tänker, bör kanske tilläggas att jag har borrade plastlock själv och tycker det funkar finfint.
#23 Måste få rätta dig lite Tassy. Inget illa menat. Ett 24 L akvarium håller inte jordbruksverkets mått på bur för gerbil. Ett 24 Liters är inte mer än 35 cm långt och max 25 brett om man går efter de standard mått som akvarietillverkare oftas använder.
45 L och uppåt är det som främst gäller för gerbiler enlig jordbruksverkets regler. Sen kan man väl diskutera om dessa regler är vettiga i sig.
Wrooom!
#28 Har hjärnsläpp i värmen här nu, det är 0,12 kvadratmeter som är minsta ytan för gerbil. Erm, hur många liter det blir orkar jag inte räkna ut nu, men det är iallafall galet litet, vilket var min poäng, siffrorna var inte så noga. Men tack för rättningen :)
Varså god! Jag hade totalt hjärnsläpp igår på jobbet. Det var inte kul att stå där med pengar i näven och inte veta vad man skulle göra med dem.
Wrooom!