Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1421 ggr
Claudia90
0

Ställa ut gerbiler

Hej!

Jag har letat inne på www.gerbilforeningen.semen har inte riktigt hittat det jag letar efter , så jag hoppas att någon här som vet :)

Så som jag har förstått måste man vara medlem i SGF´sför att kunna ställa ut sina gerbiler. Men måste gerbilerna ha stamtavla också? En dum fråga kanske men hittade ingenstans på nätet där det står. För hund /katt/kanin så är stamtavla en självklarhet.

Kanske kan någon berätta lite om hur en utställning går till ? Bedöming, ankomst, priser/diplom, och allt annat som rör sig utställning. Är lite smått intresserad, och kanske vore nått att prova och se ifall det är något för mig :)

MvH Claudia

wolfgirl82
0

För att få ställa ut i SGF så behöver djuren inte ha stamtavla men de skall vara registerade i SGF.  

Själva utställningarna börjar med att djuren får genomgå en friskhetskontroll. 

Efter det så får man betala och få sin katalog samt nr lappar som man sätter på rätt gerbilers transport/er, Sedan så står det på ett bord och handlers tar fram rätt djur till domarna.

Det tar tid för domarna att bedöma alla djur och undertiden så finns det ett litet café där man kan köpa fick och prata med alla andra medlemar som ställer ut. Eller kanske hjälpa till med nått. Ibland är det bra med ett par extra händer.
Finns även en shop uppe ibland, lotteri, tävlingar (tipspromenad, toarullesgnagning, gerbilkonst tex) Är lite olika för varje utställning vad som finns att göra.

Fram emot eftermiddagen så brukar alla bedömningar vara klara och priser och bedömningssedlar delas ut.

Det är lite i korta drag vad som sker under en utställning. Utställningarna är väldigt  trevliga att vara på och det är folk i alla åldrar som ställer ut.

Mvh Ida

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

tjoffsa
0

har för mig att de inte behöver vara registrerade första gången du vill ställa ut. eller om det bara gällde drive in utställningar.

[Tassy]
0

Hej! Nej du behöver inte vara medlem i just SGF, det finns flera föreningar att välja på. Ibland finns öppna utställningar också, då oftast pet-klass.

Ska man ställa i standard så är det medlemsskap i förening som gäller och stamtavla. Observera att SGS ej har standardklass.

tillägg: För att ställa i standard-klass i SGF krävs att du är medlem och har registrerat djuret. Stamtavla behövs inte.

En utställning tar hela dagen i princip, med incheckning, hälsokoll och bedömning samt prisutdelning, för att inte tala om alla som finns att snacka gerbiler med! Skrattande

Claudia90
0

Tack så jätte mycket för alla svaret! Verkar kul! Men om man har "djuraffärsgerbiler"? , hur reggar man dom ? Och går det?

[Matilda92]
0

#4 Det går att regga dom med, man skriver all information man vet bara :)

southdakota
0

Jag ska på min första utställning till helgen. Det ska bli spännande. Skrattande

Vippelicious
0

Så hur tävlar man om man nu är icke-uppfödare? ;P Förstår fortfarande inte riktigt Skäms

Medarbetare på fantasy.ifokus

southdakota
0

#7 Jag kan berätta det jag vet, även om jag inte varit på utställning hittills. Glad

Du skickar en anmälan till utställningen, där du berättar namn, färg, ålder mm. på gerbilen. Finns att se mer exakt vad som ska finnas med i din anmälan på föreningarnas hemsidor. I Svenska Hamsterföreningen med Gerbilsektion så får du prova på att ställa ut ett djur i petklass utan att vara medlem, om du vill ställa i standard, ställa flera djur eller besöka fler utställningar så måste du bli medlem. (Vet inte riktigt vad som gäller i de andra föreningarna, någon får gärna berätta. Skrattande) Vilket kostar 100-180 kronor, beroende på förening. På plats så friskkontrolleras djuren så att de inte har ohyra eller något annat otäckt. Det går att ställa ut alla djur, även zoobutiksdjur, när du registrerar och/eller anmäler så berättar du bara det du vet. (Vet du inte föräldrarna, så lämna de fälten tomma bara.)

[Tassy]
0

Ja, zoogerbiler går också att ordna stamtavla/regbevis på. Som redan nämnts skriver man bara det man vet, och "okänd/okänt" på resten.

Kontakta din förening för mer information om hur det går till, annars brukar det stå på hemsidan när det drar ihop sig, där finner man även anmälningsblanketter etc oftast.

Föreningarna är hjälpsamma, maila din förening om du har frågor, så får du utförligt svar på vad som gäller i just Din förening. :)

Claudia90
0

Åh vilka bra förklaringar! Tack så mycket :)

[Tassy]
0

härligt att höra Skrattande Det är många kunniga och vänliga hjälpsamma själar här inne.

jule
0

#3 För att ställa i standard-klass i SGF krävs att du är medlem och har registrerat djuret. Stamtavla behövs inte.

Tänkte bara förtydliga :)

[Tassy]
0

#12 Tack för uppdateringen :) Bra att ni är uppmärksamma så infon blir rätt. :)

Pose-idon
0

När jag vara på utställning så kom vi först dit. (Tog en stund att hitta, 1 timme :P) edan blåste dom och checkade in gerbilerna. Sedan fick dom nummer. Sedan började bedömmningen. Under bedömmningstiden var det även gerbilrace och agility. Man kunde köpa lotter och fika. Sedan när allt var klart så var det prisutdelning. Efter det så plockades alla grejer ihop osv så fick man åka hem :)

//Elin

annaforsgren
0

Är det bäst att ställa ut i Hamsterföreningen eller Gerbilföreningen?

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Gerbilflicka
0

#15 Eller gerbilsallskapet… Flört Det ar individuellt. Jag tycker SHF hade valdigt roliga utstallningar med mycket folk, SGF ar lite mer seriosa och SGS ar fokuserade pa mer aktiviteter och inte bara sjalva bedomningen. Men det ar bara min egen erfarenhet. Har stallt ut till och fran sen 2002. Aktivt sen 2005.

[Tassy]
0

Ja, det går inte att ställa föreningarna mot varandra och svara på vilken som är bäst, de är så olika utformade allihopa. Olika föreningar passar olika människor helt enkelt. Vilken som är bäst för just dig kan bara du själv ta reda på Glad

southdakota
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är nöjd med min första utställningsdag. Skrattande Jag fick det tråkiga beskedet att min hamster har svansknyck, men bortsett från det så. Glad

sissie
0

Det var inte dåligt med priser. Se till att hon inte äter upp allt godis på en gång.Flört

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Pose-idon
0

synd att jag inte har nån bild från första utställninge :P

//Elin

Gerbilflicka
0

Prisbordet fran forra SGS-utstallningen.

Pose-idon
0

#21 Åhh nu längtar jag ju dit :P

//Elin

Pose-idon
0

Här kommer Julias vinster på min första utställning.

//Elin

Pose-idon
0

Skäms

//Elin

southdakota
0

#19 Jag ska försöka stoppa mina små matvrak, thihi. Kyss

issa83
0

För min del blir det till att ställa ut mina gerbiler i Shf då jag redan är medlem där och har alla mina hamstrar och min hamsteruppfödning reggad där.