Maskfrågor
Hur ofta ska gerbilerna avmaskas?
Kan de få mask från tex råttor, katter & hundar så att dessa också måste avmaskas samtidigt?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

1 gång per år. hm om de får mask från andra djur vet jag inte, men bäst är väl att ha de avmaskade också.

#1 jo självklart avmaskar jag hunden och katterna vid behov, tänkte mest om det var nått som smittade mellan arterna så att man bör avmaska alla djuren samtidigt.
_**/Mvh Anne

Gerbiler är motagliga för andra sorters mask än sin egen. Hund och katt är jag osäker på men den kan få råttans och musens.
På www.gerbilforeningen.se under gerbil och sen mask kan du läsa mer om mask! Fråga gärna om det är ngt du undrar 
Jag har hört att maskanar kan bli imuna mot mot maskmedlet om man använder sig av avmaskning.
//Elin
Om man avmaskar i förbyggande syfte så är riksen stor att de blir imuna.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Det är inte nödvändigt att avmaska gerbiler regelbundet. Man avmaskar inte ens hund/katt på det viset längre, och de går ändå utomhus och kommer i kontakt med det mesta.
Överdriven konsumtion av maskmedel leder till multiressistens, och händer det så står vi där utan medel när det verkligen behövs.
Ska du avmaska så måste alla djur avmaskas samtidigt, det ska totalsaneras överallt där djuren finns, spritas kokas eller kastas. Man avmaskar i 5 dagar, sanerar både dag ett och fem.
Personligen anser jag att avmaska gerbiler är tämligen onödigt så länge djuren är friska och ej har varit nära något som kan smitta dem.

Okej, tack för alla svar, då ska jag precis som med hunden inte avmaska i förebyggande syfte utan bara om det skulle bli nödvändigt. 
_**/Mvh Anne
#7 ja, det tycker jag låter vettigt.
Sen får man ju självklart avgöra själv i slutändan, men man ska ju se ur bägge synvinklarna.
Visst, gerbiler kan bära andra arters mask och blir därför mer "utsatta", men vilket pris får man betala i slutändan, är det värt det? Hur stor risk är det att just dina gerbiler blir smittade? etc, man får väga för och nackdelar noga som sagt. :)
Det som brukar vara på tapeten är att det är så svårt att upptäcka masken, så när man väl gör det kan det vara för sent att rädda gerbilen om det vill sig illa. Masken gör att immunförsvaret försvagas, och har man en sjuk gerbil som har svårt att bli frisk, DÅ kan man avmaska.
Men det är givetvis min personliga åsikt. Jag tycker det är viktigt att visa bägge sidor av myntet, en del är bra på att säga "såhär ska det vara, punkt!" utan att förklara ordentligt så man kan ta ställning själv.
Detta händer i och försig här inne med, det är så lätt hänt när man vill djurens bästa. Men vi jobbar på det :)

Jag avmaskade tjejerna som hittades utkastade i regnet för att vara på den säkra sidan. Men mina gerbiler som kommer från en uppfödare jag litar på och de som är födda hos mig avmaskar jag inte. Sen kan man väl diskutera om man ska avmaska mer om man ger hö eftersom det eventuellt kan komma in mask med det. Men jag anser i det långa loppet att man bör undvika avmaskning om det inte är nödvändigt. Av samma anledning som man bör undvika antibiotika om det inte är nödvändigt. Resistensutveckling. Något vi verkligen inte vill ha eftersom vi då kommer att få problem med djur som dör av sjukdomar de inte hade behövt dö av egentligen.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Visst kan maskar kanske bli resistenta men då får vi fundera vidare: hur blir maskar resistenta? När man avmaskar är tanken att masken ska dö, det är därför det är viktigt att man håller jättenoga på antal dagar man avmaskar, dosering och sanering. Döda maskar lär ju inte bli resistenta:) Avmaskar man däremot halvhjärtat ökar det risken för att masken blir resistent eftersom vissa maskar eller ägg då kan överleva.
Gerbiler lever ett ganska så skyddat liv i våra hem. Skulle alla då följa rekommendationerna för avmaskning är det möjligt att mer eller mindre utrota masken. Då behöver man inte avmaska årligen. Jag är ganska så säker på att det är så man gjort i Finland.
Börjar man avmaska en gerbil som fått en infektion och inte svarar på antibiotika så är det ofta för sent. Maskarna kan då ha blivit så många att immunförsvaret inte lyckas motstå dem. Så mycket mask ger tarmvred och gerbilen dör av det. Det är mycket plågsamt för en liten gerbil och det går ju bara att få reda på om man obducerar gerbilen.
Största risken att ens gerbiler ska få mask är genom att träffa andra gerbiler. T.ex.på utställningar eller mässor.
Hoppas jag gett en annan sida av myntet… :)
#10 Eftersom gerbilen nu kan vara värddjur för andra djurs mask, hur i hela friden ska vi kunna utrota ALL mask?
Eller avmaskas det bara mot just gerbilspringmasken, så det därför sen inte behöver avmaks årligen? Gills inte annan mask då?
Jag är tveksam till att alla sanerar sina hem kliniskt rent från golv till tak varje avmaskning så ALLA maskar och ägg dör, eftersom masken är luftburen. Så dom flesta avmaskar nog halvhjärtat.
Det är en intressant och viktig diskussion detta, självklart ska man avmaska vid behov, och det är svårt att veta var gränsen går för överkonsumtion :)
#10 Tyvarr funkar det inte sa att sa lange man tar dod pa allt till 100% sa utvecklas inte resistens. :/
Hade det varit sa enkelt att bara medicinera pa rutin och sen ar allting bra… da kan vi ju borja ge antibiotika i forebyggande syfte ocksa tycker jag, da det ar mycket vanligare att gerbiler dor av infektioner an att de dor av mask.

men om man tänker såhär då…man avmaskar en gerbil 1 gång per år…hur länge lever en gerbil..kanske 3- 4. hinner det utveckla ressistens..är det skillnad på resistensutveckling på tex hundar, katter och gerbiler vet vi det? vill man riskera att en gerbil dör pga att masken gör immunförsvaret sämre? en hund eller katt dör ju inte av att den har mask och gjort deras immunförsvar sämre, men på en gerbil så ökar då risken för det om den väl fått masken. mask tror jag inte heller helt kan utrotas licksom men det är väl vad varje enskild person väljer att göra för sitt djur.

Man kan inte riktigt jämföra maskmedel med antibiotika eftersom det är helt olika verkningsmekanismer bakom resistens hos bakterier och maskar.
Bakterier är inte alls så utvecklade som maskar är. Maskens komplexitet gör det mycket svårare för dem att snabbt utveckla resistens till skillnad från en bakterie. Detta beror dels på att mask inte förökar sig så snabbt som bakterier och dels för att masken inte kan förändra sig själv på samma sätt som bakterier. T.ex. så kan en bakterie förändra cellväggen så att antibiotikan inte kan ta sig in i den bakterien. En sådan förändring är omöjlig för en mask.
Maskmedel och antibiotika kan alltså inte jämföras på det sättet eftersom mask inte kan utveckla resistens på samma sätt som en bakterie.
Man avmaskar t.ex. valpar och kattungar innan de säljs. Detta beror på att mask smittar från mamma till ungar. Det här gäller inte bara för katter och hundar utan alla djurungar, även gerbiler.
Laboratoriedjur avmaskas även dem och det beror inte på att de är ute i skogen och springer :) Utan det beror snarare på att masksmitta är vanligt bland många gnagare och laboratoriedjur måste vara friska.
Följer man rekommendationen för avmaskning borde det inte överleva någon mask/ägg. Är det någon som överlever måste den ha utsats för maskmedel, utveckla resistens och dessutom lyckas sprida den vidare. Följs alltså rekommendationen bör risken för resistensutveckling hos mask vara försumbar. Skulle man däremot avmaska på ett oansvarigt sätt så ökar risken betydligt. T.ex. lusmedel har använts väldigt oansvarigt och där har man sett en resistensutveckling mot vissa lusmedel.
#14 Om det nu inte är någon fara för utveckling till ressistenta maskar, varför har man då börjat bromsa upp med avmaskningsmedlen hos andra arter och börjat varna för det?
Nu vet jag att man omöjligt kan svara exakt på denna fråga, men uppskattningsvis: Hur många gerbiler/år dör pga mask?
Tack för ditt tålamod och bra förklaringar. 

hur många katter hundar dör pga av mask då? ingen…om gerbilen dör pga av mask vare sig det är en per år eller flera, varför skulle vi inte avmaska? Övriga djur hinner ju avmaskas mååånga fler gånger än en gerbil behöver under sin livstid. kanske där det ligger iom att de varnar. Jag har iallafall inte läst/hört nånstans att de varnar för avmaskning så berätta gärna.
#16 Men hallå! Hundar och katter avmaskar bara vid symptom nu 
//Elin

på bikappsedeln då jag avmaskat har det iallafall stått 1-2ggr år oavsett symptom eller inte på axilur tabletterna. Nu har jag inte katt eller hund längre så jag vet inte om det står kvar.

nu har jag oral suspension som oftast ges till vaplar, kattungar eller till modertiken/ katten i slutet av dräktigheten och början av diperioden, där står det iallafall att det ges i förebyggande syfte till ungarna. (samma medel används till gerbiler)
avmaskat kattungar innan levernas har då varit en självklarhet för mig. lickaså vaccinering. (även om inte alla katter som är ovaccinerade dör av kattpest)

Kollade på denna sida http://www.avmaska.se/fochs.htm där står iallafall att katter som vistas utomhus är tumregeln att avmaskas 1 gång kvartal. vilket innebär tom 4 ggr per år. Innekatter dock vid symptom. Vuxna hundar vid blotta misstanken eftersom en del parasiter kan smittas till människan. Så jag avmaskade iallafall i förebyggande syfte då.
#14 _"T.ex. så kan en bakterie förändra cellväggen så att antibiotikan inte kan ta sig in i den bakterien. En sådan förändring är omöjlig för en mask."
_Du kommer med mycket bra argument i ovrigt tycker jag, men man kan aldrig saga aldrig for vi vet inte vad for mutationer som kan tankas dyka upp. Rent teoretiskt kan vad som helst handa. En varelse forandrar sig inte helt hux flux av vilja, den muteras.
Jag har varit narmast galen i det har med att avmaska, var extremt nogrann och var snarare radd att jag pa nagot satt "missat" en mask som skulle doda mina djur. Nu i efterhand tycker jag denna radsla var helt onodig. Har inte hort om mer an TVA (?) bekraftade fall av mask som gav dodlig utgang. Har obucerat djur som hade maskliknande symtom och de hade tarminfektion…
Jag tror vi far samre djur genom att medicinera mer och mer. Det djuren klarar sjalva i ett normalt tillstand kommer de snart att do av fast det inte var ett stort problem forut.

jo men grejjen är ju att masken är ett stort problem för gerbilen även om det nu inte är så vanligt. Annars håller jag med om att arter får mindre immunmotstånd mot tex infektioner. Masken kan dom som inte komma undan hur immun de än är. Förhoppningsvis har Ts fått några bra synvinklar i det hela nu.
#22 Du har ratt, men jag tror anda att djur som bara medicineras vid behov kommer ha storre motstandskraft an de som man medicinerar pa rutin.
Det behover inte betyda att de blir immuna.
Jag tycker inte det ar fel med avmaskning - jag holl ju sjalv pa med det jattelange! Det ar bara det att jag tankt till pa nar det ar bra att gora det.
Jätte intressant tråd att läsa! Mycket bra att det kom upp lite olika vinklingar på det hela!
Jag tycker heller inte att det är fel att avmaska, däremot tycker jag det avmaskas i onödan i vissa fall.
Jag håller helt med Emma i att mindre medicin = starkare djur.
Maskar liksom alla andra parasiter o dyl muterar. Allt levande strävar efter konstant förbättring, detta fenomen kallas för selektion.Om masken utsätts för ett maskmedel kommer den att utvecklas så medlet till slut inte biter. Även om masken dör kan dess arvsmassa föras vidare via sk hoppande gener som förflyttar sig via vektorer till andra växter och djur.
Mellan parasiter och dess värddjur uppstår en kapplöpning, den kallas röda drottningen-teoremet. Den starkaste överlever helt enkelt, svaga individer sållas bort. De starka utvecklas och muteras till det bättre, generation efter generation. Om du hela tiden servar din gerbil med maskmedel kommer den till slut inte ha något som helst eget försvar emot masken och vara totalt veroende av maskmedlet. Masken i sin tur utvkecklar motståndskraft mot maskmedlet, som till slut kommer tappa sin verkningsförmåga.
Vad händer då?
Vill vi ha det så?
Se på oss människor, vi kommer snart vara så beroende av mediciner att vi inte kan överleva utan dem. Samma sak är vi på väg att göra med våra djur. Sjukdomar/parasiter/whatever fortsätter utveckla sig, och de får vatten på kvarnen vid överanvändning av medicin, medan vi ständigt försämras då vårat immunförsvar får hjälp på vägen.
Källa: Liv i Utveckling
Det är länken till det maskmedlet som man rekomenderar till gerbilerna. Det ges mkt riktigt som #19 säger till valpar men om ni läser på länken här nedan så ser ni hur spolmaskens livscykel ser ut och då kanske ni förstår anledningen till att man avmaskar valparna samt den digivande tiken?
http://www.intervet.se/terapiomraden/avmaskning/hund/
vart-att-veta.asp
Och på denna länk ser ni att man inte ska avmska vuxna hundar om man inte ser bevis på förekomst av mask via ett träckprov
http://www.intervet.se/terapiomraden/avmaskning/hund/
avmaskningsrutiner.asp
Tänkte att det är viktigt att klargöra att på hund vet man hur livscykel osv ser ut, man vet så mkt mer än vad man faktist vet på gerbiler.
På hund har man slutat ge förebyggande förutom hos valpar då vuxna hundar lätt blir resistenta vid kontinuerlig behandling av maskmedlet.
Lotta
#26 Tack for att du la in mer ren fakta som kan hjalpa folk att bestamma sin egen asikt i amnet.
Jag tror sahar; Avmaskning kanske gynnar individen, men det gynnar inte arten.
Så sant så sant, EmmaJo.
Det borde bli ett bevingat citat.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!