Om man handparar, skadar (burkamrat)
jag har suttit och läst lite om handparning. Hur vanligt är det att hanen eller honan biter/skadar/dödar sin gamla burkamrat när man sätter tillbaka efter parning. Brukar det hända??
Jag började tänka på det när jag såg att det stod under en text att man skulle bevaka dem 2 dygn efter att de har blivit ihop satta med orginal "kompisen"

Just ja en fråga till!
Läser ju mycket nu. Det stod på ett ställe att honan äter upp bebisar om hon har proteinbrist?? Är det sant, och när i dräktigheten är det för sent att göra något åt det?
risken är tämligen obefintlig. Visst kan kompisarna vara nyfikna när den som parats luktar annan gerbil, men det brukar itne uppstå problem. Hålla koll bör man ju givetvis göra ändå, utifall om att.

Jag har delat på ett par där jag handparade honan. Men inte efter parningen utan ett tag efter. Fick sätta dem i delad bur några dagar för att få ihop dem igen och sedan gick de ihop. De kunde dock inte riktigt slappna av ihop eftersom den parade honan var äldre och den yngre var större än den äldre. Så jag delade dem senare ändå för att inte få bråk. Men som Sara säger så är det rätt ovanligt att det blir tjafs. Vill man vara på den säkra sidan kan man ha en skål med deras gemensamma skitiga sand som man badar den parade honan i innan man sätter ihop dem igen.
Proteinbrist är aldrig för sent att åtgärda såvitt jag vet. Men så ser jag alltid till att mina har bra med protein i maten så den risken inte ska finnas.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Okey tack för era svar, är ju så svårt med texter, för man kan ju inte fråga hur ofta det de skriver om händer och så 

Jag hade absolut haft koll på dem. Gäller det hanar hade jag dessutom satt dem i delad bur efter handparningen. Speciellt om du parat B-hanen.
Har självt haft problem med en B-hane som blev nästan ihjälbiten av A-hanen efter att B-hanen blivit parad. Jag var dum nog och satte ihop dem utan delad bur eftersom jag tyckt det gått så bra de gångerna jag parat honom innan.
Honor är det så vitt jag vet inte samma sak med. Har stött på problem nån enstaka gång. Med honor tycker jag att det räcker att övervaka dem, ingen delad bur.
Så, att hanen/honan som blivit parad skadar burkamraten är nog inte så vanligt. Men burkamraten kan skada den gerbil som nyss blivit parad.
//Julia - Vision's Gerbiler

Nu kommer ju inte jag göra det med någon av gerbilerna jag har. Och nästa "omgång" kommer komma från en uppfödare, så då kan jag ju få hjälp av den :-)
Men man blir lite fundersam på hur vanliga vissa saker är 
Jag har inte haft några problem med mina hanar när dom återvänder till flocken efter handparning.
Hälsningar Malin