Godis är gott *smask* ; Bildtråd
Tänkte att vi kunde samla ihop lite bilder på våra gerbiler när de smaskar på något gott :) Vad de äter spelar ingen roll, bara de har något i munnen :)
Så släng in lite gosiga mumsbilder nu :)
Har tyvärr ingen bra bild just nu - ska försöka ta någon bra.., men vore inte det ett bra tema för månadsgerbilen? Det är ju sååå sött när de mumsar på något!
#4 Är du plusare? I s f klickar du i en ruta som heter visa direkt i inlägget… Om du är "vanlig" så vet jag faktiskt inte…
antar att jag inte är det eft. ingen ruta finns å kryssa i XD
Snacka om att formligen bokstavligt bada i mat!
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Solrosfrön är gott! Tycker i alla fall Kola. En riktig gottegris. Knubbisvarning på honom!
Wrooom!
Gulliga saker det där
Wrooom!

#19 Hoho så söt! :D
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
vad söötaa!
Mina vill inte ha ost!
Läcker bild. Ser verkligen ut att uppskatta ost!
Wrooom!
Varf örsiktig med ost, det innerhåkller laktos vilket gerbiler är känsliga mot.
//Elin
#25 Amen gullungar då! 
//Elin

Tycker det är roligt att se att det fanns så många söta bilder som kom upp i tråden :) Toppen ide Isafisa ;)
#25 Sött att alla ville dricka samtidigt. 
#28 Så går det när man tuggat sönder vattenflaskan och varit utan vatten en hel dag… :/
Hälsningar Malin
#29 hehe ja det hade mina gubbar också gjort i lördags
#29: Visst är det väl kul när de gör så? :P Så får man dåligt samvete sen när man ser att de inte har något vatten ^^ Som tur är brukar man ju upptäcka det i tid iaf :)

#33 och #34 Söta! Vilken färg är Vitis? :)
//Elin
oooooooooooh vad söt svartis va (´:
Oj! Så söta! Vill ha såna!
Wrooom!
#35 Jag tror att han är silver, är dock inte säker - jag är så dålig på färger. 
#36, #37 Tack! :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Det spelar ingen roll. Dom var söta i alla fall!
Wrooom!
Havrefras! Det måste jag prova om mina gillar.
Wrooom!
Tihi!
Wrooom!

sötisar!
Älskar bild #41 det ser nästan ut som han snott godisen ^^
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

#50 och #51 Så himla söta!
brownie är magiskt fin !! o:
Burmeser är som socker, thats it .
(dåligt foto men sött :D
fixa gärna den stor någon tack (:
#50 åh så fin han blivit *stolt* Ser ju så gott ut med sallad :)

ja.hehe.sallad är godis!! solrosfrön duger inte till nån av dom!

Mina äter BARA solrosfrö och pumpafrö som godis :P Vägrar käka nyttigt xD
Medarbetare på fantasy.ifokus
Gud vilka söta gerbiler, verkligen allihopa:)

Puss från mig!
Poesidon. Ost innehåller inte mycket laktos, de allra flesta laktosintoleranta kan äta det.
sedan får du gärna visa en källa på att gerbiler skulle vara känsliga för laktos.
Mina gillar inte ost. Däremot solros är en hitt. Tja, Kola skulle nog äta ost förståss. Han äter allt!
Riktigt matvrak. Tror alltid att man har med sig mat till honom. Får han en gnagarstång att tugga på så sitter han vid den i timmar. Så honom får jag hålla kort.
Wrooom!
mina gillar å äter ost !
Men kanske var annan vecka det händer liksom .:p
Jag har aldrig provat med ost, kanske vore något, hos Li slinker i alla fall det mesta ner. 

#58 Det är inte konstaterat att gerbiler inte tål laktos. Men eftersom det inte är något som ingår i deras normala föda så finns det stor sannolikhet att deras magar inte tolererar det precis som det är för alla andra arter, ink människor, som inte äter laktos i vanliga fall. Varför ta risken att ge de små liven ont i magen? Ost innehåller som sagt inte någon hög halt laktos, och ju mer lagrad desto mindre laktos. Så en ostbit gör ingen större skada. Men det är inget som är nödvändigt på något vis och bör inte ges i större mängder.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#62 Är det inte konstaterat så tycker jag inte att du ska skriva det som ett faktum. Att rekomendera till försiktighet pga man inte vet om det är dåligt för dem hade varit mer på sin plats om du nödvändigtvis var tvungen att komentera osten.

#63 Jag har inte kommenterat osten, jag bara svarade på din fråga om källa. Och sedan tar du och mjukar upp din ton lite är du snäll. Vi månar om djuren och ger råd efter våra erfarenheter. Det behöver du inte besvara med snäsiga kommentarer.
Does it become a walk?
/Ida
Ok, jag ber om ursäkt, det var poesidon som hade kommenterat osten. Jag råkade blanda ihop er eftersom det var till henne jag ställde "frågan"
Det var inte min mening att vara snäsig, jag blir bara så irriterad när folk gör ett antagande och säjer det som en sanning. Dessutom är det inte smart att säja att de är laktosintoleranta om man inte vet det, risken finns ju att de är känsliga för mjölk men mot mjölkproteinet och inte mot laktoset, och då kanske någon glad ihågen byter ut mjölken mot laktosfri i tron att det är lungt att ge dem rikligt av det då trots att det inte är det. Så min poäng är att tänka igenom noga innan man säjer något som sanning utan att ha en källa till det.

Det är dock oftast laktosen man inte tål faktiskt. Och jag gör alltid pannkaka och annat på laktosfri mjölk till mina o det har gått utmärkt.
Jag vet att jag har läst nånstans att gerbiler är känsliga för laktos. Just nu minns jag inte var, och jag lyckas inte hitta det heller. Men det är snart 2 år sedan jag läste det oxå. Sedan dess är det inget jag har lagt ner min själ i att hitta info om eftersom jag tycker att jag vet hur man tänker kring gerbiler och laktos.
Jag blir oxå irriterad på folk som kommer med antaganden. Nu är detta mer än ett antagande, det är något man menar att det är känt i gerbilvärlden lixom man vet att det finns hos många andra arter, djur som människor. Det är något man sagt att det är så i många år, och då ser jag det som mer än ett antagande. Hittar jag källan där jag läste det så ska jag hojta till. Just nu har jag dock 19 djur som väntar på lite uppmärksamhet :)
Does it become a walk?
/Ida
Ursäkta men, jag sa faktiskt aldrig det som ett antagande utan att du skulle vara FÖRSIKTIG. Det är väl ändå viktigare med djuren. Och nej, ost innerhåller inte mycklet, men det innerhåller endå och eftersom jag själv är laktosintrolerant och reageraer även på ost så så jag bara att du skulle vara försiktig, ävenom det lät som jag visste så försökte jag var hjäpa till. men URSÄKTA, jag ska inte hjälpa till mer här iallafall >.< //Pose-idon
//Elin

#68 Lugn nu Elin. Du kommer med bra kunskaper så jag tycker absolut du ska fortsätta hjälpa till. Saken är utagerad i övrigt. Jag hjälpte dig att förklara vidare. Man bör undvika laktos till gerbiler. Enklast är väl att tänka; vad är naturligt. Och ost finns ju faktiskt inte i naturen som ost o gerbiler äter inte av kossor ;)
Does it become a walk?
/Ida
En bra tumregel är att i mesta möjliga mån undvika "människomat" till djur. Det behöver man inte någon källa eller vetenskapliga besvis för att förstå varför. Djur kan inte tala, de kan inte berätta för oss om de mår dåligt av våran mat, som är anpassad efter våra behov.
Vänd på det hela:
Om jag tröck i mig motsvarande storleksportion gerbilmat som en bit ost är för en gerbil skulle jag definitivt inte må bra, min mage är inte anpassad efter en sådan kost, även om jag nu kan äta det som är i gerbilmaten i viss mängd.
Det blir lite knivigt att dra en gräns, gerbiler får inte torrfoder heller i det vilda, lika lite som de käkar ko. Men låt sunt förnuft råda.
#68 Nej Poesidon, du får inte sluta med att ge tips! Utan tips så skulle den här sajten vara värdelös. Men det måste också vara tillåtet att ifrågasätta tipsen. Jag skulle inte drömma om att ge mina gerbiler mjölk eftersom de inte är vana med det, (hade jag gett dem det från början så hade det varit annorlunda) men det är inte det som är grejen.
Vänta här nu! Ost är ju gjord på mjölk.
//Elin
#40 Haha, tank att jag nastan glomt bort hur liten han har varit!
Angaende ost; varfor ska man ge gerbiler nagot som ar potentiellt farligt och som de verkligen inte behover?? Finns INGEN anledning alls. Man kan sakert fa vissa gerbiler att ata chips och likande ocksa, men finns det nagon mening med det? Nej. Ingen alls. Sluta behandla era djur som manniskor och fatta att man inte behover halla pa och chansa hela tiden.
#73 Ja samma här, han var verkligen ett litet popcorn bokstavligt talat så liten han var 

ost är väl gjort på vassle?? eller var det så att vasslet togs bort vid ostproduktionen? jag som har läst om det har glömt!!
#72 Jag ger inte mina ost heller, och har aldrig gjort det. ;-)
#75 Vasslan är det som blir kvar efter osttillverkningen.
Wrooom!
Gjorde lilla Jack upp hela den här disskusionen ..?

Japp, det verkar så.men är man så söt som han är så……