SHF,SGF eller SGS
Jag har två gerbilkillar(båda har stamtavla) och har kanske tänkt att ställa ut dem framöver. Vidare har jag haft tanken på att regga mig som uppfödare någon gång i framtiden och funderar därför vilken förening som passar bäst.
Du får titta runt lite och själv bilda dig en uppfattning om vilken förening du bör välja, de är olika inriktade alla 3, så de passar olika personer.
SGF- Avmaskar årligen, har avelsrestriktioner på vissa färger och gener, har både standard och petutställning
SHF- Avmaskar inte, inga specifika avelsresktriktioner, har både standard och petutställning
SGS- Avmaskar inte, inga specifika avelsrestriktioner, har valt att inte ha standardklass men i stället två petklasser för utställning.
Alla 3 föreningarna kan man bli seriös uppfödare inom, och alla 3 erbjuder dig att avlägga ett uppfödarprov och möjlighet att bli licensierad uppfödare. Självklart gäller det också att du alltid väljer friska djur med gott temperament.
Du hittar länkar till föreningarnas hemsidor under våra länkar här på gerbilsajten.
Tack!Det var det jag ville veta!
Rätta mig om jag har fel, men både SGS och SHF har frivillig avmaskning, allstå det är inte obligatoriskt om man vill gå på utställningar. De förbjuder det däremot inte
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
Jag tror ju knappast Tassy syftade på att dom har förbud mot avmaskning, snarare så att dom inte har krav på det. Jag vet inte hur du läser och uppfattar texten, men så uppfattde jag den.
Hälsningar Malin
Jag menar att SHF och SGS inte har krav på avmaskning ja :) vad man sedan själv väljer är ju upp till var och en.
Men det blir ju fruktansvärt slöseri på maskmedel om några avmaskar men inte andra och djuren sedan vistas i närheten av varandra, då vissa maskar smittar luftburet, så då blir allt jobb ogjort.
Nu kommer säkert följdfrågan; "är avmaskning nödvändigt?" så jag svarar väl på den med direkt för den nyfikne; åter igen, det är upp till dig att ta beslutet, men min personliga åsikt är att nej, man behöver inte det. Vad jag vet avmaskar man varken hund eller ens katt årligen längre, utan man avmaskar vid symptom. Det är inte bra att använda mediciner i onödan, och risken att maskarna blir motståndskraftig ökar vid onödigt bruk. För att några gerbiler har haft mask innebär inte det att alla har mask.
Att overmedicinera ger bara problem. Se bara vad vi har gjort med antibiotika; gett det for minsta lilla grej, och aven i forebyggande syfte… nu har vi istallet problem med att fler och fler bakterier blir immuna och inte paverkas av antibiotika. Jag fick inte medicin nar jag hade oroninflammation i vintras t.ex, for man kan inte halla pa och medicinera for allt. Det ska anvandas nar det ar absolut nodvandigt eller inte alls.

Öroninflammation är iofs bakterier och bör behandlas med antibiotika. Det man gör fel är ju att man behandlar ALLT med antibiotika. Det är bla därför vi nu får fler och fler multiresistena bakterier att slåss emot.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

hos människan iallafall..det är ju inte antibiotika i avmaskningsmedel väl? nackdelen med att inte avmaska gerbiler ifall de har mask är att symtomen inte visas och när de väl gör det, är det oftast för sent. Avmaska gerbiler gör man bara 1 gång per år. Förut iallafall avmaska manhundar och katter vart 6e månad.

Det har hänt ganska nyligen att en gerbil dött av mask inom SGF. Om jag inte läst helt fel.
#4 Jag menade inte att rätta Tassy men att förtydliga om det var fler än jag som fick tänka efter innan man fattade eller inte gjorde det alls!
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

#9 Hur kommer masken till gerbilen? Jag ger inte mina hö eller något utifrån som jag inte har steriliserat noga innan. Alltså kan de få lika mycket mask som jag ungefär. O jag har, mig veterligen ingen mask.
Sen är det, som jag har förstått iaf, inte bara en gång om året det ska avmaskas i SGF utan även efter andra föreningars utställningar om man väljer att vara med i fler.
Sen detta med antibiotika.. Gerbiler kan smittas av våra baciller och vi medicinerar dem med Bactrim som är ett antibiotikum för människor. Alltså kan gerbilernas baciller bli lika immuna som våra vid överdriven användning av antibiotika. Även maskar utvecklar immunitet mot maskmedel om man använder det för mycket. Jobba för att hålla borta risken att ens få in mask istället tycker jag. Det är hälsosammare i det långa loppet.
Does it become a walk?
/Ida
#7 Haha, ja det tyckte jag ocksa!
Men min doktor sa nej. "Du har oroninflammation, det gar over". Typ.
Nu ar jag absolut INTE emot att medicinera sjuka djur. Sjalvfallet inte. Det jag tankte pa var t.ex. da man hade antibiotika i grisfoder i "forebyggande syfte". Det ni!
Sen tror jag ocksa att vi gor vara djur sjuka genom att sprita hit och dit, medicinera osv. Jag tror att vi kommer att sanka deras naturliga immunforsvar om vi hela tiden gor sa. Vi bor inte strava efter ett tamdjur som man maste medicinera hela tiden, utan med selektiv avel forsoka fa sa friska djur som mojligt. Det inkluderar att inte avla pa djur som har varit sjuka och inte medicinera i onodan.
En sak till… sa vitt jag vet dor inte SHF/SGS-djur som flugor. Har aven obducerat djur innan jag gick med i SGF och borjade avmaska och da hittades ingen mask alls. Hade det funnits hos alla oavmaskade djur hade det garanterat funnits i de djuren.

Åter till vilken förening man ska bli medlem i.
Jag anser att man ska vara medlem i en förening som t.ex har aktiviteter i närheten där man bor.
I södra delarna av sverige har vi Sydsveriges Smådjursvänner,
Vi har 3 utställningar om året, medlemsträffar och andra aktiviteter.
På utställningarna har vi bara standardklass.
Hos oss har man även möjlighet att bli registrerad uppfödare.
/ Daniel T
Ordf. Sydsveriges Smådjursvänner.

Vilken av dessa klubbar/föreningar brukar ha mest aktiviteter här uppe i Norrbotten?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tycker att SHF är bäst. Eftersom jag både har hamstrar och gerbiler så den föreningen passar mig bäst :)

#16 Vi i SGS håller på att starta upp en Norrlandssektion ;)
Does it become a walk?
/Ida
Jag har kikat mest på SHF och SGS. Mitt val föll på SGS. Framför allt för att jag pratat med flera SGS-medlemmar och trivs så bra med dem.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

#18 aha det låter spännande 
_**/Mvh Anne

#20 Förhoppningsvis får vi till en utställning typ i Lule eller Pite i september ;)
Does it become a walk?
/Ida

#21 räkna med att jag kommer 
_**/Mvh Anne

#21 jag är impad! lule och pite. med att inte ta med å et. 

#23 Jag är faktiskt född norr om dalälven ;)
Does it become a walk?
/Ida

aha! förklarar saken!