Skumt men gulligt beteende!
Jag har en liten dam som har något lagom myko för sig när jag har henne uppe (endast när hon är hos mig dock). Hon liksom lägger överkroppen/hakan platt på mig och..tja, darrar fram och tillbaka, med stänga ögon. Någon som har sett liknande och har någon teori om vad det betyder?
:)
Tror att hon spinner, njuter, har hänt mig en gång med en av mina tidigare gerbiler. Då vibrerade hon med halvstängda ögon. 
Ja, hon spinner nog :)
Klart du stimulerar på något vis, vi talar bara inte samma språk. ;)
Förmodligen är det din doft som triggar.
Jag tror hon är väldigt trygg och så, gerbilen jag pratade om spann när jag klappade henne lite försiktigt över ryggen. 

bara ni inte misstolkar det här. de kan ju ha mindre elepelsi anfall. då brukar de blunda och kroppen rycka lite bakpåt(öronen brukar följa med) är vanligt på unga gerbiler som har känsliga hjärnor som lätt blir retade. Man kan lätt tro det är något mysigt. om de har haft ett anfall så brukar de bli trötta och kan somna i handen vilket kan anses vara underbart om man inte vet vad det kan ha varit.
#8 Jo det har du rätt i. Men det brukar väl vara mera ryckigt och gerbilen blir på ett speciellt sätt enligt min erfarenhet, man hajjar till och förstår att något är fel även om man inte direkt ser att det är ett EP anfall?
Finns inget att misstolka, det är ju bara bra med fler synviklar. Klart det kan vara något allvarligt :)

Tror inte att Angelclaws lilla knäppis har ep. Det låter som något hon väljer att göra för att hon gillar matte. Eftersom hon inte gör det på sin husse ;) Låter inte som regelrätt spinnande men någon form av tillgivenhet tror jag.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Aaaw, grattis Angelclaw :) Det är så urgulligt när de spinner, bara en av mina som gjort det en gång, sedan dess har jag väntat förgäves ^^
Men så gjorde min också iallafall, och jag tror inte att det var något epilepsianfall! :D
Medarbetare på fantasy.ifokus

iof kan EP anfall vara i olika grader. Jag tycker det är lite fel att säga att din gerbil nog spinner eftersom jag inte sett det själv. Men du som ägare har ju största ansvaret så..
Sen skulle jag gärna vela få en länk (gärna utlänskt går bra) där det står att gerbiler spinner =) för jag har inte sett det stå nånannanstans än här.
#13 Do gerbils purr?_
"A gerbil if it purrs does not make a sound. But, if you hold the gerbil in your hand, you will feel a gentle or sometimes even forced vibration. BUT, you will only feel the gerbil purr if the gerbil trusts you and is happy."_
Understand Your Gerbils' Body Language
_"Some gerbils actually purr! You can't hear them purr like a cat, but you can feel them purr when they sit in your hand. Not many gerbils purr, but there and some who do purr when they're held by someone they trust. If you feel your gerbil vibrating in your hands, she is content and happy."
_Gerbil Behavior
_Everybody knows the common behaviour of cats, that they are purring, when they feel comfortable._
_The interesting is: Gerbils exactly do so! My own experience was confirmed by Gail Seigel too. He wrotes to me: "Another common behavior is a purring vibration (like a cat!) that the gerbils make when they are accustomed to being held in your hand and petted. You don't hear a sound, but you can feel it in your hand."
_Hittade några länkar, sök bara på "gerbil purr" eller liknande så finns det fler träffar. 

#14 tack!
tjoffsa, mina ex-gerbiler har då spunnit (?) då och då, så jag hoppas att de inte är några missfoster ;)

jo jag har också känns vibbrationer men gerbilen som TS har gör lite annars än vad mina gör.

jag va osäker och bad om länkar där det står mer om det.

Har som sagt haft gerbiler med EP, inte det. Hon är inte trött eller har några sjukdomstecken annars, jag har ett par andra som spinner, ser inte likadant ut men hon verkar ju mysa så jag får väl ta det som ömhetsbevis ;)
Jag har ju ändå haft gerbiler i några år, ingen ankunge på dem men just detta var ett beteende jag inte observerat på någon annan gerbil förr.

då kan det väl inte vara annat än att hon spinner i så fall. har hon gjort så tidigare eller något hon börjar göra nyligen?
Blev lite nyfiken, vilken av dina är det som är så mysig? (Planerar en kidnappning)
#18: Det är lugnt, jag menade inte att låta otrevlig alls :)
#23 MEN
Om jag lovar att försöka att inte ta henne då? 
#25 kul :)