Bör jag oroa mig?
Fick för nån vecka sedan hem två gerbilsystrar, runt 4 månader gamla.
Den ena syster är pigg som attan och uppe flera gånger om dagen och grejar, äter, tvätar sig och vill komma ut.
Men den andra systern sover gärna precis hela dagen, endast ute en kort stund och går sedan direkt och lägger sig igen…. kan hon vara sjuk på nåt sätt eftersom hon sover så mycke eller handlar det snarare om olika personligheter?
Bor jag oroa mig eller är det helt enkelt en liten latfia jag har fått hem:) Tänkte bara at hon borde vara mycke mer aktiv som är så ung..
Kram
Så länge hon inte ser hängig ut när hon väl är vaken tror jag itne det är någon fara. Jag har tvärt om här, när alla andra ligger och sover är endast en ute och busar ;)
Hälsningar Malin

jag skulle vilja säga att gerbiler blir slöa om de inte är friska. Det kan vara svårt se om dom är sjuka (även om de äter, dricker) och jag skulle vara försiktig med att säga att din kanske bara är lat i sin personlighet. Jag skulle nog vara oroad eftersom hon mestadels sover och bara går upp en kort stund för tex att äta, dricka och kanske skutta runt lite.
#2 men om hon nu är sjuk på nåt sätt, hur får jag veta det?
Hon är bara upp nån enstaka ganska kort stund på dagen medan syrran är uppe flera gånger och grejar runt.
Vet ju dock inte om hon är uppe på natten istället…
En liten idé kan ju vara att sätta henne i soffan eller en rasthage t.e.x. och se hur hon reagerar då… kvicknar hon till liv kan det vara att hon "bara" har långtråkigt och därför inte bryr sig om att vara uppe…
Hoppas det hjälper, annars skulle jag börja fundera på allvar om det är något annat som ligger bakom.

#3 du kan ju fråga förra ägaren om hon alltid varit så eller inte. sen finns det ju kunniga veterinären som kan undersöka henne.
Jag tror nog att hon bara ar skygg. Forsok att ta upp henne anda sa att du kan visitera dock.
Jag tar upp henne varje dag, den stunden hon är vaken, försöker ha ute henne och håller på med henne ca 10-15 minuter, då är hon pigg, men sen när jag släpper ner henne i akvariet igen så går hon och lägger sig…
är du säker på att hon lägger sig?
Ser du henne eller försvinner hon ner i någon gång? Isåfall kanske hon gräver och donar?
Om hon sover så mycket är det inte normalt, jag skulle nog bekymra mig faktiskt. Hor är hon på natten? Kanske du kan försöka hålle koll en natt, det kan ju vara då hon är som mest aktiv?
Hur ser hon ut, är ögonen klara och ordentligt öppna? eller ser hon liksom yrvaken ut? Är hon fluffig och tufsig i pälsen? visar hon något tecken alls på ohälsa utom sömnen? är hon smal eller tjock? normalviktig? hur känns magen? hur ser tänderna ut?
jo jag ser att hon går och lägger sig, dom har sitt bo så man ser rätt in i det genom glaset så jag ser henne hela tiden när hon sover.
vet inte hur mycke hon är uppe på natten iofs…
Hennes ögon ser klara ut men pälsen är i sämre kvalitet än sin systers, liksom, inte lika tät, blir lätt fettig när man tagit i henne.
Hon är absolut inte tjock, snarare smal, men jag har lite svårt av avgöra det då det var så länge sedan jag hade gerbiler sist. Hon är nog aningen smalare än sin syster men inte så att det syns/känns särskilt tydligt.
hon är 4 månader ca och väger 50g exakt

Mina är rätt mycket i boet, men jag tror inte att de sover där faktiskt. De kan sitta och titta i evigheter om de är på det humöret och har grävt färdigt för dagen, så kolla det som sagt ^^
Medarbetare på fantasy.ifokus
nej jag vet att hon sover, jag ser henne ligga i boet hela tiden(är hemma och är sjukskriven så jag är hemma hela dagarna och ser henne ligga och sova.
Kan nu uppdatera den här tråden lite och berätta att hon verkar ha piggnat till lite iallafall. Hon är uppe två gånger om dagen nu istället för en enda snabb gång. Jag börjar misstänka att hon saknade sina andra vå systrar som hon bodde ihop med innan hon och en syster flyttade hit. Kanske börjar hon glömma dom nu och vänja sig vid sitt nya liv.
#13 Hur länge har du haft dom, gerbiler minns nämligan varrnadra i kanske ca: 3 dgara, men det är olika.
//Elin
#13 jag har haft dom sen 9 juni nu, alltså 2 veckor nästan exact. Men kanske inte att hon har saknat sina systrar såhär länge men att hon blev uttrålad när hon var van vid mer liv och rörelse i akvariet