Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1435 ggr
Katter3
0

Blodiga nosar

Kollade till gerbilerna nyss. Jag tyckte att Vitis nos såg lite konstig ut, så jag tog upp honom och kollade. Där var lite blod. Kollade Svartis också för säkerthets skull. Han hade också en lite blodig nos.

Kan det bero på deras rasthage? Den är ju gjord av galler. Själv har jag misstankar om det.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

sissie
0

Kan vara gallert i hagen. Varierar du innehållet i hagen? Lägger in äppel eller björkkvistar? Andra gnagsaker som kartonger m m. Jag har hage till mina med och passar de noga så att de inte börjar gnaga på gallret. Med mycket annat att gnaga på så låter mina bli gallret för det mesta. Om de börjar gnaga på gallret så endera blåser jag på dem eller så petar jag dem på nosen. Det brukar hjälpa. Fast ibland är de envisa och så lyfter jag ut dem och sysselsätter dem med annat. Tex en rundtur i huset eller så får de leta solrosfrön.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

issa83
0

De kan väl vara lite förkylda också. Deras snor kan se ut som blod har jag för mig.

[Tassy]
0

#2 alldeles riktigt.

Det låter troligt att de kan vara snuviga.

Katter3
0

Fast är det inte lite konstigt om de blir förkylda både två på samma gång ungefär två dagar efter att jag börjat använda rasthagen "på riktigt"? Jag har ju sett att de sticker ut nosen och har sig med gallret.

Jag ska hålla ett öga på dem i alla fall! De beter sig precis som vanligt, vilket känns skönt.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

[Tassy]
0

#4 kan det vara damm eller nåt som de reagerar på?

Katter3
0

#5 Kanske… När jag skulle ta in dem från rasthagen en av gångerna så lyckades de smita in under min "byrå". Där är rätt dammigt under. De kom ut efter några sekunder bara, men det räcker kanske?

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

[Tassy]
0

#6 ja det räcker nog för att de ska hinna reagera.

Hur ser det ut idag, nån skillnad?

Katter3
0

#7 Svartis är lite röd runt nosen bara. Vitis har något gult. När jag kollade till Svartis innan idag (Vitis sov) hade han också lite gult, men det är som sagt borta nu.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

abbimicke
0

De kan ha lite allergi mot spånet, blir det värre kan man byta till något annat, typ nån sorts "pappersspån" har jag för mig. Deras snor ser precis ut som blod. Men det kan hjälpa att ha på Bepanthensalva också, om det bara är nåt tillfälligt.