Dipodomys agilis/känguru råtta
Hej hej, är nyfiken på om nån känner till nånting om dessa små varelser som är jätte söta och liknar gerbiler till utsedet :)
Har bara sett några bilder på dom och är gravt nyfiken på om dom går att få tag på här i sverige så att man kanske kan börja en uppfödning utav dom..
som sagt latinska namnet är Dipodomys agilis men kallas även för "Kängurumus/Råtta".
Kan även vara så att dom heter något annat också, det var iaf dessa namn ja hittade på internet.
Kanske även är så att de finns flera liknande arter av dessa söta djur, nån som har lite info och bilder? :)
MVH Fredrik
jerboa heter jaculus jaculus, sen har vi jaculus orientalis. Detta är något annat, ska kika på vad det kan vara för spännande djur :)
ser ut som en blandning mellan jird, gerbil och jerboa :)
De ar inte slakt med gerbiler, forutom att bada tillhor gnagarna. De tillhor alltsa inte ens samma familj. Det finns lite mer info via wikipedia dar man kan se vilken familj de tillhor och man kan fa lite latinska namn som kan hjalpa om man vill hitta mer info.
Det räcker med att titta på latisnska namnet så ser man ju att de inte tillhör samma släkte ;)
#9 Japp, jag menar det.
Men visst ser de valdigt lika ut!
Jag tror inte de finns att fa tag pa i Sverige och att foda upp exotiska djur ar mer komplicerat an du tror tyvarr… Hade de varit fantastiska husdjur hade de nog gatt att fa tag pa, men desto svarare/jobbigare ett djur ar att halla och foroka i fangenskap deso farre finns det att fa tag pa. Dessutom ar det ganska extremt att vilja foda upp ett djurslag man knappt har nagon kunskap av alls.
#12 jag måste tyvärr hålla med EmmaJo där. Det är ganska vanligt med folk inne på exotiska djur som endast sett en bild på ett djur och vill ha det. Så funkar det absolut inte. Visst kan man falla för utsidan av djuret men man måste verkligen läsa på sig om det innan man skaffar! Och finns det inte fakta m djuret bör man inte heller sträva efter att införskaffa det. Dom kan ha behov du omöjligen kan veta om? Behov dom kan dö utan till och med?
så nej till djur utan fakta.
Hälsningar Malin

Hehe ok, en massa snabba svar :)
ja va mest intresserad av information gällande djuret i fråga och är de så att dom är tämligen lätta att föda upp så vore det kanske idé att göra det och sälja till djurbutiker förutsatt att dom är lättskötta och inte har speciella behov som ni precis sagt :)
Tack så mycke för svaren, och om nån kan hitta lite mera information om dom små liven är svåra att föda upp / har speciella behov så skulle ja bli ypperligt glad åt att få den informationen :)
Mvh fredrik
Att sälja till djurbutiker är tyvärr inte alls något att sträva efter. Hur vet du då att djuren får ett bra och kunnigt hem? Hur vet du vad som händer i linjerna? Sjukdommar och psyket?
Det är mycket att tänka på :)

googlade lite och hittade den här infon;
Agile Kangaroo Rats are excellent swimmers. They can run on all four feet as well as hop on their large hind feet, and if they are fleeing a predator, can make sharp turns. They are not strong diggers, so they commonly dig their burrows in loose, sandy soil. Their burrows can be extensive: one had six branches, each ending in a chamber. One chamber held a nest made of the hulls of grass seeds, and the other chambers served for food storage. The Kangaroo Rat had carried acorns, grass seeds, and flower parts to the burrow in its external, fur-lined cheek pouches, stored these items, and plugged the entrance to most of the chambers with soil.
fann även att dom hade en ganska stor släkt familj;
Dipodomys agilis
Dipodomys californicus
Dipodomys compactus
Dipodomys deserti
Dipodomys elator
Dipodomys gravipes
Dipodomys heermanni
Dipodomys ingens
Dipodomys merriami
Dipodomys microps
Dipodomys nelsoni
Dipodomys nitratoides
Dipodomys ordii
Dipodomys panamintinus
Dipodomys phillipsii
Dipodomys simulans
Dipodomys spectabilis
Dipodomys stephensi
Dipodomys venustus
mycke info fanns på ; http://en.wikipedia.org/wiki/Kangaroo_rat
Verkar även som att ca hälften av dom är på väg att bli utdöda pga att deras naturliga hemtvister försvinner :(
//Fredrik
#16 Fast infon är föga talande om deras liv i fångenskap? Inget om deras behov, mat, boende etc?

#17 inget vad jag sätt än så långe tyvärr, får nästan ta kontakt med en zoolog möjligtvis..
men ja ska söka vidare, kan ju vara kul att veta lite om den iaf.
även om man kanske inte skulle sälja till djurbutiker så kanske man kan nån gång i framtiden ta hand om sånna som är på väg att bli utdöda ..
#18 Jag tror du ska fudera lite mer på vad du ger dig in på. Känns som det inte riktigt är genom tänkt.
Hälsningar Malin
TS kommer omojligt att fa tag i ett par. Inget illa menat nu, men det kravs liiite mer engagemang an sahar. Hade intresset for att importera och etablera arten som husdjur varit extremt starkt hade TS inte behovt fraga oss pa gerbiler.ifokus, nar gerbiler inte ens ar slakt med detta djur. Da hade det redan varit en importfraga och TS sjalv hade troligen bokat en biljett till USA for att fixa allt personligen.
Alltsa; Jag vet ingenting om TS, men jag vet att det kraver ganska starka passioner for att ga igenom med nagot sant har. Jag t.ex. ar mycket intresserad av att skaffa en/tva shaw's jird, men har jag fixat transport fran England annu? Nej. Det skulle ga att fixa, men intresset ar inte sa stort att det ar vart problematiken riktigt annu.
Kan saga sahar; Jag hade ett par trettonlinjerade jordekorrar forut. Det finns betydligt mer info om dem an om de har djuren, och anda visste jag pa tok for lite! 1 ars erfarenhet av dem gav mig ovarderlig kunskap, men jag kanner anda att jag aldrig mer vill ha ett djur som jag inte kan lasa pa riktigt ordentligt om innan jag koper dem. Det var coolt i vissa stunder, en erfarenhet… och ibland javligt jobbigt och frustrerande. Mest laskigt var det - aldrig nagon att radfraga, aldrig nagon som kunde hjalpa om nagot gick fel… Nej tack, aldrig mer vill jag ha ett djurslag dar man oftast far gissa och forsoka hjalpa sig sjalv.
Vill bara saga att jag inte menar nagot illa med detta inlagg utan vill snarare varna for att skaffa exotiska djur som man aldrig sett mer an pa bild hux flux. Jag gjorde det med planering, det blev svart anda! Sen finns det massa grejer som t.ex. okanda sjukdomar osv som du maste tanka pa… for med djur som inte ar i narheten av domesticerade sa ar chansen att du blir biten nagon gang ganska stor.

Jodå klart att de finns problematik över nya saker, det har det alltid funnits och kommer alltid att finnas..
fann dock dessa djur spec intressanta men eftersom att dom tyvärr tycks vara så pass "outforskade" som dom är så lär det nog inte vara så stor idé att "jaga" tag i några.
Men, det hade dock vart en stor erfarenhet att ta sig an ett par relativt nya djur.
Ty då kommer man också till den frågan om sjukdomar som kan föras över från dessa djur och det är inget jag vill riskera när det gäller varken mig själv eller min flickvän som är gravid.
Även om det hade vart coolt/roligt att ta sig an dom små rackarna så får det vänta.
Fredrik