Genetik och uppfödnings snack.
Tänkte att det skulle vara kul att ha en tråd där man kan prata om Genetik och om Avel. Ställa frågor osv. Hoppas det är okej att jag startar denna tråd.
//Elin

Klart det är okej. Det är bara bra att lyfta upp frågor. Frågar man inget får man ingenting veta.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Bra med en sån tråd! kan jag ställa frågor om jag någon börjar avla :P
Tänkte höra om någon vet om det finns ett samband mellan en förälsred vitteckning och dennas avkommor?
Jag har en han här som har fått en pied variegated som ser så gott om likiadan ut som honom i vitteckningen. en anna hane här som inte har så mycket vitt på rumpan fick en med massor av vitt. Någon som vet?

#3 Det verkar inte som att det har något samband egentligen. Eller jag vet inte.. Jesper är ju patched och Lina är white spot. Det är ju samma teckning. De fick 3 agouti white spot, en black patched, en BEW/cp DEH pv och en otecknad cp-DEH.
Raggsockas mamma har jättelite vitt och han har ju massor. Så det borde inte ha något jättestort samband.. samtidigt som det verkar ha lite samband ändå med tanke på att 4 av 6 utav Lina o Jespers ungar fick samma teckning som sina föräldrar.
Does it become a walk?
/Ida
Bra tanke med tråden :)
Har en liten fundering här… Jag fick nyss reda på att min Popsy tydligen redan har haft en kull innan kullen hon fick här, såg en av hennes äldre ungar i till salu-tråden, den är DEH.
Det betyder att hon alltså bär på både a, e och g. Vore det inte lite konstigt om hon får enbart agoutis i kullen som kommer också? Man kan ju tycka att Björn ska bära på någon av de 3 generna iallafall… Ska bli spännande att se hur det blir. :) Någon som har en tanke eller två om detta? 
#5 Är ju ingen expert, men i så fall är det ju möjligt att hon kan få DEH, men var inte pappan DEH, nej jusdet, det var han inte… Men om pappan är bärare av DEH (kan dom vara bärare av allt?) så kan det väl vara därifrån det kommer. Finns det DEH i Popsy´s stamm? Nu låter jag jag som värsta experten här men… xD
//Elin

Att Björn skulle vara en ren agouti med helt rena gener låter ju ganska otroligt för det är ont om dem. Men visst kan det vara så. I sånt fall kommer det inte komma några andra färger än agouti, vad du än parar med. Däremot kan Björns ungar bli bärare själva om Popsy tex har Ee som genkod. Sannolikheten är väl att Björn bär på någon mer gen än rena agoutigener. Alltså enbart dominanta gener AA EE GG osv.. Dock är ju de "stora" generna dominanta. Så får ungarna Ee om Björn nu skulle vara EE så blir det inte några gula filurer eftersom det stora E:et är dominant.
Does it become a walk?
/Ida
#6: Haha, tror du missppfattade :P Hon har alltså haft en kull med en annan hane innan, som inte jag har vetat något om, där kom det tydligen en DEH och därför vet jag att hon bär på e.
Nu vet jag alltså att hon bär på a, g och e. Frågan var varför det bara kom agoutis i förra kullen, och hur stor är chansen att Björn varken bär på a, g eller e? Det är det jag tyckte var konstigt.
Ska bli kul att se om det kommer någon annan färg än agouti i kullen som kommer. (Hon ska inte ha några fler kullar efter denna, hade tänkt ta bara 2 kullar på henne, sen såg jag att det blir minst hennes 3:e nu idag :S)
Fråga: När man ska fundera ut vilka färger ungarna blir. Då kollar man föräldrarna och mor/far föräldrarnas färger. Finns det led att kolla ännu längre bak? Håller på att klurar på vad mina kommer att få för ungar. Svårt, jag vet inte så mycket på några av dom…
//Elin

Man behöver veta vad det finns för gener lite bakåt i leden för att veta vad föräldradjuren bär på. Annars kan man omöjligt räkna ut vad det blir. Då kan man bara gissa hejvilt :)
Does it become a walk?
/Ida
#7: Men precis, tror knappast han är en ren Agouti, han är ju dessutom från djuraffär och att få fram rena agoutis lär ju ta ett tag.. Så vi får väl se då, men tycker iallafall någon av de kommande filurerna kan få någon annan färg än agouti, eftersom det finns så pass många recessiva gener på Popsys sida menar jag.. Men men, det är väl bara det att de stora generna är dominanta då, som du sa ;)
#9: Jag kollar igenom hela stamtavlan och vilka färger de har, sedan skriver jag om den och översätter färgerna till de gällande genkoderna. :) Om du förstod X) Men har de ingen stamtavla så är det väldigt svårt att veta exakt vad som kommer dyka upp i kullarna :)
Det jag har på mina är: Vissa syskon, föräldrar och farfarn till 2 av mina liksom…
//Elin
#13: Då kan det vara svårt med så stora bitar som fattas.. Men man kan ju gissa ;)
Jag håller på med dektektivarbete just nu :P
//Elin
Detta har jag kommit fram till:
I Daisy släkt finns:
Grey agouti
Black
PEW
DEH
Agouti
**I Viggos släkt finns:
**Agouti
Slate
Black
Grey agouti
( Viggo är vittecknad )
Då borde det väl kunna bli alla dom här färgerna, det är endast i dom närmaste kretsarna dvs Föäldrar och syskon.
//Elin
#16: Det är inte alls säkert att det kan bli alla de färgerna, så enkelt är det inte, det beror helt på vad/hur/vilka som bär på vad ;)

vet du vad färgen på hanen var som popsy hade första kullen med?
#17 Asså jag vet. Men detta är vad det finns i mina gerbiler släkt, alltså är det inte helt omöjligt att det kan bli dom här färgerna. Föresten står det borde och kunna - vilket betyder att jag inte är 100% säker. Utan jag funderar, och jag försöker värkligen. T.ex hur vet man att djuren kommer bli just den färg? Iekligen kan man väl inte veta 100% utan gissa sig fram, eller är jag helt ute och cyklar nu? 
#18 Hanen är Grey agouti.
//Elin
det är lite tråkigt med Zoo-Gerbiler eftersom man knappt har någon chans att veta vilke gener den bär på och så , talar jag rätt nu ?
#20 Nej dom är inte från Zoo, utan en gansak oseriös uppfödare :P
//Elin

#19 100% säker kan man egentligen bara vara om man har stam lååångt bak. Som EmmaJo's Karamell. Där vet Emma att hon har rena agoutigener och inget annat.
Men ta mina Lina och Jesper som exempel. De ska kunna få Black, Agouti och DTW.. men de har två ungar som är DEH. Det fanns en miiiicroskopisk chans att de båda bar på e. Vilket det visade sig att de gjorde. Så vet man inte varje led i många många generationer så kan man aldrig vara helt säker på vilka färger det blir.
Does it become a walk?
/Ida
#22 Men asså… Det är allt jag har att gå på, derför gissar jag på att det kan bli dom här färgerna. Jag säger inte säkert att det blir just dom här färgerna, utan dom jag vet och då menar jag att det kan bli dom. Förut var det en som hjälpte mig, och hon sa att det BARA kan bli agouti och black. Men nu säger alla tvärtom, blir bara så förvirrad >.<
//Elin

Black och agouti är ju två vanliga "enkla" färger som inte kräver några kluriga gener. Om båda bär g så KAN det ju bli grey agouti, men det är svårt att veta om de gör. Lilla e verkar vara en gen som kan titta fram även om den ligger långt bak i leden. En ganska stark resesiv gen alltså. Så finns den nånstans i Viggos bakgrund utan att du vet det så kan du mycket väl få DEH. PEW är nog inte så stor sannolikhet. Slate har jag dålig koll på vilka gener det är.
Utifrån det du vet skulle jag nog gissa på agouti, black, grey agouti och DEH.. Men grey agouti är nog liite lägre sannolikhet på.
Does it become a walk?
/Ida
#24 Okej, tack :) Ursäkta om nån tyckte att jag vart otrevlig, kände mig lite "utsatt" eller nåt sånt :/
//Elin

Jag tyckte inte du va otrevlig alls! Jag förstår att det är frustrerande och förstår man inte ska man självklart fråga. Det tråkiga med att avla på djur med mindre känd bakgrund är ju just att man inte vet vilka färger som kommer. O andra sidan är inte färgen det viktigaste egentligen så det kan man ta som en trevlig överraskning 
Does it become a walk?
/Ida
Brukar också ta färgerna som en överraskning, men man känner sig mer seriös om man funderar på färger:P
//Elin
#18: Nej det vet jag inte… Såg ju bara att hon tydligen var mamma till en DEH i till salu-tråden. Kom lite som en chock men…
Kan ta och fråga den som säljer honom om hon vet nåt. :)
#19: "Hanen är grey agouti" ? Haha, tror du läste fel, om inte: Hur kan du veta vilken hane som Popsy haft ungar med innan?
#28 Jag har funderat på att köpa Qrösus, och han är en grey agouti…
//Elin
#29: Jaha, det var så det var..
Trodde du hade missat något, fel av mig, sorry 
#30 Hehe gör inget, men jag kan ibland också 
//Elin
100% saker kan man aldrig vara (iaf inte forsta gangen), det ar kruxet med dolda gener. Och da ska man veta att farggenerna helt klart ar det lattaste man kan halla pa med inom aveln.
Det enda sattet att fa reda pa saker ar ju t.ex. att para en aa med en A-. Far de aa-ungar sa ar ena foraldern Aa, men far de inte det kan ena foraldern fortfarande vara Aa (men mer troligt AA saklart).
Undra om hanen märker att honan är dräktig eller kommer han bara: Jaha ungar! 
//Elin

jag tror dom på nått sätt vet i förväg..hur vet jag inte..men då zins skulle föda ville inte hennes burkamrat att jag skulle störa henne genom att jag försökte titta in. hon ställde sig mitt i vägen och ville själv inte vara inne och störa henne. helt otroligt att dom "bara" vet.
Jodå nog vet hanar om när honor är dräktiga, om inte annat så lär dom väl känna lukten? Den lär med största sannolikhet förändras även om vi inte kan känna det 
Ja, dom vorde ganska korkade annars 
//Elin
Både Viggo och Daisy har Grey agouti i stammen ju, borde det inte finnas en chans att en av dom bär på G isåfall (eller om det nu är båda) då kan det väl finnas en chans att det kommer Grey agouti ungar? Men E är väl gula genen och den finns i Daisys stam (DEH) så då kan det väl bli DEH också? Eller? 
//Elin

om båda bär på g (inte G) så kan det blir grey agouti. Om båda bär på e (inte E) så kan det bli DEH. 
Does it become a walk?
/Ida
vet bara om att det finns e i ena stammen, men eftersom jag inte har stamtavla på dom så, vem vet? 
//Elin

Det lär snart visa sig ;)
Does it become a walk?
/Ida
Fråga: När får Colourpoints sina points? 
//Elin

Runt 8 - 9 veckor tror jag att de har börjat mörkna tydligt på min burmese och siamese.
Does it become a walk?
/Ida

#5 Ser ni diskuterar Popsy:) Det måste vara nåt som missats Katteeen, för jag har talat om att hon haft ungar förut. Men missuppfattning händer ju nu och då.. Ledsen om det ställt till problem för dig?!
# 21, är det jag som är den uppfödare som är "ganska oseriös"?
Kram!
#43 Va? Nejnej, menade hon som födde upp några av mina, alltså Viggo, Daisy, Saga och Julia, förlåt om du missupfattade 
//Elin

# 43 Hihi, ingen fara!!:)) (annars hade du ju inte funderat på att köpa djur från mig heller, antar jag ju:)Kram!!
Många gamla trådar som puttas nu. 
Men någon som tycker det är roligt att räkna ut vilka färger som skulle kunna komma i en kull och vill hjälpa mig?
Har ganska dålig koll på genetiken men har antecknat alla släktingars färger. Kullen är inte bestämd, men om det blir någon parning så vill jag veta förväntade färger.
Den tilltänka mamman är Agouti pied varigated.
Hon har släktingar i färgerna Black, Agouti, Pink eyed white, slate och Grey Agouti. (Finns både vittecknat och enfärgat.)
Hennes syskon är Colourpoint Grey agouti pied variegated, Agouti white spot, Agouti, Pink eyed white, Agouti pied varigated och Light colourpoint agouti.
Den tilltänkta pappan är black.
Hans släktingar har färgerna Silver nutmeg, Lilac, Polar fox, Nutmeg, Argente, Dove, Agouti, Grey Agouti, Black och Argente cream. (Finns både vittecknat och enfärgat.)
Hans syskon är Black och Lilac pied striped.
Vad är troligast och vad är möjligt? 
#46 Honan bär ju på a, kan bara på cb/ch, g och p iallafall.
//Elin
#46 kan du skriva lite mer specifikt än "släktingar"? typ mamma, pappa, mormor, morfar, farmor, farfar? :)
#48 Okej, det lär bli ganska många gammel. 
Det är pappans släkt, mammans kommer snart.
**
Pappa:** Silver Nutmeg Pied striped
Mamma: Lilac
Farfar: Polar Fox White Spot
Farmor: Nutmeg
Morfar: Lilac
Mormor: Argente
gammelfarfar: Agouti White Spot
gammelfarmor: Black
gammelmorfar: Dove
gammelmormor: Lilac
gammelgammelfarfar: Slate Patched
gammelgammelfarmor: Agouti
gammelgammelgammelfarfar: PEW
gammelgammelgammelfarmor: Grey Agouti
gammelgammelmorfar: Black
gammelgammelmormor: Argente cream
Mammans släkt är;
Pappa: Black pied variegated
Mamma: Agouti
Farfar: Black pied variegated
Morfar: PEW
Mormor: Grey Agouti
Gammelfarfar: Slate pied variegated
Gammelfarmor: Agouti
Vet tyvärr inte längre än så.
Om dakota bär på g och p så kan du få grey agouti, black, lilac, agouti, ivory cream, slate och ruby eyed white tror jag :P
//Elin
#43: Åhå, då har jag missat det :) Men nu fick hon ju konstigt nog ingen mer kull, så ingen skada skedd :)
Popsy bor ju numer hos Emelie-Tex, jag bidde utan gerbiler jag..
Kanske skaffar igen när jag flyttat hemifrån och allt är lite lugnare, vi får se hur det blir :) Popsy är en trevlig dam, i alla fall. :)

Hmm.. Vi ska inta vara för säkra på att popsy inte får en till kull.. *pekar på min tråd om popsy*
Ahaaa, då förstår jag att hon är rund om magen..

Frågan är ju NÄR hon parades…
Skulle vara kul och veta. an gerbiler gå över tiden?? Eller sjuta upp sin förlossning vid stress som vissa andra djurarter an, för det är ju trots allt 3 veckor sen vi hämtade henne.. 
Js, de kan skjuta på kullen om de behöver det. Eftersom Popsy nyligan haft kull innan också så är det troligt att hon valt att återhämta sig lite och har kullen kvar i magen därför.

Hur länge kan de skjuta upp den??

Frostälva som Sara har nu höll sina ungar lääänge.. hon skulle ha i februari egentligen har jag för mig. Men fick ungarna 17e maj.
Does it become a walk?
/Ida

Oj då, då är det ganska stor risk att Katteeens parning tog sig men att lilla gumman inte ville ha just då??

Det är dock väääldigt ovanligt att de håller så länge. Men uppenbarligen så händer det ju. Tova o hennes syskon är levande bevis på det ;)
Does it become a walk?
/Ida

Okey, men då avaktar jag typ 2 veckor. Och har inget hänt då, då får jag börja motionera henne lite mer