Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 723 ggr
Faaaanny
2009-06-03 23:49
0

Bittandet

Jag hade problem med att min ena gerbil bittes innan men han har slutat och är jag numera supperbra kompis med.

Nu har min andra gerbil Tim helt plötsligt börgat bittas han bites aldrig innan….????

Vet någon vad jag ska göra?? an bitts jätte hårt så man är liksom rädd för honom så man vågar inte hålla handenn nära han….   Nån som vett????

[Tassy]
2009-06-05 14:49
0

Hej!

Börja med att försöka ta reda på orsaken till att han bits. Är han rädd? känner sig hotad/trängd? Har han ont? Luktar du konstigt om händerna? Har han blivit skrämd av något tidigare?

Det du behöver göra är att visa för honom att handen inte är farlig, utan något positivt. Inga snabba rörelser, undvik att ta honom ovanifrån, ge godis i handen. Lägg handen plant i buren med lite godis i handflatan, är du rädd för nyp i fingrarna så gräv ner dem i burströet så bara handflatan är framme, och håll så et par gånger om dagen och låt honom sakta vänja sig vid att sitta och äta i handen. Sedan kan du steg för steg vänja honom vid att du rör handen, har fingrarna framme etc, och slutligen kan du sakta börja lyfta upp honom.

När han biter kan du prova att blåsa på honom, en liten plötlig pust bara så han hajjar till, men va observant på att han inte blir mer skrämd av detta.

Gör han ordentliga utfall så han typ jagar handen och anfaller eller hur beteer han sig? Är det så allvarligt kanske ni borde tänka över om det är ett värdigt liv att leva för honom?