pipande + mat-fråga
Jag har tre gerbilhonor som är syskon och jag har haft gerbiler tidigare. Jag reagerade på att den minska tjejen pep jättemycket för en stund sedan. Jag tog upp alla en i taget och de ha rinte bitit varandra eller så. Är det normal att de piper mycket?
En annan sak jag undrar är över att den ena honan är jättestor i kroppen (lite små tjock), den andra är normal stor och sen har vi den minsta tösen om verkligen är jätteliten. Ska jag oroa mig över att hon inte får mat? De har fri tillgång till mat men bara en skål, kanske fler skålar?
/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus
Jag skulle sprida ut lite mat i buren. Det är bra för dem alla att få leta mat.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Man kan ju göra en kompromiss där, ha ungefär hälften av maten i en matskål och den andra hälften i spånet :)
Ungefär min tanke, men uttryckte mig dåligt
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

#1 och #2
Aaaa! Smart! Tack för rådet, ska genast "gömma" lite mat i buren och se om det hjälper.
/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus
Ja, bra tips att sprida maten lite mer.
Det kan bara rangkiv som gör att hon piper, någon kanske helt enkelt tar maten ifrån henne så hon protesterar? Sitter de och trängs när de äter är det förmodligen så.
Har man 3 honor ihop medför det en förhöjd risk för bråk, så det är vra om du håller ett extra öga på dem, även om jag inte tror att det är någon fara här.
Att jamna ut storleken lite med dina gerbiler innebar att du maste se over kosten. Felaktig kost gor gerbiler antingen tjocka eller underviktiga. Hemligheten ar i regel mer protein helt enkelt: det far de tjocka att ga ner i vikt och blir mer valtranade och de smala att lagga pa sig vikt i muskler.